30. listopadu 2009
Spediční a logistické podniky počítají ztráty, které jim přinesla ekonomická krize. V zápase o překonání současného těžkého období se jim snaží co nejvíce pomáhat i Svaz spedice a logistiky České republiky (SSL ČR). Největší zájem jeho členové podle výkonného ředitele organizace Ing. Jana Ekla projevují o poradenské služby svazu, zejména právní. S Janem Eklem jsme dále hovořili o aktuálním vývoji spedičního a logistického trhu a o prioritách svazu a jeho plánech do budoucna.
„Ekonomové hlásí první signály, že se hospodářský vývoj oživuje. Zaznamenali již nějakou změnu trendu členové SSL ČR?“
„Ačkoli se již píše o plusovém vývoji ekonomiky v České republice ve výši 0,8 procenta, ve spedičně-logistickém oboru se tento růst zatím neodrazil. Ovšem automobilka v Mladé Boleslavi již vyrábí na tři směny, a tak snad můžeme očekávat, že se i v naší branži brzy projeví rychlý náběh všech činností spojených s automobilovým průmyslem.
Ekonomické údaje ovšem nelze paušalizovat na všechny firmy. Existují například společnosti, které ani v době krize nezaznamenaly žádný velký pokles, a dokonce třeba oznámily, že získaly nové klienty a dosáhly vysoké míry zisku. Všeobecně však pokles ve spedičních firmách kopíruje čísla ekonomické recese v ostatních odvětvích.“
„Které obory v dopravě postihl nepříznivý vývoj ekonomiky nejvíce? Kdo si naopak stojí nejlépe?“
„Pokles vykázaly všechny obory spedice, dopravy a logistiky. Nejsilněji zřejmě krize postihla silniční dopravu, která poklesla o čtvrtinu. Obecně se počítalo s tím, že se z velkých zásilek stanou menší a posunou se do kategorie expresních či balíkových formátů. Avšak ani v tomto segmentu se zázrak nekonal a expresní služby vykázaly obdobný propad jako ostatní obory. Podle statistik Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) došlo k největšímu propadu v leteckém cargu především v dálnovýchodní relaci. Přitom i přes všeobecně známé potíže našeho národního dopravce vypadají čísla poklesu v nákladní letecké přepravě v České republice menší, než je světový průměr.“
„Na co si vedle globální krize vaši členové nejvíce stěžují?“
„Členské firmy trápí zejména zdlouhavá řešení dopravních podmínek pro silniční přepravy. Pro řadu firem je také obtížné přizpůsobovat přepravní toky příliš četným výlukám na železnici. Podnikatelům v dopravě a logistice nepomáhají ani tvrdé podmínky, které po nástupu krize nastavil bankovní sektor.
A samozřejmě je tu také stále dosud nevyjasněná strategie státu pro výstavbu veřejných logistických center. Přitom by právě tato centra moh-la zejména menším a středním firmám pomoci při podnikání v dopravě a logistice.
Stát by měl mnohem více investovat do dopravní infrastruktury. Po penězích sice volají všechny obory, ale třeba silniční dopravce nelze stále více zatěžovat dalším a dalším mýtným, omezovat zákazy jízd kamionů – a přitom ponechávat silniční infrastrukturu bez potřebných nových investic.“
„Jak pomáhá Svaz spedice a logistiky svým členům v čase ekonomické krize?“
„Velký důraz v současné situaci klademe především na vzdělávání. V tom spatřujeme největší šanci pro naše firmy. Snažíme se proto nabízet vzdělávání pracovníků a prostřednictvím pracovních skupin přinášet členským podnikům informace a nové myšlenky. V listopadu jsme zahájili již 2. ročník soutěže pro střední odborné školy logistické pod názvem Mladý speditér. Soutěž organizuje SSL v rámci svého Nadačního fondu a přihlásilo se do ní zhruba šedesát studentů. Soutěž jim dává šanci, aby v praxi poznali činnost spedičních a logistických podniků.
Svým členům svaz rovněž poskytuje poradenskou službu v různých oblastech. O tuto činnost je velký zájem, zejména naše právní služba má na každý termín dlouho dopředu obsazený pořadník. Právní poradna již určitě pomohla v průběhu letošního roku zachránit peníze několika firmám. Obdobné zkušenosti má rovněž pojišťovací poradna SSL. Poradenství je určeno hlavně středním a menším společnostem, které si uvědomují, že ve složité době je třeba chovat se obezřetně a nenechat problémy příliš zestárnout.“
„Jakou činnost plánuje SSL na příští rok?“
„Vedle řady běžných činností chceme jednat se Světovou federací spedičních svazů (FIATA) o našich učebních textech pro kurzy Spediční expert. Také hodláme rozšířit poradenskou službu o další témata. Chceme se věnovat například otázkám smluv a doporučit doložky, které mohou usnadnit řešení eventuálních potíží a sporů mezi firmami.
V příštím roce se rovněž zúčastníme vybraných veletrhů s logistickou tematikou, například pražského veletrhu FOR LOGISTIC. V této souvislosti bych chtěl ocenit spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu, které podporuje činnost svazu při mezinárodních i tuzemských veletrzích.
A protože nejdůležitějším obchodním partnerem pro zbytek světa je dnes Čína, budeme se snažit získat pro naše členy příznivé podmínky k účasti na veletrhu transport logistic China, který se uskuteční v červnu příštího roku v Šanghaji.
Smysluplnost naší práce do budoucnosti posiluje třeba fakt, že i v tomto obtížném roce se naší svazové činnosti dařilo. Přestože firmy šetřily na všech výdajích, našich členů neubylo. Počet členů SSL se pohybuje stále kolem 195 a to je v době krize slušný výsledek.“
Pavel Toman