1. února 2022, lan
1.2. - Již dva roky se Česká republika potýká s pandemií covid-19, která zasáhla téměř všechny odvětví ekonomiky. Velké množství společností se tak muselo situaci přizpůsobit a své podnikání a služby přesunout do on-line prostředí. Rozvoj e-commerce sebou přinesl řadu výzev i pro obalový průmysl. Podle predikcí společnosti RAJA budou trendy ve světě obalů pro rok 2022 určovány zejména důrazem na udržitelnost, cenou materiálů a rozvojem nových technologií.
Donášky jídla přes aplikace, kamenné obchody prodávající své zboží on-line, veškeré služby se přesunuly do prodeje přes internet. Tento vývoj se pravděpodobně již nezmění, a proto se tímto směrem vyvíjí i trendy v oblasti obalů a zabezpečení zásilek tak, aby e-shopy zajistily co nejlepší zážitek z nákupu i na dálku.
To potvrzuje také Gabriela Fabianová ze společnosti RAJA, předního výrobce obalových materiálů. „V loňském roce jsme zaznamenali přes 15 tisíc webových objednávek, tedy o 20 % více než v roce 2020. Primárně se objednávky týkaly obalů typických pro e-shopy: krabice, obálky, výplňový a fixační materiál. V loňském roce jsme zaznamenali také zvýšený zájem o ekologické varianty těchto produktů, které přispívají k redukci odpadního materiálu.”
Redukce množství materiálu
Na redukci obalových materiálů tlačí jak důraz na udržitelnost, tak rostoucí ceny surovin. Jen papír oproti roku 2021 zdražil o 40 % a není pravděpodobné, že se cenová situace v průběhu roku 2022 vrátí k původním sazbám.
Ve snaze šetřit jak peníze, tak životní prostředí lze ve světě pozorovat zajímavé invence, například co se týče výplňových a fixačních materiálů. „Od loňského roku se v zahraničí rozšířil trend vyplňování krabic materiálem vyrobeným z bramborového škrobu nebo recyklaci starého papíru. E-shopy si výplň vyrábí také využitím skartovaných použitých krabic. Zamezí tak vzniku dalšího odpadu, a navíc ušetří peníze za výplňový materiál. Můžeme očekávat, že se podobné trendy dostanou i do České republiky,” říká Gabriela Fabianová.
Směr i nadále určuje udržitelnost
Většina trendů ve vývoji obalového průmyslu je udávána právě důrazem na udržitelnost. Pozornost je věnována zejména redukci množství odpadů, který vzniká při balení a zasílání objednávek. Na oblibě získávají vratné obaly, které jsou opakovaně použitelné. Příkladem je například návrat bavlny, jako obalového materiálu. Ať už se jedná o bavlněné tašky, které jsou prakticky nezničitelné, nebo plátna z bavlny, která jsou používána jako výplň, nebo na zabalení produktu.
„Očekávat můžeme také boom alternativních, ekologičtějších obalů, k jejichž rozvoji přispívají moderní technologie,” říká Gabriela Fabianová. „Typickým příkladem je snaha nahrazovat plasty. V zahraničí zažívají boom například papírové strečové fólie, které jsou vyrobeny ze 100% přírodních zdrojů, recyklovatelné na 82 % a, dle EUMOS standardů, bezpečné a ideální pro využívání při dopravě křehkých předmětů, PET lahví nebo krabicových zásilek,” dodává. I klasická bublinková fólie se dočkala své papírové alternativy, která je recyklovatelná, neprůhledná a ideální pro obalení nábytku a jakýchkoliv křehkých předmětů a předmětů citlivých na nárazy a otřesy.
Personalizace obalů
Čím dál více firem a e-shopů si začíná uvědomovat sílu obalu. „Vhodně zvolený obalový materiál a design balení může výrazně podpořit prodej a vnímání e-shopu a prodávaného zboží. I to nejběžnější každodenní zboží může být díky kreativnímu obalu proměněno v unikátní produkt,” říká Gabriela Fabianová.
S dalším rozvojem e-commerce proto lze očekávat nárůst zájmu o personalizované a kvalitní obaly, které zvýší zážitek z nákupu. Díky současné úrovni výrobních strojů je navíc výroba designových obalů daleko snazší – stroje umožňují například výrobu jakoukoliv velikosti či formy kartonového obalu a také ho přizpůsobit typu nabízeného produktu.
(lan)
Foto: RAJA