Osobní doprava

České dráhy loni přepravily 182 milionů cestujících

Cestujících, kteří využívají služeb Českých drah, rok od roku přibývá. Loni jich bylo skoro o milion víc než v roce 2006. Celkem loni vlaky ČD přepravily téměř 182 milionů cestujících. „Ve vnitrostátní přepravě

vzrostl počet cestujících o 0,5 procenta, v mezinárodní o 1,25 procenta,“ uvedla minulý týden ředitelka odboru osobní dopravy a přepravy ČD Luďka Hnulíková.

I loni podle jejích slov pokračoval stoupající trend počtu přepravených cestujících z minulých let. „V roce 2005 s námi cestovalo 178 milionů lidí, v dalším roce to bylo 180,9 milionu a loni o další milion víc,“ řekla Luďka Hnulíková. Za hlavní důvod většího zájmu o služby železniční dopravy označila především příznivější cenu jízdného ve srovnání s individuální dopravou. Vlaky jsou v úsecích, kde se právě nestaví, také poměrně spolehlivým druhem dopravy.

Lákají lepší služby a slevy

Cestující podle Luďky Hnulíkové do vlaků láká také jejich postupná obnova a modernizace. „Jen letos do ní České dráhy investují 3,6 miliardy Kč. Na tratě by mělo vyjet například 29 reginov, osm cityelefantů

nebo stovka modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu,“ uvedla. Lidé také hojně využívají slev v rámci zákaznického

programu Českých drah. In-kartu, která s tříletou aplikací In-zákazník o čtvrtinu zlevňuje jízdné včetně traťových jízdenek, si loni nově pořídilo 150 tisíc zákazníků. Letos jen za leden přibylo dalších 24 tisíc držitelů In-karet/Rail plus.

Zisk díky vyšší

dotaci od státu

České dráhy provozují z finančního hlediska dva druhy vlaků. Dotované dálkové rychlíky a regionální spoje platí ministerstvo dopravy, respektive kraje, od nichž dráhy loni inkasovaly celkem zhruba osm mi-

liard Kč. Vlaky vyšších kategorií

InterCity, EuroCity a SuperCity dráhy loni provozovaly na vlastní podnikatelské riziko. I díky navýšení plateb od ministerstva dopravy zhruba o jednu miliardu loni České dráhy poprvé v historii vytvořily zisk, celkem ve výši 50 milionů Kč.

Letos dopravce od ministerstva dostane dalších 700 milionů Kč navíc, neboť stát na rozdíl od loňska bude platit i za vlaky EC a IC. Jedinými vlaky, které budou letos ČD provozovat na vlastní podnikatelské riziko, zůstanou spoje Pendolino.

(tj)

spinner