3. července 2021, čtk
3.7. - Plzeňská Škoda Electric, největší evropský výrobce trolejbusů, zmodernizuje a rozšíří do tří let svoji výrobu za čtvrt miliardy korun. Podnik už má za sebou základní kroky, kdy vybudoval parkovací plochy a rekonstruoval část kanceláří v hlavním objektu, teď ho čeká modernizace výrobní základny. Pokud se bude v Plzni montovat hodně autobusů, což je od letoška další výrobní náplň firmy, musela by hledat novou výrobní halu. ČTK to řekl generální ředitel podniku Bedřich Koukal.
"Máme od CzechInvestu schválený dotační profil 250 milionů, které musíme proinvestovat do tří let. Vytipované aktivity se připravují," uvedl Bedřich Koukal. Současná vysoká budova v Plzni-Doudlevcích není ideální pro montáže. Nejrizikovějšími místy jsou dva obslužné výtahy a nosnost stropů. "U těžkých aplikací pro vlaky a podobně jsme omezeni a můžeme je dělat především v přízemí," řekl.
V současných projektech zatím nová výrobní hala není, protože firma obdržela loňskou investiční pobídku od CzechInvestu ještě předtím, než její vlastník, skupina PPF, koupila poloviční podíl v tureckém výrobci autobusů Temsa. "Modernizace výrobních prostorů se bude odvíjet od toho, jak se rozvine a poroste byznys autobusů. Při určité kapacitě už nám areál nestačí. Pokud budeme v Plzni montovat větší počet autobusů, tak můžeme uvolnit část výrobní haly, která je přistavěná k hlavní budově. A pak bychom měli hledat výrobní halu, do níž bychom přestěhovali současnou část," uvedl. Podle Bedřicha Koukala by nebyl problém, pokud by byla do deseti kilometrů od továrny. Vyhledání vhodných ploch, zpracování rozpočtů a nabídek a jednání s vlastníkem bude trvat nejméně do konce letošního roku.
Škoda Transportation ze skupiny PPF, pod níž Škoda Electric patří, po akvizici Temsy nabízí podle prezidenta Petra Brzeziny všechny druhy autobusů i elektrobusy. "Do konce letošního roku dodáme elektrobusy pro Prahu, které budou mít karosérii Temsa. Ve Škodě Electric děláme celou elektrickou výzbroj a vše, co k tomu patří, a servis," uvedl. Podle Petra Brzeziny jsou v běhu další zakázky, které se budou rozšiřovat, podobně jako celé portfolio. Škodovka také podle Bedřicha Koukala přemýšlí, jak vstoupí na trh baterií a možná vodíku.
Škoda Electric, která teď hodně investuje také do vývoje, v posledních letech prodala kolem 150 trolejbusů ročně. "Letošek by nemusel být úplně špatný. Příští rok čekáme velmi silnou druhou polovinu roku (díky dotacím). A dokonce to vypadá, že bychom mohli přejít na dvě směny. Ale za týden to nemusí platit," řekl Bedřich Koukal.
EU chce dávat hodně peněz do ekologické dopravy. "Ale ten trh už není jenom o Škodovce. Kvůli zpřísňování podmínek pro dieselové i CNG autobusy, které už nebudou po roce 2025 podporované, rostou šance pro Škodu Electric," uvedl Bedřich Koukal.
Firma kromě trolejbusů produkuje ještě bateriové elektrobusy, trakční pohony a motory pro lokomotivy, tramvaje, elektrické jednotky, metro a důlní vozidla. Má přes 800 kmenových a 120 agenturních zaměstnanců, příští rok bude určitě potřebovat další stovku.
(čtk)
Foto: Škoda Electric