Elektronické mýto

Primát v placení mýta si stále drží čeští dopravci

Primát v placení mýta si stále drží čeští dopravci

PRAHA – I přes výrazně tranzitní charakter republiky si primát v placení mýtného drží tuzemští řidiči a dopravci. „Češi se podílí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé,“ říká David Čermák generální ředitel ŘSD, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice.

Mezi plátci mýta loni systém zaznamenal i vozidla ze zemí jako je Sýrie, Kuvaj, Tunisko, Irák nebo Irán. Ukazují to souhrnné statistiky roku 2012. Mezi zpoplatněnými silnicemi vyniká už od samého začátku dálnice D1, na které stát vybere takřka 36 procent veškerého mýta. Na opačném pólu je pak krátký úsek silnice 1. třídy I/46, na kterou připadlo jen zanedbatelných 0,01 procenta.

Horší umístění některých komunikací způsobuje většinou krátká délka zpoplatněných úseků. Na druhou stranu nejvytíženější dálnice kopírují hlavní tranzitní trasy zemí – D1 jako sběrnice ze všech směrů, D5 a D8 coby trasy ze západní Evropy, D11 jako komunikace z Polska a D2 jako spojnice na Slovensko a Balkán.

Češi sice v platbách mýtného dominují, ale jejich podíl klesá každoročně přibližně o procento. Slovenský „příspěvek“ zůstává v čase přibližně stejný. Třetí jsou dlouhodobě polské kamiony, když v Česku platí desetinu mýta. Následují Maďaři a Rumuni s přibližně pětiprocentním podílem.

Zajímavé jsou trendy. Zatímco tuzemských plátců ubývá stejně jako Němců nebo Maďarů, rostou počty tranzitujících kamionů z Polska, Rumunska a Bulharska. Důvodem je pravděpodobně levnější pracovní síla a provozní náklady, proto si kamiony z východních zemí najímají západoevropské firmy na přepravu zboží v průběhu pracovního týdne.

To potvrzují například i statistiky z nové části jižní části Pražského okruhu. „Začátkem týdne zaznamenáváme na okruhu mohutné přesuny kamionů směrem na Německo, na konci týdne přesně stejné dopravní objemy směřují obráceně,“ říká Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtné smluvně provozuje.

Další možný důvod tohoto trendu nabízí Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA: „Země jako je Německo nebo Česko rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou Euro 5, přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů a platí tak méně peněz na mýtném,“ vysvětlil dříve Martin Felix.

spinner