V Brně nakupují dalších až 40 trolejbusů, které si navíc budou sami montovat

V Brně nakupují dalších až 40 trolejbusů, které si navíc budou sami montovat

11.4. - Dopravní podnik města Brna (DPMB) pokračuje v masivní obnově trolejbusového vozového parku. Vedení podniku nakoupí dalších až 40 vozů za téměř 300 miliónů korun. Výrobce SOR Libchavy dodá do Brna komponenty a dopravce si dvanáctimetrové trolejbusy SOR TNS 12 složí sám ve svých dílnách. Ušetří tak až 100 miliónů korun. DPMB má nejdelší síť trolejbusových linek v ČR a provozuje nejvíce vozů této trakce. V trolejbusové dopravě vidí budoucnost a plánuje její další rozšíření.

„V Brně provozujeme nejdelší síť trolejbusových linek v Česku, na 59 kilometrech trolejbusové sítě 12 linek denně projíždí trasu o celkové délce téměř 103 kilometrů. Trolejbusová doprava je ekologická, bezemisní a v porovnání s alternativními pohony finančně daleko dostupnější. Proto vítám velkou modernizaci vozového parku, díky které přibyde od loňského do konce příštího roku nejméně 52 nových trolejbusů,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Vedení DPMB podepsalo smlouvu na dodání komponent až na 40 trolejbusů SOR TNS 12, které budou kompletovat jeho pracovníci přímo v dílnách podniku. Jedná se o unikátní přístup, který dopravce praktikuje i u tramvají typu Drak, v minulosti u trolejbusu Mario nebo přestavby tramvají K2 na Vario. „Jsme jediným podnikem v Česku, který si kompletuje vozy vlastními silami a máme s tím jen tu nejlepší zkušenost. V případě nových trolejbusů ušetříme 100 miliónů korun a naši pracovníci tím získají zkušenosti, které pak zúročí při opravách vozů,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Dopravce za 40 vozů zaplatí 298 460 000 korun, tedy 7,4 miliónu korun za kus. Vzhledem k současným cenám na trhu i při přičtení nákladů na montáž ušetří podnik asi 2,5 miliónu korun na jednom vozu.

Komponenty k prvním dvěma vozům dodá výrobce SOR Libchavy do čtyř měsíců, dalších až 38 dopravní podnik může dokoupit za stejných podmínek do roku 2025. „První dva vozy musíme podle smlouvy sestavit do půl roku od dodání komponent, předpokládáme, že nám bude stačit přibližně poloviční doba. Na kompletaci se bude ve vozovně Komín podílet asi 20 pracovníků, nejčastěji to budou elektrikáři a mechanici,“ řekl techniko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Trolejbusy SOR TNS 12 jsou standardní nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Jejich předností je moderní design, účelovost a nízká pořizovací cena. Do ulic by první dva nováčci mohli vyjet na přelomu roku 2022 a 2023. V provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr a objeví se na všech trolejbusových linkách kromě 25, 26 a 37, na které dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy.

Kromě modernizace vozového parku je aktuálním tématem i další rozvoj trolejbusové dopravy v Brně. „Učinili jsme strategické rozhodnutí, podle kterého síť trolejbusových linek chceme dále rozšiřovat. Vytipujeme místa, kde by bylo možné autobusovou dopravu nahradit trolejbusovou a kam bychom mohli trolejbusové linky v Brně rozšiřovat. Trolejbusová doprava je z hlediska ekologie a financí dlouhodobě nejlepší variantou,“ přiblížil nové záměry podniku Miloš Havránek.

(pav)

Vizualizace: SOR Libchavy

spinner