Ivan Goryachev (ČD Cargo Logistics): Předpokládáme, že přepravy obilí a surovin z Ukrajiny porostou

Ivan Goryachev (ČD Cargo Logistics): Předpokládáme, že přepravy obilí a surovin z Ukrajiny porostou

Společnost ČD Cargo Logistics zajišťuje řadu pravidelných železničních spojení i ad hoc přeprav. Podrobnosti, a to s důrazem na přepravy mezi Českou republikou, Ukrajinou a zeměmi Beneluxu, nám sdělil její obchodní manažer Ivan Goryachev.

Válka na Ukrajině zásadně narušila dřívější toky zboží. Jak jste se s touto situací vyrovnali a jaké služby nyní v této relaci nabízíte?

Před konfliktem na Ukrajině směřovaly toky zboží přes Bělorusko, přes Małaszewicze a Brest. Hodně se dováželo zboží do Ruska, Kazachstánu a dalších středoasijských zemí. Vlivem války a sankcím tento směr hodně zeslábl, a naopak posílil směr na Ukrajinu, kam nyní vozíme hlavně stavební hmoty, různé materiály a humanitární pomoc. A opačným směrem, tedy z Ukrajiny, především obilí. Přístavy se sice již začaly trochu otvírat, ale železniční přeprava je stále bezpečnější variantou. Takže vlaky s obilím jezdí jak do České republiky, tak do Německa či jižních přístavů v Itálii, Chorvatsku atd.

Stačíte vykrývat poptávku? A máte dostatek vagonů pro tyto přepravy?

Určitě máme více poptávek, než máme vozů. Sehnat je na trhu není jednoduché, protože je zde řada spedičních firem, které se snaží tento byznys získat pro sebe. Roli zde hraje nejen to, kdo dříve osloví poskytovatele těchto vozů, ale také cenotvorba samotné dopravy.

Když jde konkrétně o obilí, jste vázáni na speciální techniku, nebo můžete použít i jiná řešení?

Je více variant, jak lze toto zboží přepravovat. Nejvíce se používají speciální výsypné vozy, hoppery. Těch je však nyní obrovský nedostatek, protože je to v současnosti nejžádanější druh vozu.

Další variantou jsou přepravy ve speciálních kontejnerech. Zkoušeli jsme také maxi big bagy, což jsou obrovské pytle, do kterých se ve vagonu nasype mnoho tun obilí. Manipulace s nimi je však velmi složitá, a tudíž nejběžnější variantou je přeprava v běžných big bagách, což jsou pytle o objemu jedna až jedna a půl tuny.

Je dostatek vhodných překladišť pro tyto přepravy?

V České republice těch možností, kde by bylo možné překládat, tolik není, ale v Německu, jedná se hlavně o přístavní překladiště, těch je dostatek a nepotýkáme se s potížemi. Česká republika bývá mnohdy spíš jen tranzitní zemí.

Předpokládám, že tyto přepravy zajišťujete se zahraničními pobočkami ČD Cargo…

Naším hlavním cílem jako ČD Cargo Logistic je propojovat všechny společnosti v rámci skupiny, abychom fungovali jako jeden velký holding. Ale máme, samozřejmě, také možnost využít i jiného dopravce, pokud to pro daný byznys dává smysl.

Situace na Ukrajině je velice nejistá a přepravy asi nejde plánovat příliš dlouhodobě…

Většina našich vlaků funguje na bázi ad hoc přeprav. Jistě, máme i pravidelné přepravy, na Ukrajinu je to Chop Train, ale jsme schopni se rychle zorientovat v dané situaci a snažíme se zákazníkovi vždy vyhovět. A co se týče přeprav obilí a surovin z Ukrajiny, předpokládáme, že těchto komodit budeme vozit víc a víc.

Zmínil jste i pravidelné přepravy. Můžete vedle Chop Trainu uvést další příklady?

V úvodu jsem se zmínil o relaci přes Małaszewicze a Brest. Té se věnuje oddělení se třemi lidmi. Spojení provozujeme ve spolupráci s ČD Cargo a ČD Cargo Poland. Realizují se zde různé přepravy.

Je zde také systémový vlak Dracula mezi Českou republikou a Rumunskem, který vozí především automotive pro Rumunsko a Bulharsko a propojujeme ho i s dalšími vlaky a přidáváme jiné zboží do pravidelného vlaku.

Za nejdůležitější pokládám nyní pravidelné spojení se zeměmi Beneluxu a Porůřím. Jedná se o Belexpress, který jezdí z Ústí nad Labem, případně z jiných míst v Česku, do Antverp a dalších destinací v Belgii. Jezdí dvakrát týdně a vozí široké portfolio komodit.

Belgii sledujeme velice detailně a máme zájem o rozšíření přeprav tímto směrem, a to i s větším důrazem na multimodální přepravy, tedy na kontejnery, návěsy nebo výměnné nástavby.

Zvažujeme a kalkulujeme tedy další možnosti. Proti nám jsou v tuto chvíli omezené kapacity na trati do Drážďan a limity naší německé pobočky, která je hodně vytížená. Je to však velice zajímavá relace, protože zboží v přístavech i v Belgii a Nizozemsku je hodně, a určitě tento vlak chceme posilovat.

Milan Frydryšek

Foto: ČD Cargo 

spinner