DSV: Zpoždění a nárůst nákladů v asijských přístavech ohrožují globální přepravu

DSV: Zpoždění a nárůst nákladů v asijských přístavech ohrožují globální přepravu

20.8. - Přístavy v Asii čelí problémům v oblasti logistiky a výsledkem je přetížení. Asijské přístavy se potýkají s vážnými potížemi kvůli nedostatku lodí a kontejnerů, což způsobuje prodloužení čekací doby pro zakotvení lodí až na sedm dní oproti běžnému půldni. Nejdramatičtější situace je v singapurském přístavu. Tento stav zde vyvolal nárůst nákladů na přepravu až o 39 % a přetížení dalších přístavů, které musí zvládat dodatečné objemy nákladů. Jednou z hlavních příčin přetížení jsou mimo jiné zvýšené nároky na přepravu kvůli odklonům lodí z Rudého moře. Současný stav by mohla zlepšit dostavba nového přístavu. Situaci se snaží vyřešit také odklonem lodí do jiných blízkých přístavů v Asii.

Díky strategické poloze na křižovatce hlavních námořních tras mezi Asií a Evropou se přístav v Singapuru stal stěžejním uzlem pro mezinárodní obchod. Více než 80 % kontejnerů, které do přístavu dorazí, je překládáno na jiné lodě směřující do různých částí světa. V roce 2023 zaznamenal přístav rekordní nárůst s celkovým objemem přepravy dosahujícím 3,09 miliardy tun, což znamená nárůst o 9,4 % ve srovnání s rokem 2022. Situace se zhoršila kvůli přesměrování lodí kolem Afriky, následoval nárůst objemu kontejnerů a zpomalení operací v přístavu. Kvůli tomu hrozí dramatický nárůst nákladů na přepravu zboží do Evropy. Dodatečné výdaje na palivo a delší cesty zvyšují cenu dopravy zboží až o 39 %. Tyto zvýšené náklady by se mohly přenést i na koncové spotřebitele v podobě vyšších cen zboží.

„Vzhledem k současné situaci v přístavu v Singapuru čelíme značným logistickým výzvám, které mají vliv na globální dodavatelské řetězce. Nedostatek lodí a kontejnerů vede k výraznému prodloužení čekacích dob a zvýšení nákladů na přepravu. Intenzivně pracujeme na minimalizaci dopadů těchto problémů na naše zákazníky a hledáme alternativní řešení, jak zajistit co nejefektivnější přepravu zboží. Situaci bedlivě sledujeme a pravidelně informujeme naše klienty o aktuálním vývoji,“ uvedl Martin Jukl, ředitel oddělení námořní dopravy DSV Air & Sea.

Kvůli odklonu lodí z Rudého moře se stal přístav Singapur novým rozhodujícím místem světových dodavatelských řetězců, což způsobuje velké přetížení a zpoždění. Odhaduje se, že globálně jsou v přístavech vázány přibližně dva miliony kontejnerů, což odpovídá asi 7 % světové flotily. Tato situace má zásadní dopad na globální dodavatelské řetězce, a jak se blíží vrchol přepravní sezony, očekávají se další zpoždění a nárůst nákladů. Náklady se vracejí na úroveň z pandemického období. V důsledku toho musí některé lodě vynechat plánované zastávky v Singapuru, což zhoršuje situaci také v dalších přístavech.

Aby se s tímto přetížením vypořádali, provozovatelé přístavu v Singapuru pracují na zvýšení kapacity a reaktivaci dříve odstavených terminálů. Investují rovněž do rozšíření a modernizace přístavních zařízení, včetně automatizace a výstavby nových terminálů, jako je nově budovaný Tuas Mega Port. Tento port bude plně automatizovaný a má kapacitu na zpracování až 65 milionů kontejnerů ročně. Po dokončení v roce 2040 se očekává, že se stane největším plně automatizovaným terminálem na světě, což významně přispěje k zlepšení situace. V roce 2023 byla otevřena tři nová přístavní mola, čímž se počet provozních mol zvýšil na osm. Další tři by měla být otevřena do konce roku 2024.

Dramatickou situaci v singapurském přístavu se také snaží uklidnit odklonem lodí do dalších asijských přístavů, např. malajských a čínských, což by mělo tomuto stavu pomoci.

„Nejvíce jsou zasaženy klíčové uzly, jako je Singapur, ačkoli tam se situace již uklidňuje. Rejdaři nyní upřednostňují spíše malajsijské přístavy Tanjung Pelepas nebo Port Klang. Přetížení se ale začíná projevovat v čínských přístavech Šanghaj a Ning-po a situace se zhoršuje také na Tchaj-wanu,“ uzavřel Martin Jukl.

(pav)

Ilustrační foto: DSV

spinner