9. listopadu 2023, Milan Frydryšek
9.11. - Společnost Schmitz Cargobull pokračuje v inovacích a také rozšiřuje své globální působení. O tom, ale i o situaci v dopravě obecně a přestavbě areálu společností EWT a Hoffmann & Žižák, jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem obou těchto společností. Společnost EWT návěsy značky Schmitz Cargobull do České republiky již léta dováží.
V sídle vaší společnosti v Brandýse nad Labem nyní probíhá kompletní rekonstrukce a rozšiřování celého areálu, a to za plného provozu…
Budova, ve které nyní sídlíme, má již 25 let a zaslouží si rekonstrukci. Máme za sebou dlouhou fázi přípravy a celkovou rekonstrukci a rozšíření našeho areálu, které jsme zahájili v srpnu letošního roku, předpokládáme ukončit v říjnu 2024. Přeměna areálu probíhá na celém našem pozemku o velikosti čtyř hektarů a věříme, že nám i našim klientům bude úspěšně sloužit dalších 20 až 30 let.
Stavíme zde novou prodejnu osobních a dodávkových ojetých vozidel, neboť vedle prodeje nových vozidel se specializujeme i na vozidla ojetá. I pro tyto typy obchodů se snažíme vybudovat reprezentativní prostředí.
Zvětšujeme rovněž administrativní budovu a významně navyšujeme servisní kapacitu, především v oblasti dodávkových vozidel, kde jsme se vydali podobnou cestou jako u vozidel nákladních. To znamená, že každé pracovní místo bude mít svůj separátní vjezd a vozidlo vjede a vyjede přímo do haly, aniž by docházelo k obtížnému manévrování. Opravy dodávek a osobních vozidel tak zcela oddělíme, čímž dosáhneme nejen vyšších standardů, ale také vyšší efektivity.
Příklon k elektromobilitě nepochybně vyžaduje také investice do sítí, a to jak pro dobíjení osobních a lehkých užitkových vozidel, tak kamionů…
Samozřejmě, že již dnes máme nabíjecí stanice a v projektu dochází k jejich výraznému rozšíření. V první etapě se dostaneme na 14 nabíjecích míst pro osobní vozidla a budeme mít i významnou rezervu pro další etapy. Příkon pro dobíjení elektrických nákladních vozidel je v tuto chvíli velký oříšek, protože pokud bychom toto dobíjecí místo měli zřídit, musíme mít také jistotu, že se na něm dobíjet bude. Platit příkon, který garantuje ČEZ, a nevyužívat ho, by byla zbytečná investice.
Určitě je zde do budoucna velký prostor pro cenotvorbu, protože se pohybujeme v komerční nákladní dopravě. Dnes víme naprosto přesně, kolik stojí například doprava rajčat v určitém ročním období ze Španělska kamionem s naftovým pohonem, ale je třeba to spočítat také pro elektrické vozidlo. Myslím si, že obyvatelé v Evropě si vůbec neuvědomují, že takto dopravená rajčata by byla mnohem dražší. A také si neuvědomují, že dnes je spousta komodit, kde cena zboží není vysoká, ale drahá je právě jeho doprava. Typickým příkladem je písek nebo štěrk. I toto je třeba lidem otevřeně říkat.
Byl bych nerad, abych byl vnímám jako člověk, který nemá rád elektrická auta, opak je pravdou. Když bychom to vzali čistě praktiky, bez ohledu na cenu těchto vozidel, tak například pro rozvoz zboží do restaurací v Praze z nějaké centra na okraji města, kdy vozidla mají dojezd na jedno nabití maximálně 450 kilometrů a v noci se mohou v depu dobíjet, je elektřina ideální zdroj pohonu. A podobně je tomu u městských autobusů. Ale u dlouhých tras napříč Evropou je to zatím velice složité.
Zvýšení mýta v Německu a Rakousku zřejmě zvýší poptávku po nových tahačích. Promítá se to i do zájmu o nové návěsy?
Vždy je snaha při obměně techniky pořizovat celou soupravu. V současné době poptávka není tak vysoká, což je dáno rozčarováním z výsledků české ekonomiky. Určitě dnes patříme k té horší třetině Evropské unie a situaci samozřejmě neprospívá ani dlouhodobý konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou. Přesto ale vidím pozitivní signály do budoucna. Klesá meziměsíční inflace, v ideální podobě se příští rok dostaneme třeba na čtyři pět procent. Česká republika je průmyslové srdce Evropy a bez fungující dopravy se neobejde. Máme zde automobilový průmysl, který prochází obrovským přerodem, kolem elektromobility je stále mnoho otazníků, ale na druhé straně zde máme zkušené majitele dopravních firem, které jsou dnes etablované v celé Evropě a dovedou pružně reagovat i na rychle se měnící podmínky.
Velkým plusem také je, že stát v poslední době neustále investuje, takže například stavební sektor díky státním zakázkám stále běží. Staví se jak silnice, tak železnice, a k tomu je třeba dopravovat obrovské množství materiálu. Je zřejmé, že důležité stavby, jako například dálnice do Lince, se dokončí. A je zde spousta dalších míst, která je třeba vyřešit, třeba okruh Modletice – Běchovice. Vláda prohlašuje, že ve výstavbě infrastruktury bude pokračovat, a myslím si, že z tohoto směru neustoupí. To vidím jako velice pozitivní.
Tím pádem roste poptávka po sklápěcích návěsech. Ale nejen po nich. Řada materiálu a stavebních prvků se dopravuje i v klasických plachtových návěsech.
Společnost Schmitz Cargobull zveřejnila výsledky za uplynulý hospodářský rok. A přestože prodeje o něco klesly, obrat vzrostl…
Obrat vzrostl proto, neboť vzrostly ceny návěsů, což bylo dáno nárůstem cen u našich subdodavatelů. Problém automobilového průmyslu obecně není dnes v kvalitě, ale v jistotě dodání. S lehkou nadsázkou lze říci, že jsme začali fungovat v systému just‑in‑time, pak jsme přešli na just‑in‑sequence a jsme na just‑in‑možná.
Velice mě překvapuje, že po covidu se stále nepodařilo vrátit dodavatelské řetězce ke kvalitě, na kterou jsme byli zvyklí. To vede k tomu, že nákupčí dnes neřeší ani tak cenu, ale primárně jistotu, že komponenty budou skutečně doručené.
Jaké výsledky očekáváte v letošním roce a jak se díváte na rok příští?
Vždy jsem byl optimista a toho se držím i nyní. Myslím si, že letošní rok nesplní zcela naše očekávání, ale i to k podnikání patří. Na druhou stranu jsme nyní dost zaměstnaní přestavbou našeho areálu, která probíhá za plného chodu obou společností. Ale stejně jako v předchozích těžkých časech věřím, že dojde k postupnému zlepšování české i evropské ekonomiky.
Zvládli jsme covid a musíme se vypořádat i s válečnou situací, kdy významná část Evropy z hlediska ekonomiky nefunguje. Ukrajiny byla důležitým dodavatelem nejen oceli, potravin, ale třeba i dřeva a dalších surovin, materiálů a subdodávek pro průmysl.
Jistě, život přináší stále něco nového a je to dobře, přispívá to k rozvoji. Toto je však velká zkouška. Po covidu jsme si říkali, že už to bude víc na pohodu, a pak přišla válka. A k tomu se nyní přidává konflikt na Blízkém východě, který se bohužel může ještě rozšířit.
Navíc komfort, ve kterém jsme žili a kdy každý problém šel relativně lehce vyřešit, dnes není běžnou součástí našich dní.
Na jedné straně některá teritoria se stala nedostupná, na straně druhé Schmitz Cargobull rozvíjí činnost v dalších regionech, nyní i na americkém trhu, kde se společností Utility Trailer založil společný podnik Cargobull North America…
Jestli někdo má předpoklady pro to, aby se stal světovým hráčem v segmentu návěsů, tak je to Schmitz Cargobull. A speciálně v oblasti telematiky, chladírenských agregátů a Ferroplastu (našeho izolačního materiálu) máme určitě co nabídnout ve všech teritoriích světa. Ať již jako dodavatel finálního produktu nebo ve spolupráci s místní firmou. Všechny možnosti jsou otevřené. Myslím si, že ambice stát se světovým hráčem, je u společnosti Schmitz Cargobull oprávněná.
Zmínil jste chladící návěsy. Letos jste také získali homologaci pro plně elektrický chladírenský návěs s generátorovou nápravou…
Tato inovace byla představena již na veletrhu IAA v Hannoveru a dnes se již stává běžnou realitou. Je to ideální řešení, protože vyměníme jen dieselový agregát za elektrický a nádrže na naftu za zhruba stejně těžké baterie, které se dobíjejí i rekuperací. Tady cítím, že elektromobilita má velký význam a cesta k ní je relativně dostupná.
Limitujícím faktorem pro dopravce je v posledních letech nedostatek řidičů. Máte nějaké signály, že by se to zlepšovalo?
Jestli se stav zlepšuje, to nevím. Ale je třeba, aby řidičské povolání dostalo nový pozitivní impuls. Během pandemie to bylo jedno z mála povolání, které fungovalo stále, takže je zřejmé, že lidem tato profese přináší jistotu práce, což jinde až tak není.
Určitě velkým probléme jsou podmínky, které pro svou práci mají. A to ne ze strany dopravců, ale ze strany Evropské unie a jednotlivých států. Unie jejich profesi svazuje nespočtem předpisů, musejí v přesných intervalech trávit odpočinek, ale nemají dostatek míst, kde by kamiony mohli odstavit. A to nemluvím o kvalitě parkovišť. K větší atraktivitě by jistě přispělo i lepší zázemí, které by jim umožnilo trávit odpočinek aktivněji a atraktivněji než jen v kabině vozidla koukáním na filmy. Obzvlášť pro mladší generaci by to jistě bylo mnohem přitažlivější a zároveň by to bylo prospěšné i pro bezpečnost silniční dopravy.
Milan Frydryšek
Foto: LAN