9. března 2013
Jen necelá třetina (29 procent) dopravců a speditérů v České republice vždy ověřuje své obchodní partnery. Často je ověřuje každá pátá z dotázaných firem a 30 procent firem subdodavatele neověřuje vůbec. Vyplývá to z průzkumu Rozsah krádeží v silniční nákladní dopravě v letech 2009 až 2011, který v rámci projektu Spolehlivý dopravce realizoval provozovatel dopravního systému, společnost Trans.eu.
Šetření podle Trans.eu představuje jednu z prvních analýz, která podrobně popisuje kriminální aktivity namířené proti podnikatelům v odvětvích dopravy a spedice v Evropě. Analýza byla vypracována na základě výsledků ankety, která probíhala od srpna do prosince roku 2011. Průzkumu se zúčastnilo více než 3500 podnikatelských subjektů z odvětví dopravy, spedice a logistiky ze sedmi evropských zemí – z České republiky, Litvy, Německa, Polska, Ruska, Slovenska a Ukrajiny. Výběr dotazovaných byl stanoven proporcionálně tak, aby jejich počet odpovídal velikosti trhu v dané zemi. Dopravců bylo 43 procent, speditérů 36 procent a 21 procent bylo výrobců.
Respondentům bylo položeno 14 otázek, které se týkaly mimo jiné ověřování obchodních partnerů, frekvence využívání hlídaných parkovišť, typu trestné činnosti, druhu a hodnoty odcizeného zboží či spolupráce s policií. Na realizaci projektu se podílely firmy z oborů dopravy, spedice a logistiky, sdružení dopravců a zasílatelů a také zástupci médií. Studie je součástí mezinárodní kampaně proti trestné činnosti v dopravě Spolehlivý dopravce, která proběhla již v Polsku, Německu, České republice a na Slovensku a letos bude rozšířena i na Litvu a Ukrajinu. Výsledky průzkumu ukazují, že obětí krádeže a vydírání se stala téměř polovina firem ze sedmi zkoumaných zemí.
Odlišnosti České republiky
Tak nízkou míru ověřování dokladů obchodních partnerů jako v České republice nezaznamenali realizátoři průzkumu v žádné jiné zemi zahrnuté do šetření. Naopak podíl falšování dokladů na trestné činnosti byl v České republice nejnižší ze všech vybraných zemí (například dvakrát nižší než na Ukrajině), což je zřejmě dáno skutečností, že mnoho českých firem dlouhodobě pracuje se stejnými subdodavateli, kterým důvěřuje. Dalším charakteristickým rysem je to, že až 29 procent postižených firem nemělo v minulosti přímou zkušenost s tímto druhem kriminality – kontakty, na které doplatily, nejčastěji navázaly telefonicky.
Nejčastější je vloupání do návěsu
Dopravci z České republiky byli nejčastěji okradeni vloupáním do návěsu. Tento druh trestné činnosti udalo 51 procent respondentů s tím, že ke krádeži došlo nejčastěji – ve více než 70 procentech případů – na parkovištích, čerpacích stanicích a během zastávky při cestě. Ke zvýšení bezpečnosti by proto podle zpracovatelů analýzy nepochybně přispěla výstavba hlídaných parkovišť. V menší míře než v Polsku se v České republice vyskytují podvody založené na převzetí identity jiné firmy. Pracovníci dopravního sektoru v České republice jsou také dostatečně obezřetní během nakládky zboží.
Podle údajů studie se většinou krade jen část nákladu. Alespoň takovou odpověď uvedlo 48 procent českých účastníku průzkumu; ztrátu celého nákladu uvedlo jen 13 procent dotazovaných. Pokud se vezme v úvahu, že nejčastěji uváděným trestným činem v dopravě je právě vloupání do návěsu, pak tyto výsledky nejsou překvapující, uvedli autoři studie. Podnikatelé v České republice se častěji setkávají s krádežemi pohonných hmot, než je tomu v jiných zemích. Oběťmi tohoto druhu trestné činnosti se stalo 30 procent dotazovaných firem.
Méně obětí kriminální činnosti
Podnikatelé v České republice se stávají oběťmi trestné činnosti v menší míře než jejich konkurenti z Polska či Slovenska. V průzkumu 54 procent z nich uvedlo, že se nestali obětí krádeže ani podvodu. Přitom když už došlo ke ztrátě nákladu, jedna pětina z poškozených firem o něj přišla dvakrát až třikrát; pouze jednou se obětí krádeže či podvodu stalo necelých sedm procent poškozených. Nejčastěji se v rukou zlodějů a podvodníků ocitalo zboží poměrně nízké hodnoty. Ztráty s hodnotou do 10 tisíc € přiznalo 57 procent poškozených. Vysoké ztráty v hodnotě přes 100 tisíc € přiznalo 11,5 procenta okradených firem.
(lan)