Co přinesl červen v dopravě

Co přinesl červen v dopravě

Všechno souvisí se vším aneb Impérium vrací úder (5. díl nekonečného tragikomického seriálu). Krátce před očekávaným zavedením prozatímních antidumpingových cel EU na dovážené čínské elektromobily Německý svaz automobilového průmyslu (VDA) vehementně varoval před důsledky takového kroku pro domácí (rozuměj německou) ekonomiku. Represivní cla nejsou výhodná ani pro Evropskou Unii, ani pro Německo, uvádí se v dokumentu o klíčových otázkách takového kroku, který vydala německá tisková agentura. Asociace varuje před „obrovskými“ škodami, které by mohly být způsobeny případnými protiopatřeními ze strany Pekingské vlády. Čína je totiž největším automobilovým trhem na světě a podle VDA byla v roce 2023 třetím největším exportním trhem i pro automobily z Německa – po USA a Velké Británii.

Pokud skutečně budou natrvalo zavedena dovozní cla na dovážená vozidla, očekává se, že Čína odpoví dovozními cly na auta s motorem o zdvihovém objemu větším než 2,5 litru. To by zasáhlo podle lobbistické asociace odvětví nebývale tvrdě; v roce 2023 totiž spadala do tohoto rozmezí asi třetina vozidel exportovaných z Německa do Číny.

Překvapivý je však další argument: Vysoké příplatky stejně nemohou dosáhnout deklarovaného cíle, kterým je zajištění spravedlivých podmínek hospodářské soutěže a ochrana domácího průmyslu před nekalými praktikami - naopak mohou ztížit rozšiřování elektromobility v Evropě a tím i dosahování klimatických cílů, zdůrazňuje asociace.

První červencový týden jsme s napětím očekávali, zda Evropská komise nakonec skutečně zveřejní potřebné podrobnosti, aby prozatímní cla mohla vstoupit v platnost. Bohužel k tomu došlo, i když cla jsou od půlnoci od 5. července vybírána kaucí – jde stále o dočasné opatření, a tedy spíše o varovný výstřel. Zda budou cla ve výši až 38,1 procenta skutečně zavedena, však závisí na tom, zda se při dalších jednáních podaří najít jiné řešení s Čínou.

Nejpozději do listopadu se musí státy EU rozhodnout a dohodnout, zda tedy budou cla zavedena i dlouhodobě. V takovém případě by pak byla prozatímní cla v určitých případech dovybrána se zpětnou účinností.

Rozhodnutí pohrozit represivními cly bylo doprovázeno vyšetřováním ze strany zvláštního orgánu Evropské komise, který dospěl k závěru, že čínští výrobci elektromobilů těží z nespravedlivých dotací. Výrobcům v EU v důsledku toho hrozí velké škody.

Německý automobilový průmysl přitom neočekává, že by čínské elektromobily zaplavily evropský trh. Jejich podíl na celkovém trhu s osobními automobily se do roku 2030 pravděpodobně ustálí na pěti až deseti procentech, odhaduje asociace. Je to dáno i loajalitou spotřebitelů ke značce, která je u automobilů velmi výrazná. Pro srovnání, VDA poznamenává, že v roce 2023 prodali němečtí výrobci v Číně asi desetkrát více elektromobilů než čínští výrobci v Německu. Hraje se však s mnohem vyššími kartami – čínský trh je pro německé (a tudíž i české a slovenské) vozy zcela zásadní u klasických aut se spalovacími motory, kde je konkurence ještě silnější a kde se jakákoliv skulina vytvořená třeba i uměle administrativním zásahem rychle zaplní místní produkcí.

P.S.: Co je na tomto jinak běžném zápolení podivné, je chování jiných států Unie s významnou automobilovou produkcí. Francie, kde ředitel Renaultu Luca di Meo je zároveň předsedou evropské asociace výrobců automobilů a horlivým zastáncem elektromobility, již zavedení cla, byť dočasného, nahlas přivítal a je vysoce pravděpodobné, že bude jeho zastáncem i po prázdninách. Asi to bude tím, že Francouzi žádné velké investice v Číně nemají…

P.S. II: I do jinak zcela transparentního celního vyrovnávání se dá snadno zamíchat greenwashing. Nevadí, že levná čínská auta ohrozí domácí automobilový průmysl i příbuzná odvětví, ve kterých pracují miliony lidí, hlavně když nám tato dotovaná vozítka pomohou dosáhnout klimatické cíle a zachránit tak planetu.

Petr Rožek

Foto: SSL ČR

spinner