30. srpna 2015
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
UPOZORNĚNÍ NA ŘÍJNOVÝ NĚMECKÝ LOGISTICKÝ KONGRES
Ve dnech 28. až 30. října 2015 se uskuteční 32. německý logistický kongres. Pořádá jej spolkové společenstvo Logistika v Berlíně a zve na něj i zahraniční svazy. Letošní motto kongresu zní Svět v pohybu. Již od počátku jsou tyto kongresy pojímány jako platforma pro navazování kontaktů a vztahů. Obvykle mívají kolem tří tisíc účastníků a vedle pracovních zasedání jsou jejich součástí rozsáhlé výstavy s až dvěma sty vystavovateli, odborné exkurze a různé workshopy. Z jednotlivých pracovních témat je možné zmínit například Inteligentní řešení pro logistiku ve městech – včetně udržitelného zásobování obchodů a občanů dnes a zítra, Pojetí on-line obchodu s potravinami – v porovnání s „pionýrskými sektory“, jako jsou móda a média (k dispozici bude aktuální studie s názvem ePotraviny v Německu či rozbor pěti typů ideálních prodejců na potenciálním trhu), či Logistika v dokončování a montáži automobilů – zkoumání nových logistických koncepcí a automatických dopravních prostředků pro výrobu automobilů. Pro zahraniční účastníky jsou připraveny zvláštní podmínky včetně tarifů. Další informace jsou na www.bvl.de.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
SPOLUPRÁCE S OSN NA UKAZATELÍCH UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
V New Yorku proběhlo první zasedání skupiny expertů zabývajících se ukazateli udržitelného rozvoje (IAEG-SDG). Smyslem této skupiny je mimo jiné nalezení řešení, jak propojit globální ukazatele s ukazateli národními. Jde o iniciativu statistické komise OSN. FIATA na zasedání přiblížila svou koncepci logistické propojitelnosti (logistics connectivity). Navázala tak na prezentaci tohoto tématu v rámci Sítě řešení udržitelného rozvoje (SDSN). Z koncepce vyjímáme následující: „Udržitelná logistika zajišťuje, že potraviny produkované v nejlepším klimatu dosáhnou na naše talíře po celém světě s nejnižším dopadem na životní prostředí. Logistická propojitelnost také zajišťuje zdraví; státy nemusí mít všechny potřebné zdroje, ale dobré logistické vazby umožňují mít prospěch z jiných léků a léčiv…“ Vývoj v logistice může být pojímán jako hlavní konektor globálních iniciativ, napomáhajících standardizovat zlepšování v národním obchodě a jeho usnadňování. Skupina expertů má také poskytnout technickou podporu zavádění schválených ukazatelů v patnáctiletém období do roku 2030.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
FRANCIE MUSÍ CHRÁNIT ŘIDIČE A VOZIDLA
IRU požádala oficiálně francouzské úřady a jejich prostřednictvím policii a vojenské síly o okamžitou akci na ochranu řidičů a vozidel v Calais, ale i v dalších přístavech s trajektovou dopravou do Velké Británie. V regionu se nacházejí tisíce imigrantů usilujících dostat se stůj co stůj i ilegálně do kamionů směřujících do Velké Británie. Situaci navíc komplikovala stávka na významném trajektovém spojení, a přístav byl dokonce přechodně uzavřen. Jeden z uprchlíků již přišel o život. Silniční doprava zde čelí obrovským problémům prakticky denně, a aby nedošlo k dalším úmrtím či vážným zraněním, nelze již čekat s potřebnými opatřeními. Jako praktická řešení na ochranu stovek řidičů evropských kamionů a jejich vozidel se nabízejí policejní, respektive vojenské eskorty provázející konvoje nákladních vozidel, rozšíření bezpečných parkovacích ploch pro užitková vozidla a přemístění ilegálních imigrantů z prostor přístavu. Podle šéfa delegace IRU při EU Michaela Nielsena Francie zanedbává Calais po řadu let, aniž by byla tlačena k akcím nebo podporována Evropskou unií k nalezení řešení. Nyní autodopravci a jejich pracovníci čelí důsledkům této nečinnosti. Silniční dopravci stále více odmítají posílat své řidiče do takto nebezpečných zón. Francouzská nečinnost prý oslabuje společný trh a narušuje obchod v EU.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie držitelů železničních vozů – UIP
UIP MÁ OD ČERVNA NOVÉHO PREZIDENTA
Novým prezidentem UIP se stal Dr. Heiko Fischer, generální ředitel akciové společnosti VTG. Ve funkci nahradil Dr. E. Lehmanna, který ji vykonával poslední čtyři roky. Heiko Fischer zastupuje největší soukromou společnost v oblasti pronájmů nákladních vozů v Evropě. Po své volbě prohlásil: „Společně chceme zvýšit atraktivitu nákladní dopravy po železnici a nalézt řešení kritických bodů, jako je snižování hluku, nákladové zatížení, zvýšení konkurenceschopnosti a harmonizace. Naším bezprostředním úkolem je převést více dopravy ze silnice na koleje.“ S více než 20 lety zkušeností v nákladní dopravě zboží chce věnovat své úsilí těmto tématům: čtvrtému železničnímu balíčku, problematice snižování hluku (pouze v inteligentní kombinaci tichých vozidel a dobře udržované infrastruktury lze dosáhnout nižší hlučnosti v železniční nákladní dopravě v rámci Evropy) a konkurenceschopnosti železniční dopravy. Cílem musí být vytvoření vhodného rámce, aby se dostalo více dopravy na koleje. Vyžaduje to širokou a mezinárodní politickou podporu a plánování vozového parku podle poptávky, pružné logistické koncepce, jakož i přiměřené infrastrukturní náklady a podporu dopravy v jednotlivých vozech.
UIP byla založena v roce 1950 jako mezinárodní organizace národních svazů ze 14 evropských zemí, jež zastupují kolem 200 držitelů s přibližně 200 tisíci železničními vozy. Ty zajišťují více než 50 procent výkonů železniční nákladní dopravy v tunokilometrech v Evropě.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
NOVÁ ŘEŠENÍ PRO LETECKOU DOPRAVU CARGA
Na posledním světovém Cargo Symposiu organizovaném IATA se hovořilo o dalších produktech a řešeních v oblasti dopravy zboží. Bezpečná doprava lithiových baterií je jedna ze tří priorit pro obor letecké dopravy zboží v roce 2015. V současnosti je k dispozici v angličtině a čínštině druhé vydání manuálu Lithium Battery Shipping Guidelines, které uživatele seznamuje s bezpečnou a efektivní přípravou zásilek lithiových baterií v souladu s mezinárodními předpisy. IATA rovněž nabízí školení v této speciální oblasti s cílem posílit odborné znalosti a porozumění problematice.
Sympozium bylo rovněž příležitostí k uvedení dvou nových směrů v oblasti tarifů a pravidel pro letecké cargo. Dále IATA představila nové odborné kurzy o zavádění bezpečnostní deklarace zásilek, o auditu a kontrole kvality carga citlivého na teplotu a nový kurz dálkového studia o předpisech týkajících se živých zvířat. IATA zakrátko nabídne kurzy pro vedoucí pracovníky v oblasti carga, jež budou zaměřeny na různé aspekty managementu a strategii rozvoje.
ONLINE ŠKOLENÍ O PŘEPRAVĚ NEBEZPEČNÉHO ZBOŽÍ
Na odesílatele přepravující nebezpečné materiály letadly se vztahují jiné předpisy než ty, kteří využívají pozemní nebo vodní dopravy. Nedodržení těchto standardů může mít za následek odmítnutí zásilek, drahá zdržení, zranění cestujících a personálu i nouzová přistání. IATA proto vyžaduje odborná školení každých 24 měsíců. Online kurzy zahrnují podrobná cvičení, pokud jde o světovou aplikaci předpisů. Účastníci jsou po školení připraveni klasifikovat, nazývat, balit a označovat nebezpečné materiály. Podrobné informace jsou uvedeny na www.lion.com/…ation-online.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
POSLEDNÍ PIRÁTSKÉ ÚTOKY V GUINEJSKÉM ZÁLIVU
O nedávných dvou útocích pirátů informuje bezpečnostní složka Bimco Security. V prvním případě piráti přepadli a unesli rybářskou loď, která byla na cestě z Toga. Dvacet členů posádky naskákalo před piráty do moře a zachránily je strážné lodě. Tři členy vzali piráti jako rukojmí. Piráti později loď opustili; při incidentu přišel jeden člen posádky o život. V druhém případě ozbrojení piráti zaútočili na tanker v řeckém vlastnictví, když čekal u Nigérie na nakládku. Byl zabit zástupce kapitána a tři členové posádky skončili jako rukojmí. Útok na loď Kalamos, která mívá 22 členů posádky a plula pod vlajkou Malty, se udál v místě Qua Iboe. Kapitán zajistil volání o pomoc, včetně lékařské pomoci. Vojenská lodní patrola se později utkala s piráty v ozbrojeném souboji. Piráti následně uprchli na rychlých člunech. Všichni byli velmi dobře ozbrojeni.
Bimco Security informuje, že nigerijská vláda nebude váhat zadržet loď, která vstoupí do jejích teritoriálních a pobřežních vod s ozbrojenou eskortou na palubě. Úřady uvedly, že již byly zadrženy lodě Lilac Victoria, UACC Eagle a Morgana, protože pluly do Nigérie s osobami napojenými na soukromé bezpečnostní firmy v zámoří, které poskytovaly školení v používání zbraní. Bimco dále upozorňuje na manuál s názvem Guidelines for Owners, Operators and Masters for Protection against Piracy in the Gulf of Guinea Region. Postupy jsou obdobné jako v případě somálského pirátství.
KOMBINOVANÁ DOPRAVA
Mezinárodní unie kombinované dopravy – UIRR
NOVÝ PREZIDENT S TŘÍLETOU STRATEGIÍ
Po nedávném výročním zasedání UIRR přichází nový prezident Ralf–Charley Schulze s tříletou strategií, jež dostala zelenou od správní rady. Třemi hlavními pilíři jsou: politické zastupování zájmů oboru (lobbování), důraz na technická témata a podpora členům. Schulze pojímá UIRR spíše jako průmyslový svaz, jenž vlastními iniciativami a aktivitami podporuje zájmy kombinované dopravy. Dalším těžištěm v příštích třech letech má být úzká spoluprá-ce s jinými zájmovými organizacemi na trhu. Jde například o Společenstvo drážních speditérů IBS či organizace kombinované dopravy GTNC ve Francii nebo Combinet v Rakousku. Důležitým tématem bude opět kvalita. Na podzim by měly být definovány zásady evropského systému kvality. Podstatné je totiž zvýšit přesnost a spolehlivost kombinované dopravy v Evropě. Pokračovat bude tendence přijímat do UIRR vedle operátorů kombi také provozovatele terminálů. Operátoři organizovaní v UIRR přepravili loni 2,6 milionu zásilek, což je o 1,1 procenta méně než v roce 2013. Výkony se naproti tomu zvýšily o pět procent na 45 miliard tkm. Průměrná přepravní vzdálenost 780 km znamenala prodloužení o osm procent. Systém Ro-La (kamiony na vagonech) narostl o 13 procent, především díky relacím přes Alpy.
Jiří Kladiva