7. května 2009
Pokrok v elektronickém celnictví je jednou z deklarovaných priorit českého předsednictví Evropské unii. Česká celní správa se z tohoto důvodu rozhodla uspořádat na konci března v Praze seminář k elektronickému celnictví na úrovni generálních ředitelů, procedurálních a technických expertů v rámci komunitárního programu Customs 2013. Jeho mottem bylo Moving forward together.
Semináře se zúčastnily delegace ze všech členských zemí Evropské unie, kandidátských zemí Chorvatska, Turecka, Makedonie (FYROM) a dále Srbska, Norska a Švýcarska, celkem tedy 33 evropských celních správ. Vedle nich se jednání zúčastnila také delegace Evropské komise vedená Robertem Verrue z generálního ředitelství pro daně a cla (TAXUD), zástupci Evropské hospodářské komise OSN i několika českých firem.
Cíle semináře byly ambiciózní: prodiskutovat stav a budoucnost celého programu, vyslechnout názory ekonomických operátorů a otevřít témata, která se až dosud zdála být, nebo dokonce skutečně byla „tabu“. Nebylo sice možné očekávat, že by dvoudenní seminář mohl vyřešit všechny nahromaděné problémy, ale podařilo se mu splnit reálný cíl. Tím byla rámcová analýza problémů a otevření témat,
kterým bude třeba věnovat pozornost v příštím období.
V první řadě bylo nutné stanovit realistické cíle pro krátkodobé a střednědobé plánování (do roku 2013) a priority do roku 2020. Zvažovaly se otázky budoucího zaměření: možnosti přechodu od „transakčního“ celního řízení a s ním spojených kontrol k „systémovému“ celnímu řízení – tedy zda upřednost-nit následné prověřování deklarovaných skutečností před kontrolou každé transakce (každého celního prohlášení),
samozřejmě pouze v případě certifikovaných firem.
Na semináři se dále hovořilo o tom, jak realizovat požadavky Modernizovaného celního kodexu EU (bude platit od roku 2013) a jak organizovat a sjednotit vývoj a provoz rozsáhlých informačních systémů (zejména pro dovozní celní režimy a mezinárodní centralizované celní řízení), včetně možnosti centralizace zpracování a uložení dat, lepšího využití investic a zvýšení účinnosti vynaložených prostředků.
Bohatý odborný program
Seminář řídil generální ředitel české celní správy JUDr. Ing. Pavel Novotný. Úvodní slovo přednesl náměstek ministra financí Mgr. Peter Chrenko. Zahajovací prezentace
patřila Virginii Cram-Martosové (EHK OSN) a Matsu Wicktorovi (OSN/CEFACT), kteří zasadili evropské projekty do celosvětového kontextu a ukázali důležitost používání světových standardů.
Následoval blok čtyř prezentací a diskusního panelu zástupců domácích firem, významných vývozců a deklarantů: Škoda Auto, Hewlett-Packard, DHL a společnosti Bohemia Cargo, která zastupovala Českou logistickou asociaci. Jejich prezentace ukázaly, že v prostředí České republiky je elektronické celní řízení přijímáno pozitivně, samozřejmě však existují i konkrétní problémy,
zejména v koordinaci na úrovni Evropské unie, které ve svém důsledku zbytečně snižují jeho přínos. Konstatovali, že je důležité vzniklé problémy včas řešit.
Objevily se i zajímavé náměty, jaké potřeby deklarantů by bylo třebařešit v dalších fázích rozvoje programu. Tyto náměty nezapadly a objevily se v diskusích představitelů evropských celních správ a Evropské komise.
Další dvě prezentace popisovaly zkušenosti a názory české celní správy na stav a budoucnost programu elektronického celního řízení: Ing. Karel Uhlíř za technologický a Ing. Jaroslav Ille za procesní a procedurální aspekt. Obě prezentace se setkaly s velkým zájmem.
Další blok prezentací připravilo generální ředitelství TAXUD (Paul-Hervé Theunissen, vedoucí odboru A3, a Manuela Cabral, vedoucí odboru C1). Blok přinesl náměty, jak překonat současné nedostatky a jak zaměřit další vývoj, aby se současné nedostatky neopakovaly. První projekty tzv. transevropských systémů byly uvedeny do provozu před osmi lety (NCTS a síť CCN/CSI), což je dost dlouhá doba na to,
aby mohla zastarat technická architektura, použité technologie, ale i metodika řízení projektů a řízení provozu systémů.
Jedním z významných výsledků semináře byl požadavek na upřednostnění analýzy celních činností (Business Process Modeling) dokonce i před vývojem legislativního základu (tvorba nového Prováděcího předpisu k Modernizovanému celnímu kodexu). Takový procesní model by se měl stát referenční základnou, po-užitelnou (a používanou) jak pracovníky v legislativě, tak v procedurální a technické oblasti.
V odpoledních hodinách byli účastníci rozděleni do profesních diskusních/pracovních skupin, v nichž po zbytek odpoledne a část dopoledne druhého dne semináře probíhal klasický „brainstorming“. Žádné téma nebylo zakázáno, nikomu nehrozilo, že bude vyhlášen za heretika a „upálen“, přestože společenský
galavečer byl uspořádán v barokním zámečku v Troji. Výsledky se dostavily, všechny pracovní skupiny a je-
jich mluvčí byli schopni druhý den podat prezentace s výsledky diskusí. Přestože se skupiny profesně velmi lišily, byly výsledky velmi podobné.
Pražská deklarace
Viditelným výsledkem semináře se stala schválená Pražská deklarace,dokument, kterým delegace členských států Evropské unie zavazují jak sebe, tak Evropskou komisi k práci v několika směrech. Pražská deklarace v úvodu potvrzuje výchozí situaci: roli Celní unie EU jako jádra společného trhu, potřebu podpory konkurenceschopnosti hospodářství EU v souladu s Lisabonskou strategií,
modernizaci Celního kodexu a rozhodnutí Rady EU o bezpapírovém celním řízení a existenci dlouhodobého strategického plánu (MASP). Mezi závazky přijaté Pražskou deklarací patří zajištění IT podpory pro změny navržené v Modernizovaném celním kodexu (platnost 2013), zvážení dlouhodobých záměrů diktovaných jednak novými výzvami na poli logistiky mezinárodního obchodu a jednak novými možnostmi technologie,
urychlení pokroku v harmonizaci a standardizaci celního řízení, udržení rovnováhy mezi odůvodněnými požadavky obchodu na zjednodušování a usnadňování celních postupů i požadavky Společenství na dostatečnou úroveň kontrol. Pokud jsou cíle a metody k jejich dosažení pojmenovány, otevírá se prostor pro zajištění zdrojů, postupné řešení konkrétních problémů, a tedy další pokrok. Let’s move forward together!
Ing. Karel Uhlíř, CSc. a Ing. Jaroslav Ille,
Generální ředitelství cel