7. května 2009
Největší světový veletrh dopravy a logistiky přivítá v Mnichově ve dnech 12. až 15. května 600 až 700 poskytovatelů logistických služeb, na 300 firem z oboru informačních technologií, 200 účast-
níků z oboru letecké dopravy zboží, stovku přístavů a zhruba stejný počet drážních společností. Mezi zhruba 1750 vystavovateli bude i 43 českých podniků, které obsadí výstavní plochu kolem 1000 m2. Podle Ing. Jaroslava Vondrušky z českého zastoupení pořádající společnosti Messe München tak zůstane Česká republika i letos mezi pěti největšími národními vystavovateli.
„Jaký je konečný stav přihlášených českých vystavovatelů na trans-
port logistic Mnichov 2009?“
„Veletrhu transport logistic se letos účastní rekordní počet 43 českých vystavovatelů. A vzhledem k tomu, že jsem zodpovědný i za Slovenskou republiku, poznamenávám, že rekordní účast v počtu deseti vystavovatelů má i náš východní soused.“
„Pokolikáté se čeští vystavovatelé v Mnichově prezentují formou společného stánku a jak se v průběhu času účast českých firem na veletrhu vyvíjela?“
„Společnou českou expozici organizuji již po čtvrté, tedy od roku 2003. Společnou českou expozici se daří organizovat především díky finanční podpoře Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a letos i agentury CzechTrade.“
„Jak vystavovatelé účast na uplynulých ročnících veletrhu hodnotili? Co považují za největší přínos své účasti?“
„Hodnocení našich firem je velmi vysoké, neboť se na veletrhu mohou přímo setkat jednak s vedoucími manažery dopravy velkých a středních firem, které se snaží úsek dopravy ze své firmy buď outsourcovat, nebo hledají jiné přepravní možnosti,
a jednak s manažery ostatních přepravních a logistických organizací, které nabízejí přepravu zboží lodí, vzduchem či po železnici. Při přepravě jde v první řadě o časově-nákladovou optimalizaci a právě mnichovský veletrh umožňuje se v široké nabídce lépe orientovat a přímo si domlouvat přepravní podmínky s poskytovateli služeb doslova z celého světa.
O spokojenosti našich vystavovatelů hovoří i fakt, že 70 procent z nich se veletrhu pravidelně, opakovaně účastní. To je opravdu vysoké procento.“
„Který byl historicky vůbec první český vystavovatel a které firmy budou mít v Mnichově výstavní premiéru letos?“
„Historicky prvního vystavovatele si opravdu nepamatuji, vzhledem k tomu, že letošní ročník veletrhu je již 12. v pořadí a pořádá se bienálně. Já zastupuji pořadatele veletrhu Messe München od roku 1993 a prvním českým vystavovatelem, kterého jsem já osobně na tuto akci ,znáboroval‘, byl v roce 1995 dnes již neexistující výrobce vysokozdvižných vozíků DESTA Děčín.
A které české firmy budou mít premiéru letos? Třeba Bohemiakombi, Omega Trans, CID International, Eurogate Bohemia, MapFactor, Spedica, ale poprvé se nakonec bude na veletrhu prezentovat i vydavatel Dopravních novin – České dopravní vydavatelství.“
„Zrušil někdo v důsledku krize plánovanou účast?“
„Účast, a to k mému velkému překvapení, nezrušil dosud nikdo, přestože jsou firmy přihlášeny od září loňského roku, kdy se u nás o krizi ještě nemluvilo vážně! Ale je pravda, že někteří tradiční vystavovatelé se na veletrh nepřihlásili.“
„Velkou roli při rozhodování o účasti v Mnichově jistě sehrála státní podpora pro vystavovatele. Považujete její formu a výši za dostatečnou, nebo by stát mohl být v tomto směru ještě aktivnější?“
„Letošní podpora ze strany ministerstva přišla sice pozdě, ale nakonec jsme spokojeni. Každý vystavovatel obdrží dotaci na výstavní plochu v průměru ve výši 27 tisíc Kč. To je sice o polovinu méně než před dvěma lety, ale i tak jsme spokojeni. Ministerstvo totiž na druhé straně hradí řadu doprovodných akcí včetně tzv. Českého dne, který organizujeme společně se
Svazem spedice a logistiky a Českou logistickou asociací ve středu 13. května od 17.00 do 19.00 hodin na společné české expozici v pavilonu B5.
Tímto zvu všechny návštěvníky veletrhu, pokud budou v tu dobu na veletrhu, aby se přišli podívat. Bude co jíst, pít i poslouchat.“
„Spolupracovali jste při přípravách na veletrh také s resortním ministerstvem dopravy? Projevilo zájem o prezentaci České republiky jako logistického centra uprostřed Evropy po vzoru podobných iniciativ některých západoevropských zemí?“
„S ministerstvem dopravy jsme nespolupracovali, ale osobní i písemné pozvání na zahájení veletrhu obdržel od svého bavorského protějšku mi-nistr Petr Bendl. Trochu nás samozřejmě mrzí, že ministerstvo dopravy nevěnuje tomuto veletrhu významnější pozornost, i když lidé z ministerstva akci určitě navštíví. Vaše otázka je proto naprosto na místě, ale měla by spíše směřovat na ministerstvo dopravy.“
„Jaké služby pro vystavovatele a hosty ve společné expozici připravujete?“
„Společné česká expozice je rozdělena na samostatné jednací kóje jednotlivých vystavovatelů se společnou VIP Lounge, kde budou mít vystavovatelé k dispozici stravování a občerstvení servírované sličnými hosteskami. Každý vystavovatel si třeba bude moci pozvat své hosty na – podle mého názoru – nejlepší pivo na světě Plzeňský prazdroj.“
„Co byste na veletrhu nebo v Mnichově logistickým odborníkům rozhodně doporučil zhlédnout?“
„Českým i slovenským odborníkům jednoznačně doporučuji, aby si vybrali co nejvíce z široké nabídky odborných doprovodných programů, workshopů či konferencí, které veletrh doprovázejí. Většina work-shopů reaguje na současnou situaci na trhu a poskytne nové podněty pro rozvoj tohoto perspektivního oboru. Nevynechal bych ani připravovanou prezentaci Turecka a Chorvatska, tedy zemí, které budou chtít stále více promlouvat do celosvětového logistického procesu.
Kromě vlastního veletrhu doporučuji zhlédnout také doprovodnou výstavu Air Cargo Europe, na níž se poprvé budou prezentovat i naše letiště v Praze a Ostravě a také ČSA Cargo.“
(spa)