Mercedes-Benz

Mercedes-Benz představil v předpremiéře stavební řadu Arocs

Mercedes-Benz představil v předpremiéře stavební řadu Arocs

Jako součást celkové obměny výrobního sortimentu a postupného rozšiřování řad nákladních vozidel značky Mercedes-Benz uvede letos koncern Daimler na trh zcela novou rodinu vozidel pro stavebnictví a zásobování v extrémních podmínkách. Novinku s označením Arocs novinářům ve světové předpremiéře představil na konci ledna ve filmových ateliérech Bavaria v Mnichově. Vlastní výstavní premiéru bude mít všech šestnáct základních provedení nového modelu v Mnichově až na dubnovém stavebním veletrhu Bauma; na trh je bude Mercedes-Benz uvádět postupně od května.

Stavební řadu značka v rámci kompletní obnovy výrobního sortimentu odhalila jako třetí v pořadí po nové nejtěžší řadě Actros a řadě pro „těžkou“ rozvážku Antos, které Mercedes-Benz již s motory budoucí třídy Euro 6 uvedl na trh v letech 2011 a 2012. „Všechny tři tyto nové řady si jednoznačně zaslouží hodnocení AAA,“ zdůraznil na předpremiéře modelu Arocs Andreas Renschler, člen představenstva koncernu Daimler zodpovědný za nákladní vozidla a autobusy. „I když jsou vybaveny složitou technologií Euro 6, jsou nové modely řad Actros, Antos a nyní i Arocs ještě efektivnější než předchozí modely. V praxi se nám dokonce podařilo snížit jejich spotřebu o pět procent,“ dodal.

Od nové řady si Andreas Renchler slibuje podobný úspěch jako od nového modelu Actros, kterého se již jen v Evropě prodalo na 16 tisíc kusů. Globální trh užitkových vozidel bude podle jeho názoru postupně narůstat do značné míry právě díky poptávce po stavebních vozidlech. Mercedes-Benz má navíc právě ve stavebnictví mimořádné postavení, mimo jiné i díky více než stoleté tradici; první stavební vozidlo zkonstruoval před 110 lety. „Mercedes-Benz utvářel techniku pro stavební sektor více než kterýkoli jiný výrobce užitkových vozidel,“ řekl při prezentaci nový ředitel úseku nákladních vozidel Mercedes-Benz Trucks Stefan Buchner. Výsledkem je podle něj i současný nadprůměrný tržní podíl značky na tomto trhu: v Německu Mercedes-Benz vyrobil každé druhé stavební vozidlo a dvě třetiny všech prodaných vozidel značky ve světovém měřítku jsou určeny pro stavebnictví.

Pestrá paleta konfigurací

Součástí neobyčejně rozvětvené rodiny vozidel Arocs budou mimo jiné sklápěčky, domíchávače betonu, tahače a podvozky pro nástavby se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami. Konfigurace zahrnují vše od dvounápravové verze s pohonem zadních kol až po čtyřnápravové modely s pohonem všech kol a dvěma řízenými předními nápravami (8×8/4). Příkladem rozmanitosti nové modelové řady Arocs přímo z výroby jsou čtyřnápravová vozidla s jednou přední a třemi zadními nápravami, široký výběr vozidel se vzduchovým odpružením nebo podvozky pro domíchávače betonu s optimalizovanou užitečnou hmotností a dvěma hnacími zadními nápravami s jednoduchou montáží pneumatik.

Zájemci o nový Arocs budou mít na výběr také sedm kabin ve 14 variantách. Vedle kompaktních kabin o šířce 2,3 metru v provedení S, M a L si budou moci zvolit i prostornější provedení s šířkou 2,8 metru a rovnou podlahou. Nové řadové šestiválce OM 473 Euro 6 ve čtyřech objemových třídách – 7,7, 10,7, 12,8 a poprvé i 16,6 litru – poskytují v šestnácti variantách výkon od 175 do 462 kW a maximální točivý moment 1000 až 3000 Nm. Díky přeplňování výfukovým turbodmychadlem s chlazením stlačovaného vzduchu je pro ně charakteristická vysoká hnací síla již mírně nad volnoběžnými otáčkami.

Všechna provedení budou jako první stavební vozidla vůbec standardně vybavena novou automatizovanou převodovkou Powershift 3 s nově vyvinutými jízdními programy pro specifické použití ve stavebnictví. Vedle vysoké ekologické hodnoty dané motory emisní třídy Euro 6 charakterizují modely nové řady vysoký výkon, efektivita a robustní provedení.

Loader kontra Grounder

Řadu rozšiřují nové produktové skupiny s označením Loader a Grounder. U modelů Loader se konstruktéři zaměřili primárně na maximální snížení pohotovostní hmotnosti. Výsledkem jsou tahače 4×2 se zvýšenou užitečnou hmotností jako jedny z nejlehčích stavebních vozidel vůbec nebo domíchávače betonu 8×4/4 s celkovou hmotností 32 tun a přepravní kapacitou 8 m3 betonu. „Půl kubického metru betonu navíc při každé jízdě dělá za rok úsporu několika tisíc €,“ zdůraznil při prezentaci ředitel prodeje nákladních vozidel Mercedes-Benz Ulrich Bastert.

Modely Grounder jsou speciálně navrženy pro využití při tvrdé práci v extrémních podmínkách. Díky řadě nových technických řešení, robustní konstrukci a mimořádné stabilitě a zatížitelnosti se skvěle uplatní na každé velké stavbě. „Univerzální vozidla jsou stále více věcí minulosti,“ řekl k tomu Stefan Buchner. „Proto využíváme společnou platformu při vývoj specializovaných řad pro jednotlivé konkrétní segmenty,“ dodal.

Na flexibilní splátky Novinku zavádí Mercedes-Benz i při financování nové techniky. Místo konstantních splátek mohou její uživatelé výši splátek upravovat podle momentální potřeby.

Luboš Spálovský

spinner