25. dubna 2002
Účastníci březnového zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky
ČR, které se uskutečnilo na ruzyňském letišti pod vedením ing. Jana Ekla
(DFDS), podrobili kritice přístup ministerstva dopravy a spojů
k mezinárodním úmluvám v oblasti letecké nákladní dopravy, především
pak to, že nadále
ignoruje Montrealský protokol č. 4. Zástupci zúčastněných firem letecké
spedice, ale i leteckých společností v čele s Českými aeroliniemi se
v zájmu nápravy současné situace dohodli i na urychlené intervenci
u ministra dopravy.
V roce 1999 podepsaly po dlouhých přípravných pracích vlády řady zemí
světa dva významné dokumenty: „Montrealský protokol č. 4“
k Varšavské úmluvě, který v oblasti letecké nákladní dopravy
především legalizoval použití elektronického nákladního listu, a
„Montrealskou úmluvu 99“ – velmi komplexní dokument, který časem
nahradí celou Varšavskou úmluvu (a zahrne i ustanovení MP 4). Oba dokumenty
vstoupí v platnost poté, co je bude ratifikovat a co k nim oficiálně
přistoupí minimálně třicet zemí.
Ovšem zatímco v případě Motrealského protokolu č. 4 se z tohoto
hlediska nepředpokládají větší problémy, Montrealská úmluva má řadu
odpůrců a mohla by tak naopak vstoupit v platnost až za relativně dlouhou
dobu.
Již v roce 1999 sekretariát Svazu spedice a logistiky na tuto situaci
písemně upozornil ministerstvo dopravy a spojů a požádal je, aby Česká
republika nejdříve přistoupila k MP 4. To však ministerstvo odmítlo a
zahájilo naopak proces ratifikace Montrealské úmluvy se zdůvodněním, že
k úmluvě nejpozději do dvou let přistoupí i všechny země Evropské
unie, takže obavy z průtahů jsou neopodstatněné.
A jaká je situace na jaře roku 2002, po více než dvou letech od tohoto
intermezza? Zatímco MP 4 již ratifikovalo více než padesát zemí včetně
hlavních leteckých velmocí, jeho zásady oficiálně aplikují a těší se
na brzké rozšíření elektronické dokumentace doprovázející letecké
cargo, Montrealskou úmluvu zatím ratifikovalo jen dvanáct zemí, ovšem
včetně České republiky. Protože ještě chybí skoro dvacítka dalších
ratifikací, zůstává dokument stále „u ledu“ a před českými
společnostmi zabývajícími se dopravou leteckého zboží se tak rýsuje
perspektiva, že budou čekat ještě pěknou řádku let, než se dostanou do
stejné pozice, ve které jsou jejich partneři i konkurenti v jiných zemích
již dnes. Mají tak plné právo se cítit diskriminovány ze strany vlastního
státu.
Účastníci jednání proto požádali, aby vedení MDS přehodnotilo svůj
přístup a podniklo kroky k nápravě. Současně se hodlají obrátit i na
legislativní radu vlády a ministerstvo zahraničních věcí.
USA: „Safety first“
Sekretariát Svazu spedice a logistiky účastníkům jednání podal informace
o opatřeních v zájmu zvyšování bezpečnosti letecké dopravy,
především v souvislosti s dopravou zboží do USA. Ve Spojených státech
se pro tuto oblast vytváří nová instituce s federální působností.
V zemi se dále zpřísňují prohlídky zásilek a úřady radí ve zvýšené
míře tajit informace před nepovolanými osobami a jednat obezřetně při
manipulaci s ověřenými doklady, které by mohly být zneužity pro
nelegální zásilky.
Celá řada aktuálních
témat
Ing. Jan Machytka, zástupce ředitele odboru civilního letectví MDS,
informoval účastníky Aircargo klubu o poslání a současné činnosti
mezinárodní vládní organizace ICAO se sídlem v Montrealu i o vývoji
v oblasti zákonodárství a regulace letecké dopravy v zemích Evropské
unie. Pozornost věnoval i činnosti Spojených leteckých úřadů, organizaci
řízení letového provozu Eurocontrol a připravovaným novelám českého
leteckého zákona.
Jednání Aircargo klubu se dále zabývalo například aktuální situací
v dopravě leteckého zboží po 11. září loňského roku a prognózami pro
letošní rok, důsledky nedodržování předpisů o nebezpečném zboží pro
dopravce, novými programy pro pozemní odbavení a stavem prací na přípravě
nového pojetí agentské smlouvy pro vztah dopravce a speditéra. Neméně
pozornosti jeho účastníci věnovali aktualitám z českých letišť, mimo
jiné i v souvislosti s připravovanou novou výstavbou a dalším
rozšiřováním nabídky služeb. Na řadu dotazů jim odpověděli přítomní
zástupci České správy letišť. (ja)