28. prosince 2020, čtk
28.12. - Brněnský dopravní podnik (DPMB) letos vyslal na koleje devět nových tramvají, které od základu postavili jeho zaměstnanci v ústředních dílnách. Vozy nesoucí jméno Drak mají jako první tramvaje v Brně klimatizaci a USB nabíječky. V příštím roce těchto tramvají přibude dalších devět. Pracnost montáže klesla ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu, uvedl generální ředitel podniku Miloš Havránek. Dopravní podnik plánuje také sestavování vlastních trolejbusů.
Nové tramvaje s kapacitou 171 cestujících už v brněnských ulicích najezdily přes 100 000 kilometrů, především na lince číslo 4 projíždějící středem města. "Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak dělají městu čest," uvedla primátorka Markéta Vaňková.
Zaměstnanci dopravního podniku se podle jeho mluvčí Hany Tomaštíkové do výroby vlastních tramvají pustili zatím jako jediní v republice. Museli se naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. "Nyní jsou veškeré práce díky získaným zkušenostem maximálně efektivní," dodal Miloš Havránek.
Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. "Bylo třeba projet celou kolejovou síť města a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak jsme testovali i průjezd vozovnami a myčkami. Při zkušebních jízdách jsme ladili například nastavení zpětných zrcátek nebo řídicí software," uvedla Hana Tomaštíková.
Od výroby vlastních tramvají si dopravní podnik slibuje zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci schopni opravit závady na vozech sami a efektivně, a pohodlnější přepravu pro cestující. Zájemci o tyto vozy si také mohou koupit kalendář Rok Draka 2021 složeného z fotografií veřejnosti. Dopravní podnik vybral nejlepších 13.
Do roku 2024 by mělo vyjet z dílen DPMB 41 tramvají Drak. Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy Kč. Na výrobě a spuštění se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. Jméno tramvají vybrali lidé z 264 návrhů veřejnosti. Ve finále se rozhodovali mezi jmény Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých 2500 hlasů získal téměř polovinu.
Dopravní podnik plánuje také sestavování vlastních trolejbusů, vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší antimonopolní úřad. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám může být tato cesta alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.
(čtk)
Foto: DPMB