Výběr článků z DN č. 24 přineseme 5. prosince.
(red)
Železniční nákladní doprava v Evropě neprochází jednoduchým obdobím. Společnost ČD Cargo však oproti bývalým národním dopravcům v dalších zemích vykazuje výrazně lepší výsledky. Jaká je aktuální situace, to nám přiblížil předseda představenstva ČD Cargo Ing. Tomáš Tóth.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) zveřejnilo údaje za září 2024 pro globální trhy letecké nákladní dopravy, které ukazují pokračující silný meziroční růst poptávky.
Opakovaně narušené dodavatelské řetězce zůstávají pro přepravce v celé Evropě velkým problémem s významným finančním dopadem na jejich hospodářské výsledky. To je jeden z výsledků rozsáhlého průzkumu mezi více než 2 000 zákazníky společnosti Maersk v celém evropském regionu.
Stát plánuje v příštím roce modernizaci 47 kilometrů železničních tratí a otevření více než 50 kilometrů dálnic. Letos se zmodernizovalo 73 kilometrů tratí a do konce roku se otevře více než 100 kilometrů dálnic. Minulý týden po jednání vlády to řekl ministr dopravy Martin Kupka. Do dopravních staveb by měl stát v příštím roce investovat 160 miliard korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Ocenění za mimořádný přínos pro logistikuobdrželi zástupci tří vysokých škol na konferenci SpeedCHAIN v Břevnovském klášteře za udělování certifikátů cElog studentům studijních programů zaměřených na logistiku. Za Katedru logistiky, Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze ocenění převzal Doc. JUDr. Ing. Radek Novák, CSc., za Vysokou školu technickou a ekonomickou v Českých Budějovicích ocenění převzal Doc. Ing. Rudolf Kampf, CSc., MBA a za Vysokou školu logistiky, o.p.s., v Přerově ocenění převzal prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D., DBA.
Intermodalita je jedním ze čtyř strategických pilířů, na kterých ČD Cargo staví svoji budoucnost. Kombinovaná doprava představuje jednu z cest, jak dostat nové zboží ze silnice na železnici. Díky majetkové účasti v terminálech kombinované dopravy máme také možnost aktivně prohlubovat spolupráci se silničními dopravci.
Na přelomu roku 2024 a 2025 bude v rámci Programu Doprava 2021 – 2027 vypsána další výzva pro rozvoj železničních vleček. V rozhovoru to uvedla to Ing. Pavlína Dohnanská Tomková, vedoucí Oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy, a přiblížila také další formy podpory kombinované dopravy.
Rok 2024 přinesl mnoho nečekaných výzev, které prověřily schopnost celého dopravního sektoru rychle se přizpůsobit a reagovat na změny. Pro společnost METRANS to byl rok plný dynamických událostí, které nám umožnily prokázat nejen odolnost, ale i schopnost inovovat a přizpůsobovat se novým podmínkám. Ať už šlo o stavební práce na klíčových železničních koridorech, stávky v přístavech nebo dopady přírodních katastrof jako byly povodně, METRANS vždy rychle reagoval a upravil své procesy, aby zajistil plynulost dopravy.
Firmy českého železničního průmyslu získaly během veletrhu InnoTrans zakázky za více než miliardu korun. Aktuální stav odvětví i výhled do budoucna nám přiblížila Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Společnost Ermewa SA je jedním z předních evropských hráčů v oblasti pronájmu nákladních a intermodálních železničních vozů. Jaká je její současná nabídka a jaké jsou plány do budoucna, to nám přiblížil Deputy General Manager Ermewa SA Cyrille Guyon.
V nákladní dopravě se speciálním nebo projektovým cargem rozumí přeprava zboží, které je příliš velké nebo široké pro standardní dopravní prostředky. Přestože je stále považováno za mezeru na trhu, obchod s projektovým cargem se celosvětově rozrostl, a to především kvůli zvýšené poptávce vyvolané rozmanitostí probíhajících projektů. O jejich zkušenostech a trendech v segmentu těžké nákladní dopravy jsme hovořili s Alešem Kocijanem, vedoucím prodeje z terminálu všeobecného carga v Luka Koper.
Baltic Hub rychle rozšiřuje svou nabídku služeb prostřednictvím ambiciózních projektů, včetně výstavby terminálu T3, instalace čtyř přístavních jeřábů STS a vylepšené železniční infrastruktury. Cílem těchto modernizací je posílení jeho pozice jako významného logistického uzlu v Evropě za účelem podpory silnějších obchodních vazeb s českým a slovenským trhem.
Úsilí o dekarbonizace se promítá i do nákladní dopravy. Jak na tento trend reaguje společnost DHL Supply Chain, to nám přiblížil Ľubomír Sasarák, manažer jejího vozového parku pro střední a východní Evropu.