Svaz spedice a logistiky

Aircargo klub vyzývá k urychlené ratifikaci Montrealského protokolu č. 4

Účastníci březnového zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky ČR, které se uskutečnilo na ruzyňském letišti pod vedením ing. Jana Ekla (DFDS), podrobili kritice přístup ministerstva dopravy a spojů k mezinárodním úmluvám v oblasti letecké nákladní dopravy, především pak to, že nadále
ignoruje Montrealský protokol č. 4. Zástupci zúčastněných firem letecké spedice, ale i leteckých společností v čele s Českými aeroliniemi se v zájmu nápravy současné situace dohodli i na urychlené intervenci u ministra dopravy.
V roce 1999 podepsaly po dlouhých přípravných pracích vlády řady zemí světa dva významné dokumenty: „Montrealský protokol č. 4“ k Varšavské úmluvě, který v oblasti letecké nákladní dopravy především legalizoval použití elektronického nákladního listu, a „Montrealskou úmluvu 99“ – velmi komplexní dokument, který časem nahradí celou Varšavskou úmluvu (a zahrne i ustanovení MP 4). Oba dokumenty vstoupí v platnost poté, co je bude ratifikovat a co k nim oficiálně přistoupí minimálně třicet zemí.
Ovšem zatímco v případě Motrealského protokolu č. 4 se z tohoto hlediska nepředpokládají větší problémy, Montrealská úmluva má řadu odpůrců a mohla by tak naopak vstoupit v platnost až za relativně dlouhou dobu.
Již v roce 1999 sekretariát Svazu spedice a logistiky na tuto situaci písemně upozornil ministerstvo dopravy a spojů a požádal je, aby Česká republika nejdříve přistoupila k MP 4. To však ministerstvo odmítlo a zahájilo naopak proces ratifikace Montrealské úmluvy se zdůvodněním, že k úmluvě nejpozději do dvou let přistoupí i všechny země Evropské unie, takže obavy z průtahů jsou neopodstatněné.
A jaká je situace na jaře roku 2002, po více než dvou letech od tohoto intermezza? Zatímco MP 4 již ratifikovalo více než padesát zemí včetně hlavních leteckých velmocí, jeho zásady oficiálně aplikují a těší se na brzké rozšíření elektronické dokumentace doprovázející letecké cargo, Montrealskou úmluvu zatím ratifikovalo jen dvanáct zemí, ovšem včetně České republiky. Protože ještě chybí skoro dvacítka dalších ratifikací, zůstává dokument stále „u ledu“ a před českými společnostmi zabývajícími se dopravou leteckého zboží se tak rýsuje perspektiva, že budou čekat ještě pěknou řádku let, než se dostanou do stejné pozice, ve které jsou jejich partneři i konkurenti v jiných zemích již dnes. Mají tak plné právo se cítit diskriminovány ze strany vlastního státu.
Účastníci jednání proto požádali, aby vedení MDS přehodnotilo svůj přístup a podniklo kroky k nápravě. Současně se hodlají obrátit i na legislativní radu vlády a ministerstvo zahraničních věcí.
USA: „Safety first“
Sekretariát Svazu spedice a logistiky účastníkům jednání podal informace o opatřeních v zájmu zvyšování bezpečnosti letecké dopravy, především v souvislosti s dopravou zboží do USA. Ve Spojených státech se pro tuto oblast vytváří nová instituce s federální působností. V zemi se dále zpřísňují prohlídky zásilek a úřady radí ve zvýšené míře tajit informace před nepovolanými osobami a jednat obezřetně při manipulaci s ověřenými doklady, které by mohly být zneužity pro nelegální zásilky.
Celá řada aktuálních
témat
Ing. Jan Machytka, zástupce ředitele odboru civilního letectví MDS, informoval účastníky Aircargo klubu o poslání a současné činnosti mezinárodní vládní organizace ICAO se sídlem v Montrealu i o vývoji v oblasti zákonodárství a regulace letecké dopravy v zemích Evropské unie. Pozornost věnoval i činnosti Spojených leteckých úřadů, organizaci řízení letového provozu Eurocontrol a připravovaným novelám českého leteckého zákona.
Jednání Aircargo klubu se dále zabývalo například aktuální situací v dopravě leteckého zboží po 11. září loňského roku a prognózami pro letošní rok, důsledky nedodržování předpisů o nebezpečném zboží pro dopravce, novými programy pro pozemní odbavení a stavem prací na přípravě nového pojetí agentské smlouvy pro vztah dopravce a speditéra. Neméně pozornosti jeho účastníci věnovali aktualitám z českých letišť, mimo jiné i v souvislosti s připravovanou novou výstavbou a dalším rozšiřováním nabídky služeb. Na řadu dotazů jim odpověděli přítomní zástupci České správy letišť. (ja) 

spinner