7. února 2014
Po zahájení výroby různých provedení tahačů CF a XF Euro 6 (4 × 2 a 6 × 2 s druhou řízenou nápravou) v roce 2013 letos společnost DAF rozšiřuje svou nabídku i o podvozky pro montáž nástaveb se třemi a čtyřmi nápravami. Minulý týden to oznámilo české zastoupení nizozemského výrobce.
V nabídce jsou nyní i provedení s vlečenou zadní nápravou, s řízenou vlečenou zadní nápravou nebo se dvěma poháněnými nápravami. Pneumatické odpružení bylo podle výrobce zcela přepracováno a jeho přednosti vyniknou například u vozidel s výměnnými nástavbami BDF, kterých přibývá i v České republice a na Slovensku. Výroba nových modelů DAF Euro 6 XF a CF v provedení tahač 4 × 2 byla zahájena v první polovině loňského roku. Poté došlo na tahače 6 × 2 s řízenou vodicí nápravou (typ FTG) a první podvozky 4 × 2 pro montáž nástaveb. A nyní přicházejí na řadu podvozky pro montáž nástaveb se třemi nápravami v provedení 6 × 2 s jednomontáží nebo dvojmontáží zadní vlečené nápravy (typy FAR a FAS), dále s řízenou zadní vlečenou nápravou (FAN) a s řízenou vodicí zadní nápravou (FAG). Nabídku pak završuje řada vozidel 6 × 4 se dvěma poháněnými zadními nápravami (FAT).
Podvozky 6 × 2 s vlečenou zadní nápravou
Hlavní předností nových podvozků pro montáž nástaveb řady Euro 6 CF a XF 6 × 2 s vlečenou zadní nápravou je jejich vysoká užitečná hmotnost. Typ FAR s vlečenou zadní nápravou s jednoduchou montáží je vybaven 7,5tunovou vlečenou nápravou a jeho užitečná hmotnost přesahuje 13 tun. Modely CF a XF FAR jsou tedy vhodné pro celostátní a mezinárodní chladírenské a mrazírenské přepravy stejně jako pro velkoobjemové, například v automobilovém průmyslu. Typy FAS jsou vybaveny 10tunovou vlečenou nápravou. Dvojitá montáž zajišťuje vysokou stabilitu vozidla, která je důležitá pro přepravu nákladů, kdy je těžiště umístěno relativně vysoko – například při přepravě kontejnerů, cisteren nebo hospodářských zvířat. Modely CF a XF 6 × 2 FAR a FAS jsou k dispozici s rozvorem náprav od 4,20 do 5,90 metru. Nově jsou ve výrobním programu řad Euro 6 CF a XF i varianty se zadní vlečenou řízenou nápravou (typ FAN). Tyto podvozky jsou mimořádně dobře ovladatelné a nabízejí vynikající manévrovatelnost ve stísněných podmínkách – vhodné jsou tedy například pro svoz odpadu nebo pro zásobování obchodů v centrech měst.
Výměnné nástavby BDF
Vedle pneumatického odpružení ECAS zadních náprav, které je typické pro vozidla DAF, může mít nyní pneumatické odpružení s větší výškou zdvihu i přední náprava. Podvozek 6 × 2 je tak vhodný i pro výměnné nástavby, jako je například systém BDF. Díky větší zásobě objemu stlačeného vzduchu se zrychlilo nastavení výšky podvozku, a to i v případě, že je prováděno opakovaně v rychlém sledu za sebou. Všechna tato dodatečná vylepšení přispívají ke zkrácení doby nakládky, zvyšují efektivitu dopravy a uživatelský komfort. DAF nyní nabízí kompletní vozidla v provedení BDF z výroby, a to včetně rámu, zámků s pojistkou a kompletního elektrického systému.
Podvozky 6 × 2 s vodicí řízenou nápravou
Vedle typu FAN se zadní řízenou vlečenou nápravou budou nyní nové podvozky řady CF nabízeny také s vodicí řízenou nápravou (FAG). Tato vozidla jsou navržena pro aplikace, které vyžadují vysokou nosnost a zároveň výbornou obratnost ve stísněném prostoru, jako například vozidla pro svoz odpadu se zadním nakladačem a lisem nebo vozidla pro přepravu mléka. Řízená vodicí náprava s maximální technickou nosností 7,5 tuny je umístěna před poháněnou zadní 13tunovou nápravou.
Podvozky se dvěma poháněnými nápravami
Podvozky 8 × 4 (typ FAD) vozidel Euro 6 CF a XF jsou určené pro náročné provozní podmínky, jako třeba na stavbách či při přepravě nadměrných nákladů. Pro tyto aplikace byla vyvinuta zadní tandemová náprava s osmityčovým zavěšením a s kolovými redukcemi. Pro aplikace, u nichž není vyžadována jízda v těžkém terénu, je alternativně nabízena zadní tandemová náprava bez kolových redukcí, také s osvědčeným osmityčovým zavěšením. Podvozky 8 × 4 se hodí pro montáž sklápěček, domíchávačů betonu, čerpadel betonu nebo pro další speciální aplikace.
Podvozek 6 × 4 FAT v nové řadě Euro 6 CF a je využitelný při přepravách písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a kontejnerů. K dispozici je s maximální nosností přední nápravy 9 tun, 26 tun pro tandemovou nápravu a s celkovou hmotností soupravy až 60 tun. DAF dodává modely 8 × 4 a 6 × 4 Euro 6 také ve speciálním provedení Construction s robustním vzhledem, a především s nájezdovým úhlem 25° a světlou výškou až 40 centimetrů díky upravenému zavěšení náprav.
(lan)