17. listopadu 2012
Společnost DHL v říjnu zveřejnila výsledky 21. vlny Exportního výzkumu DHL. Průzkumu se letos zúčast-nilo přes tři sta zástupců nejvýznamnějších českých exportérů. Zveřejněné výsledky naznačují, že očekávají spíše stagnaci exportu. Ze zkušeností exportérů z uplynulých let vyplývá, že se zvětšuje podíl firem se stabilním vývozem, zatímco naopak podniků, jejichž objem vývozu roste, ubývá. V horizontu následujících dvanácti měsíců očekává nárůst objemu exportu 39 procent všech oslovených exportérů, tedy o pět procentních bodů méně než loni.
Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí. I nadále se sice pohybuje v kladném pásmu, meziročně se však snížil o dva body a oproti roku 2010 dokonce o 10 bodů (ze 44 na 34). I když je index stále relativně vysoký, došlo oproti loňskému roku k dalšímu poklesu a zřejmě můžeme očekávat další oslabení tempa růstu exportu, které je především dáno nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích,“ uvedl obchodní ředitel společnosti DHL Express Luděk Drnec.
Mezi další výsledky patří například zvýšení počtu exportérů, kteří očekávají, že nová vlna recese bude trvat déle než jeden rok (nárůst o devět procentních bodů na 42 procent). V očekávání další vlny recese by firmy z protikrizových opatření nejčastěji přistoupily na snížení počtu zaměstnanců.
Ekonomická situace se během posledních dvanácti měsíců vyvinula k lepšímu pouze u třetiny firem (34 procent), zatímco v předcházejících letech mělo lepší výsledky ve srovnání s minulostí přes 40 procent z nich. Z geografického hlediska zůstávají pro naprostou většinu exportérů (94 procent) klíčovými trhy státy Evropské unie, obdobně jako v předchozích sledovaných obdobích. Ve srovnání s minulými lety se výrazně zvýšil podíl firem exportujících mimo oblast EU.
(pat) www.dhl.cz