23. března 2023, lan
Společnost Gemini Bilje je rodinná logistická a celní firma, která působí na trhu již od roku 1991. Vyjádření, jaký dopad na nabídku jejích služeb měla ekonomická situace a narušení dodavatelský řetězců v loňském roce, nám poskytl David Čižmešija, Head of Sales Gemini Bilje d.o.o.
Logistika i námořní doprava procházela v posledních letech turbulentním obdobím. Jak to ovlivnilo nabídku vašich služeb a zájem o ně?
Turbulentní období v logistice a námořní dopravě v posledních letech nám umožnilo skutečně otestovat naše znalosti nasbírané od roku 1991 a rozvíjet a zdokonalovat naše standardní služby. V důsledku našeho permanentního zaměření na hledání nejlepšího kompletního řešení pro naše klienty a obchodní partnery se nám též podařilo dodatečně naši nabídku služeb dále rozšiřovat. Posun, který stále probíhá, nabízí ideální půdu pro nová řešení, nové kombinace a nové možnosti přístupu k řešení aktuálního přetížení přístavů, silnic, železničních sítí a zároveň optimalizaci nákladů a celkového času dopravy, tak aby konečný příjemce nepociťoval vliv momentálních změn a dalších výzev, kterým čelíme. Nezbytným dílem celého postupu je však znalost. V Gemini se snažíme našim kolegům poskytnout možnost získat a zároveň využít znalosti a zaměřit se na hledání nových kompletních řešení. Zájem o náš servis tak stále roste a Gemini svými službami podporuje stále více klientů a obchodních partnerů.
Sazby v námořní dopravě se v posledních letech výrazně měnily. Jaký v této oblasti očekáváte vývoj a jaký dopad to má na vaše služby?
Poslední roky nám nabídly širokou škálu cen ve všech oblastech logistiky a námořní dopravy v důsledku několika celosvětových problémů. Výsledkem byla nestabilita trhu, která vyžadovala plnou přizpůsobivost a rychlé jednání.
Dále jsme si všimli důležitosti rozšiřování a růstu spolupráce s důvěryhodnými obchodními partnery, což nám umožňuje rozšiřovat nabídku služeb a řešení na míru. Ceny za přepravu šly z historických minim na historická maxima, ale v posledních měsících opět zaznamenáváme volný pokles sazeb za přepravu jako důsledek dříve historicky nejvyšších přepravních sazeb, které si vybírají svou daň na cenách pro koncové zákazníky na globálním trhu. Firmy musely zastavit výrobu kvůli nižšímu odbytu a v důsledku toho předpovídané recesi. Další dlouhodobý vliv na přepravní sazby mají objednávky rejdařů na nové kontejnerové lodě, které byly vyrobeny v posledních letech. Až se lodě začnou používat na trhu, poptávka bude muset být mnohem vyšší než současná, protože v opačném
případě bude nabídka výrazně vyšší než poptávka a tržní ceny lodní dopravy se stěží dostanou do „zlatého středu“, kde spotřebitelé jsou spokojeni s cenami a dopravci mohou vydělat dost na to, aby investovali do dalšího rozvoje a ekologičtějších technologií.
O jaké vaše služby je v současné době největší zájem?
V současné době zaznamenáváme nárůst poptávky po fiskálním celním odbavení v přístavu, což díky jeho výhodám klientovi umožňuje optimalizovat náklady na pozemní přepravu, cash-flow a včasné dodávky s fixním časem doručení, protože po cestě z přístavu ke koncovému příjemci není potřeba multistop na celním úřadě. Pak je nepochybně vyšší poptávka po kombinovaných přepravách s překládkou na FTL/FRIGO kamiony a přepravách OOG carga.
Pandemie vedla k většímu rozšíření digitalizace. V poslední době je také v mnoha oborech více využívána umělá inteligence. Jakou perspektivu AI vidíte v oblasti, v níž podnikáte?
Digitalizace přináší rychlejší a snadno monitorovatelné způsoby podnikání, zejména technologie AI se neustále posouvá vpřed.
Podle našich dosavadních zkušeností je zde mnoho faktorů, které bude potřeba přizpůsobit nejnovějším technologiím, počínaje vládními úřady, protože soukromý sektor směřuje k pokroku samovolně. Věříme však, že digitalizací podpořená vzájemná spolupráce mezi státním a soukromým sektorem dokáže vytvořit přijatelnější prostředí pro podniky a všechny poskytovatele logistiky.
(lan)