17. března 2016
17.3. - Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem se logistické společnosti DB Schenker osvědčila. V centrále DB Schenker v Rudné u Prahy od podzimu stojí vlastní plnicí CNG stanice, která slouží firemním osobním a nákladním vozidlům, ale také dalším partnerům. CNG flotilu nyní tvoří dodávka, několik osobních automobilů a aktuálně se testuje i kamion. V letošním roce se plánují investice do nákupu dalších automobilů na tento pohon.
Společnost DB Schenker se dlouhodobě zaměřuje na snižování emisí CO2. Mezi roky 2006 a 2020 se zavázala snížit emise o 20 procent. K firemnímu Programu na ochranu klimatu 2020 se aktivně hlásí také DB Schenker v Česku s centrálním skladem a sídlem společnosti v Rudné u Prahy. Právě tam má společnost vlastní plnicí stanici CNG, která umožní doplňovat stlačený zemní plyn do osobních vozidel, dodávek i nákladních automobilů.
„Ve Švédsku naše společnost používá nákladní vozy poháněné zmraženým bioplynem, v Rakousku vozidla, která jezdí na zemní plyn nebo vodík. U nás se chceme orientovat především na CNG. Předloni jsme do provozu uvedli naši první nákladní dodávku poháněnou stlačeným plynem. Vloni jsme nakoupili několik osobních vozidel, která pracují na stejném principu. Nyní testujeme kamion,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
Dodávka s výraznou grafikou zeleného listu a logem DB Schenker, která je při svém provozu šetrná k životnímu prostředí, už přesvědčila o významných výhodách ekologického pohonu. Emise CO2 jsou o 30 procent nižší, objem oxidů dusíku NOx dokonce klesl o celých 60 procent. Při spalování plynu také nedochází k uvolňování karcinogenních látek. Nezanedbatelné jsou však i ekonomické přínosy využívání stlačeného zemního plynu. Provozní náklady byly nižší o 30 procent, v současnosti je to díky levné naftě méně, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň, státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020. Mezi nevýhody ekologického pohonu patří kratší dojezd a také fakt, že někteří neinformovaní provozovatelé podzemních garáží zcela neopodstatněně zabraňují vozidlům tohoto typu vjezd.
Společnost bude pokračovat s investicemi do těchto vozidel prvotně pro Prahu a střední Čechy a postupně, jakmile budou vhodná nákladní auta na trhu, také v ostatních regionech. „Dosavadní zkušenosti podrobně vyhodnocujeme, ale už nyní je jisté, že na doplnění našeho vozového parku o dodávková a větší rozvozová vozidla na CNG v krátké době dojde. Pro letošní a příští rok se bavíme o počtu okolo 20 nákladních vozů. Rychleji probíhá obměna našeho vozového parku osobních aut. Nyní nám jich na CNG jezdí deset a počty každý měsíc rostou,“ doplňuje Tomáš Holomoucký. Postupně DB Schenker plánuje přejít na CNG u většiny svých osobních vozů.
Právě na tuto strategii reaguje i otevřením vlastní plnicí stanice. Předpokládaný roční objem CNG, spotřebovaný celou flotilou CNG vozidel DB Schenker, by se v budoucnu mohl pohybovat kolem 210 000 m3. DB Schenker využívá v České republice celkem 160 rozvozových vozů, a to většinou s vyšší užitnou hmotností. Ve střednědobém plánu je jejich postupná výměna za auta na stlačený zemní plyn. „Aktuálně testujeme kamion Scanii Streamline s motorem Euro 6. Jezdí v testovacím režimu zejména po silnicích v okolí hlavního města a zkoušet ji budeme i na delší trasy například do Pardubic. Dosavadní výsledky nás utvrzují v tom, že Scanii do naší flotily zařadíme natrvalo. Důvodem, proč kamion testujeme až v roce 2016, je skutečnost, že na evropském trhu byl dlouhodobý nedostatek vozů na CNG o hmotnosti 12 až 16 tun,“ popisuje Tomáš Holomoucký.
(tj)