5.1. – Krize v Rudém moři, kde jemenští rebelové už týdny útočí na obchodní lodě, dál prodražuje námořní dopravu a podle analytiků může přispět i k růstu inflace. Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu, a sice kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky.
Aktuálně
4.1. – Výrobci železničních vozidel by měli v roce 2024 dodat Českým drahám skoro 140 nových jednotek a lokomotiv. Pokud by se všechna nová vozidla spojila do jediné soupravy, měřil by takový vlak skoro 8,5 kilometru. To je například vzdálenost z Bohumína do Ostravy nebo z Kolína do Velkého Oseku.
4.1. – Od 1. ledna 2024 vstoupila v platnost nová pravidla týkající se technických průkazů. Největší změnou je to, že již nebudou nově vydávány velké technické průkazy. Tyto průkazy a ORV nahradí jediný doklad, kde jsou ty nejdůležitější technické parametry motorového vozidla. Místo dvou dokladů tak bude tištěn jen jeden. Klíčové je, že stávající doklady zůstávají nadále v platnosti. Doklady budou odebrány pouze v případě změny, např. prodeje vozidla. Uvedl to mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
4.1. – Správa železnic spustila nový portál, pocitovou mapu, která veřejnosti umožní zapojit se do přípravy výstavby vysokorychlostní trati (VRT) v Praze. V pocitové mapě lidé mohou vyznačit místa, která jsou pro ně hodnotná či místa, která jsou problémová a chtějí je změnit. Jejich podněty odborníci zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.
4.1. – Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) zažalovala u pracovního soudu odborovou organizaci strojvedoucích GDL. Chce totiž vyjasnit, zda odborový svaz vůbec může vyjednávat o nových kolektivních smlouvách. Dopravce to dnes oznámil v tiskové zprávě. Spor o vyšší mzdy mezi DB a strojvedoucími sdruženými v GDL se tak ještě více vyhrotil. Dosavadní vyjednávání nebyla úspěšná, proto odboráři už dvakrát vyhlásili výstražnou stávku, která ochromila i spoje mezi Českem a Německem. Po 7. lednu chtějí odbory v protestech pokračovat, vyloučena není ani časově neomezená stávka.
4.1. – Evropský výrobce letecké techniky Airbus nezávazně nabídl 1,5 až 1,8 miliardy eur (37 až 44,4 miliardy Kč) za kybernetickou divizi BDS francouzské společnosti Atos. Oznámila to firma Atos. O převzetí jiné části tohoto francouzského podniku už delší dobu jedná český miliardář Daniel Křetínský. Tato jednání podle Atosu pokračují, není však jisté, že dospějí k dohodě.
4.1. – Česká přepravní společnost Liftago se do konce letošního roku rozdělí do dvou samostatných firem, oddělí přepravu osob a zásilek od nedávno spuštěné logistické sítě. Liftago tak od ledna nově povede současný provozní ředitel Radek Svíčka, v čele nově vzniklé firmy zaměřené na městskou logistiku pak bude dosavadní výkonný ředitel a spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.
3.1. – Majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura předpokládá, že až kraje a ministerstvo dopravy v následujících sedmi letech vypíšou výběrová řízení na provoz regionálních a dálkových vlaků, získá podíl na trhu 30 až 40 procent. Uvedl, že se konečně po 15 letech dočkal okamžiku, kdy loni v prosinci vypršela výjimka, která umožňovala zadávat provoz vlaků napřímo bez soutěže.
3.1 – Evropský výrobce letecké techniky Airbus nabídne za kybernetickou divizi BDS francouzské společnosti Atos až 1,8 miliardy eur (přes 44 miliard korun). Píše to deník Financial Times s odkazem na nejmenované zdroje seznámené se stavem jednání. Část francouzské společnosti Atos by měl podle předchozího návrhu dohody odkoupit i český miliardář Daniel Křetínský. Podle britského deníku nové vedení Atosu s českým podnikatelem dále o podmínkách transakce jedná.
3.1. – Dánská firma Maersk zatím neobnoví nákladní dopravu přes Rudé moře, kterou přerušila v neděli po útoku jemenských povstalců na jedno z jejích plavidel. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní firma rovněž oznámila, že některé její lodě budou přesměrovány kolem afrického Mysu Dobré naděje. Přesměrování nákladní dopravy prodloužila včera také německá společnost Hapag-Lloyd, která se rovněž Rudému moři z bezpečnostních důvodů už nějakou dobu vyhýbá.