DB Schenker se chystá provozovat autonomní pobřežní kontejnerovou loď s nulovými emisemi

DB Schenker se chystá provozovat autonomní pobřežní kontejnerovou loď s nulovými emisemi

7.6. - SpolečnostDB Schenker v Norsku představila plán na provozování inovativní pobřežní kontejnerové lodě s nulovými emisemi AutoBarge 250 Coast Feeder. Plně elektrické plavidlo, které je díky unikátnímu designu prvním svého druhu na světě, poslouží přepravě zboží norské nábytkářské společnosti Ekornes ASA.

Ambicí projektu, na kterém se kromě DB Schenker a Ekornes podílí konstruktér lodí Naval Dynamics spolu s technologickými společnostmi KONGSBERG a Massterly, je nahradit tradiční zásobovací plavidla používaná podél úseku norského pobřeží kolem Ikornnes a Ålesundu. Elektrická loď bude operovat mezi vlastním přístavem Ekornes, Ikornnes, a přístavem Ålesund, který patří k hlavním námořním přístavům v Evropě. Loď urazí trasu dlouhou 43 km (23 NM) během tří hodin rychlostí 7,7 uzlů.

Nová autonomní a elektrická kontejnerová loď je 50 metrů dlouhá a unese 300 tun nákladu. Je navržena na krátké vzdálenosti a využívá koncept NDS AutoBarge 250. Od kýlu nahoru je stavěná pro autonomní provoz s nulovými emisemi. Plavit se bude bez posádky, ale to neznamená, že by zůstala bez dohledu. Monitorovat a řídit ji budou pracovníci vzdáleného operačního střediska (ROC) společnosti Massterly, jehož členy týmu jsou certifikovaní navigátoři a námořní inženýři. Má se za to, že plánované řešení obousměrné datové komunikace mezi plavidlem a řídícím střediskem může pro sektor námořní nákladní dopravy znamenat významnou změnu.

Tento jedinečný projekt představuje další důležitý krok směrem k ekologičtějším dodavatelským řetězcům a také dokonale zapadá do naší celkové agendy udržitelnosti v námořní přepravě,“ potvrdil generální ředitel DB Schenker v Norsku Knut Eriksmoen.

Využívání nejmodernějších technologií pro plnění vlastních cílů v oblasti udržitelnosti si pochvaluje také Ekornes, který usiluje o to stát se předním světovým výrobcem udržitelného prémiového nábytku. „Využití autonomní elektrické lodě pro přímé vyzvednutí našich produktů Stressless z našeho vlastního doku v Ikornnes znamená, že se celková uhlíková stopa našich výrobků výrazně sníží. Získáme také lepší kontrolu a větší flexibilitu s naší vlastní logistikou,“ doplnil Roger Lunde, generální ředitel Ekornes.

Již nyní lze pozorovat všeobecný odklon od silniční přepravy zboží, která má značnou uhlíkovou stopu, směrem k čisté, energeticky účinné, krátké námořní nákladní dopravě. „Zkušenosti a odborné znalosti v oblasti vytváření a zdokonalování systémů pro námořní lodě jsme sbírali desítky let. Díky nim jsme dnes v jedinečné pozici, kdy můžeme provádět průkopnické práce v takto zajímavém projektu,“ řekl Geir Håøy, generální ředitel společnosti KONGSBERG. Jeho firma se podílí také na několika provozech plně elektrických a autonomních plavidel, např. pro Yara Birkeland a ASKO.

Malá, plně elektrická a energeticky účinná nákladní loď bude navržena pro operace bez posádky. Výkonný ředitel Masterly, Tom Eystø, k tomu poznamenal: „Plavidlo budeme obsluhovat z našeho vzdáleného provozního centra. Považujeme za velmi zajímavé, že jeden z největších světových poskytovatelů logistiky, DB Schenker, si uvědomuje výhody, které nabízí bezposádková přeprava s nulovými emisemi, a doufáme, že tento projekt inspiruje větší využití podobných plavidel.“

AutoBarge 250 Coast Feeder je navržen od kýlu nahoru pro efektivní autonomní provoz s nulovými emisemi. „Ve spolupráci s Massterly – provozovatelem plavidel a technickým manažerem – a Kongsberg Maritime – poskytovatelem technologie – jsme si jisti, že DB Schenker a Ekornes společně vytvoří optimální a životaschopný přepravní model, který bude splňovat budoucí požadavky zákazníků po celém světě," dodal závěrem Øystein Jaer, generální ředitel Naval Dynamics.

Výhody projektu, který je zatím ve fázi studie, zahrnují nulové emise, rychlejší a efektivnější dopravu a snížení provozu na silnicích. Jelikož představuje možnou cestu ke klimatické neutralitě, je společným zájmem všech zúčastněných stran po zvládnutí zkušebního provozu získat souhlas Norského úřadu pro námořní dopravu a případně dosáhnout na vládní pobídky na podporu udržitelnosti a nových technologií.

(pav)

Vizualizace: Naval Dynamics

spinner