2. srpna 2017, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
LOGISTICKÁ CENA ELA 2017 – ELA AWARD 2017
Byla udělena v Bruselu společnosti AGCO Smart Logistics za projekt roku 2017. Její iniciativa spočívá v procesech inovací a spolupráce v managementu integrovaných dodavatelských řetězců. Spolupráce se týká plánování, řízení a optimalizace evropských sítí, jakož i monitorování nákladů. Její přístup je založen na principu kombinace inteligentního systému řízení dopravy, standardizovaného vývoje dodavatelských procesů a managementu rizik v rámci centralizovaného řešení IT. AGCO je globálním lídrem v designu, zpracování a distribuci zemědělských řešení i v podpoře produktivnějšího farmářství. Produkty AGCO prodává v pěti variantách Challenger, Fendt, GSI, Massey Ferguson a Valtra přes 3000 nezávislých dealerů a distributorů ve 150 zemích. AGCO byla založena v roce 1990 a hlavní sídlo má v Duluthu ve státě Georgia v USA.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
LETOŠNÍ SVĚTOVÝ KONGRES FIATA BUDE V ŘÍJNU V MALAJSII
Uskuteční se v Kuala Lumpuru ve dnech 4. až 8. října. Bude to již 56. příležitost, kdy se sejdou speditéři a logistici ve světovém měřítku k výměně informací a diskusím o aktuálních tématech tohoto sektoru. Též díky účasti expertů z dalších logistických oborů získal kongres FIATA léty velmi dobré jméno jako významná světová platforma posledních inovací v této oblasti. Téma letošního kongresu – Logistika přemosťuje světový obchod – odpovídá především nynějšímu ekonomickému klimatu, kdy se od spedičního sektoru vyžaduje velmi efektivně usnadňovat přeshraniční pohyby zboží. Malajsie je významný logistický hráč v asijském regionu praktikující zelenou logistiku a sehrává roli regionálního logistického centra. Disponuje rovněž vynikajícím mezinárodním přístavem a je atraktivním místem zbožového překladu.
Další informace: FIATA WORLD CONGRESS SECRETARIAT – Tel.: +603 2162 0566, fax: +603 2161 6560, e-mail: secretariat@fita2017.org
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
IRU NA PŮDĚ OSN K POMOCI ROZVOJOVÝM ZEMÍM
Představitelé IRU se v New Yorku aktivně účastnili nedávného fóra Ekonomické a sociální rady OSN při projednávání úlohy silniční dopravy v pomoci rozvojovým zemím bez přístupu k mořím. Prezident IRU Christian Labrot vycházel ve svém vystoupení z tzv. Vídeňského programu akcí vytvořeného v roce 2014, podle něhož se růst a expanze rozvojových zemí bez moře opírá o efektivní tranzitní systémy, dopravní rozvoj a podporu obchodu. Generální tajemník IRU Umberto de Pretto zdůraznil význam budování infrastruktury přes přijetí a aplikaci schválených konvencí OSN, jako je TIR, k rozvoji mezinárodního obchodu, regionální integraci a boji s chudobou.
PROJEKT KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA ÚROVŇOVÝCH PŘEJEZDECH
Projekt na minimalizaci rizik na úrovňových přejezdech v Evropě řadí IRU mezi 17 partnerů ze soukromých, veřejných a výchovných sektorů, kteří se snaží vyvinout plně integrovaný soubor inovativních řešení a nástrojů pro management a design infrastruktury úrovňových přejezdů. S jednou osobou usmrcenou na těchto přejezdech každý den a téměř jednou těžce zraněnou každá takováto nehoda znamená velké lidské ztráty a i ztráty finanční, a to až 1,7 milionu €. V Evropě je v průměru pět úrovňových přejezdů na 10 km železničních tratí, jejich celkový počet v EU je přes 118 000, z toho polovina je v současnosti nechráněná.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Společenstvo evropských železnic a infrastrukturních podniků – CER
SNIŽOVÁNÍ DRÁŽNÍHO HLUKU V NÁKLADU – CO MÁME DĚLAT?
CER v minulých dnech organizovalo konferenci na vysoké úrovni věnovanou dalšímu snižování drážního hluku v nákladní dopravě. Hlavní projev přednesla Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, která zde mimo jiné uvedla: „Jak se zvyšuje poptávka po mobilitě, narůstá také dopravní hluk. Má to negativní dopad na lidské zdraví a jsou zapotřebí koordinované akce. Komplexní přístup, včetně společného plánování, nasazení koridorů a koordinovaného financování je ten nejvhodnější. Jde o uspokojivé snížení drážního hluku, aniž by se omezila konkurenceschopnost této dopravy.“
Výkonný ředitel CER Libor Loch-man řekl: „Drážní sektor podporuje strategii řešení hluku nákladní dopravy u zdroje. Modernizace vybavení je nejefektivnějším opatřením, je však třeba vyřešit jeho financování. Přístupnost k veřejným fondům má být v souladu s cíli dopravní politiky. CER je pro pragmatický evropský přístup ke snižování drážního hluku. Politici musí zajistit optimální a efektivní všeobecný regulační rámec pro úspěšné uplatňování opatření k omezování hluku, aniž by se omezovala konkurenční schopnost sektoru.“
Několik čísel z konference:
Celkem 25 procent Evropanů je vystaveno hluku, čtyři procenta pak hluku drážnímu. Ve srovnání se silniční dopravou mají železnice a letectví mnohem menší dopad, pokud jde o vystavení veškerého obyvatelstva hluku, ale obojí zůstává významným zdrojem lokalizované hlukové emise.
Podle Evropské agentury pro životní prostředí je z obyvatelstva EU, čítajícího kolem 508 milionů osob, vystaveno silničnímu hluku 103 milionů, drážnímu hluku 19 milionů a letadlovému hluku čtyři miliony.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
73. VÝROČNÍ PLENÁRNÍ ZASEDÁNÍ IATA PROBĚHLO V CANCÚNU
Počátkem června byla hostitelem v Mexiku letecká společnost Aeromexico. Zasedání uvedl svou zprávou generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. Dále několik bodů ze zprávy.
K prioritám
1. IATA musí být vysoce respektována jako reprezentant významného světového sektoru.
2. IATA musí být referenčním místem, autoritou, inovátorem a správcem světových standardů a významného množství údajů, jež usnadňují globální činnost členů.
3. IATA musí být finančně zdravá. Úspěch komerčních nabídek jí dává možnost investovat do činností na podporu sektoru. Proto produkty a služby IATA musí pro něj vytvářet hodnoty.
4. IATA musí být rychlá. Nikdo neví, jaké budou příští výzvy a poruchy. Ať budou jakékoliv, IATA musí být schopná vždy rychle reagovat.
Během posledních měsíců představenstvo a management IATA identifikovaly, co je třeba dělat, aby asociace plnila řádně svou misi. Došlo se k následujícímu seznamu „top ten“ oblastí: Bezpečnost, Prostředí, Infrastruktura, Předpisy, Inovace, Zastupování členstva, Komerční disciplína, Zdravý finanční management a Konkurenceschopnost.
K členstvu
IATA sdružuje 275 aerolinek ze 120 zemí. Od posledního plenárního zasedání přibylo 18 nových členů ze všech koutů světa. Členstvo IATA nyní představuje 83 procent světové letecké dopravy. Je potěšitelné, že asociace je atraktivní pro široký okruh členstva s velmi různými modely činností. Zhruba 10 procent členů představují nové modely aerolinek.
K inovacím
Obchodní výzvy se vyvíjejí velmi rychle, jak je jasně vidět v oblasti dis-tribuce. Již 36 aerolinek používá Standard IATA pro Novou distribuční způsobilost (NDC) a 80 dalších tak učiní zakrátko. NDC pomůže aerolinkám dodávat mnohem bohatší informace zákazníkům přes cestovní kanceláře. Systémy finančního vyrovnání IATA se loni týkaly 400 miliard USD. Jde zde o bezpečnější a rychlejší operace. Došlo k publikaci studie The Airline Industry in 2035, která analyzuje trendy a síly, jež budou mít dopady na sektor v příštím období. Významný je rovněž Management globálních leteckých údajů, který je kombinuje z mnoha zdrojů do hodnotných bezpečnostních nástrojů. V listopadu proběhne sympozium na toto téma.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
NOVÝ PREZIDENT NASTOLUJE KURZ K DIGITALIZACI
Anastasios Papagiannopoulos, generální ředitel Common Progress a čerstvě zvolený prezident BIMCO, uvedl tři jasná témata pro své dvouleté prezidentské období. Prvním je podpora digitalizace v celém sektoru. BIMCO bude pracovat na řadě projektů k dosažení tohoto cíle včetně nového pokroku v softwarových dovednostech. Podle něj je BIMCO zaměřena na zvyšování efektivnosti, vytváření lepších informací a zvyšování jednoduchosti.
Avšak veškerá práce směrem ke zvyšování digitalizace v celém sektoru je provázena rizikem – a proto činnost na úseku kyberbezpečnosti zůstává prioritou, aby se zajistilo, že lodě členů jsou bezpečné a že jejich posádky jsou mimo nebezpečí. Podpora digitalizace bude prezidentovo klíčové snažení.
Druhým tématem má být snížení administrativního břemene pro kapitány. Půjde také o snahu zbavit se zbytečných předpisů, které již neslouží bezpečnému provozu lodí.
Třetím tématem je podpora úspěšné aplikace a efektivní využívání nových, silnějších environmentálních předpisů při jasném určení povinností a zajištění, aby předpisy byly praktické a realistické. BIMCO pomůže majitelům lodí s aplikací Úmluvy o managementu odpadních vod.
BIMCO bude také pokračovat v práci s dalšími asociacemi a s IMO, co se týče plánu praktické implementace limitů sirných emisí v roce 2020.
BIMCO po Papagiannopolousově volbě potvrdila, že Sadan Kaptanogluová, ředitelka tureckého rejdařství HI Kaptanoglu Shipping, byla zvolena jako vůbec první žena viceprezidentkou této organizace. Nynější prezident to označil za inspiraci pro ženy v celém sektoru. Uvedl dále, že zatímco asociace rejdařů je velmi rozdílná od té originální z roku 1905, je stále důvěrným partnerem členů zejména díky praktickým, technickým a smluvním radám. Své vystoupení ukončil: „Jako Odysseus popluje BIMCO obezřetně bouřlivými vodami beze strachu a s důvěrou založenou na odbornosti a zkušenostech.“
Jiří Kladiva