Výběr z článků DN č. 16 – 17 přineseme 19. září.
(red)
V posledních letech probíhá na české železniční infrastruktuře rozsáhlá stavební činnost. Aktuální stav i výhled do budoucna, a to včetně dalšího financování, nám přiblížil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
<a>
Kam se ztrácejí peníze z dotací do železniční a vodní dopravy? V průběhu měsíce července se nejprve v České televizi a poté návazně v některých tištěných médiích objevil komentář k nálezu NKÚ ve vztahu k efektivitě dotací poskytovaných českým státem odvětvím železniční a vodní nákladní dopravy, tedy nositelům potřebně změny v multimodální dopravě ve prospěch emisně příznivějších módů.
V červenci jste uvedl, že je třeba, aby zavádění ETCS bylo realizováno v koordinaci s připravovanou elektrizací železniční infrastruktury a aby proběhla i změna trakce, která umožní nasazení nových elektrických vozidel vybavených palubní jednotkou již z výroby (www.dnoviny.cz). Jaký je podle vás pokrok v obou oblastech a je tato koordinace reálná mimo hlavní koridory?
Strukturální nedostatky železniční sítě v Německu a napjatá provozní situace, mimo jiné v důsledku stávek a extrémního počasí, měly v prvním pololetí 2024 negativní dopad na hospodářský vývoj společnosti Deutsche Bahn (DB). Stejně jako v první polovině roku 2023 i v tomto případě společnost DB v předstihu uskutečnila značné dodatečné investice, aby mohla rychle zahájit naléhavě nutné opravy infrastruktury.
V dnešní době je přeprava zboží klíčovou složkou globální ekonomiky. Hlavními prostředky této přepravy jsou silniční a železniční doprava. Abychom dosáhli maximální efektivity a hlavně udržitelnosti, je třeba, aby spolu tyto dvě formy přepravy spolupracovaly. Klíčem k úspěchu je kombinovaná doprava, která využívá výhod obou těchto přepravních módů.
Společnost OLTIS Group úspěšně implementovala u dopravce MMV Magyar Magánvasút Zrt. elektronické rozhraní pro datovou komunikaci s maďarskou infrastrukturou. Tento projekt byl následně rozšířen o nasazení komplexního provozního informačního systému.
Společnost ČD Cargo Logistics zajišťuje řadu pravidelných železničních spojení i ad hoc přeprav. Podrobnosti, a to s důrazem na přepravy mezi Českou republikou, Ukrajinou a zeměmi Beneluxu, nám sdělil její obchodní manažer Ivan Goryachev.
Český železniční průmysl loni vykázal nárůst a dosavadní vývoj vede k předpokladu, že k růstu by mělo dojít i letos. Bližší informace nám sdělila Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu ČR (ACRI).
Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je již nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus.