16. července 2009
Na trhu logistiky a přepravy zboží zuří cenová válka: pokles cen za prvních šest měsíců se odhaduje na zhruba třicet procent. Jak na konci června v Praze uvedli zástupci jednoho z lídrů českého trhu – společnosti DB Schenker, krize zřejmě vyvrcholí o prázdninách, během nichž z trhu zmizí řada firem.
„V září a říjnu budeme sčítat padlé a přeživší na trhu,“ uvedl generální ředitel firmy Tomáš Holomoucký. Podle něj krize na obor dolehla ve velké míře loni v listopadu a prosinci. Konec roku byl v posledních dvaceti letech vždy pro firmy nejvýnosnější, loni však nastal výrazný pokles objemu přeprav. Následně firmy v honbě za zákazníky snížily ceny.
Podle Tomáše Holomouckého vrchol krize ještě nepřišel. „Největší krize teprve přijde, už nyní pociťujeme potíže se solventností zákazníků,“ uvedl generální ředitel. Nejedná se přitom pouze o malé firmy, ale i o velké světové hráče.
Krize posiluje model 3PL
Na logistickém trhu se podle Schenkeru projevuje několik nových trendů. Zákazníci vyžadují, aby jediná firma zastřešovala více druhů dopravy, větší objemy zboží se přepravují po moři na úkor letecké dopravy, klienti jsou také méně věrní než dříve a častěji mění přepravce.
Ekonomická krize od základu mění způsob, jakým logistické firmy a zákazníci spolupracují. „V době konjunktury bylo jediným požadavkem dopravit zboží včas. Spolupráce proto byla poměrně volná, v modelu 2PL. Zákazník si pouze objednal objemy přepravy na konkrétní termín. Tento model měl své opodstatnění v době růstu. Při náhlém propadu ekonomiky ale vytváří značné fixní náklady, které snižují konkurence-schopnost každé společnosti,“ uvedl Tomáš Holomoucký.
V prostředí, kdy zákazníci očekávají optimalizaci procesů a minimalizaci nákladů, však podle něj model 2PL selhává. Samy firmy totiž ne-jsou schopny přepravu zboží dostatečně optimalizovat. „Ekonomická krize ukazuje silné stránky modelu 3PL. Ten je méně častý u menších firem a spoléhají na něj především velké společnosti. Umožňuje flexibilně měnit objemy přepravovaného zboží bez velkých fixních nákladů,“ dodal Tomáš Holomoucký.
Podle Tomáše Holomouckého v České republice působí kolem 40 tisíc subjektů, které se zabývají přepravou zboží a logistikou. „To je neuvěřitelné číslo, větší než v Německu,“ uvedl Tomáš Holomoucký. „Trh se musí pročistit,“ zdůraznil.
DB Schenker patří spolu s DHL, C.S. Cargo, Čechofrachtem a Geis CZ k největším poskytovatelům logistických služeb na českém trhu.
(čtk/pat)