18. dubna 2002
Od otevření nového logistického centra společnosti ČSAD Hodonín, a.
s., v Brně (viz DN 51–2/01) uplynuly již čtyři měsíce. O zkušenostech
s jeho provozem a o spolupráci s firmou Whirlpool i Magistrátem města
Brna jsme hovořili s ředitelem logistiky společnosti ČSAD Hodonín, a. s.,
ing. Františkem Kynclem.
„ČSAD Hodonín se stala první společností v brněnském regionu, která
byla schopna poskytovat komplexní logistické služby na patřičné úrovni.
Co bylo při uvádění centra do provozu nejobtížnější?“
„Nejsložitějším obdobím pro naši společnost byl prosinec, kdy jsme
centrum uváděli do provozu. Ihned jsme totiž začali skladovat a distribuovat
tzv. bílou techniku společnosti Whirlpool ČR v novém prostředí a
s novými pracovníky. Museli jsme se vypořádat jak s velkými objemy
zboží, tak i nedostatkem kvalitních dopravců. Měsíce leden a únor byly
obdobím, kdy si tyto činnosti ‚sedly‘, a v současné době společně
s firmou Whirlpool dolaďujeme rozsah a úroveň poskytovaných služeb.“
„Jak jsou s nimi zástupci společnosti Whirlpool spokojeni?“
„Pracovníci firmy Whirlpool a ČSAD Hodonín, a. s., v současné době
provádějí hodnocení naší spolupráce za první čtvrtletí letošního
roku. Osobně si myslím, že změna poskytovatele služeb se jejich
zákazníků v záporném smyslu nijak nedotkla. Snažili jsme se, abychom na
činnost minulého poskytovatele plynule navázali. Drobné problémy a
nedorozumění, které samozřejmě vznikaly, jsme průběžně řešili.“
„Do jaké míry firma Whirlpool ovlivnila organizaci práce ve skladu?“
„Organizace práce ve skladu i řízení skladových a distribučních
operací byly zcela přizpůsobeny potřebám společnosti Whirlpool. Bílá
technika je do skladu dopravována kamióny a po železnici. Na základě
dispozic pražské centrály firmy zboží vychystáváme a realizujeme jeho
distribuci ke konečným příjemcům. V České republice jich je několik
stovek – od malých prodejen až po řetězce. Dispozice dostáváme od
Whirlpool v poledne, odpoledne zboží vychystáváme, nakládáme na vozidla a
příští den podle požadavků zákazníků doručujeme. Část zboží,
zejména kusové zásilky, distribuujeme i prostřednictvím systému
TOPTRANS.“
„Jak je sklad využit a kolik procent zboží je do něj dováženo po
železnici?“
„Sklad, jehož rozloha činí 8000 m2, je od samého počátku využit
téměř ze sta procent. Firma Whirlpool má smluvně zajištěno 6000 m2, na
zbylých 2000 m2 jsme vybudovali regály, které využívá jiný zákazník.
Náš předpoklad, že po železnici bude dováženo čtyřicet procent zboží,
se dosud nenaplnil, i když se o to stále snažíme. O distribuci zboží po
železnici jsme vzhledem ke krátkým vzdálenostem v České republice dosud
neuvažovali. Ostatně příjemci zboží na tuto možnost ani nejsou
přizpůsobeni.“
„Sklad máte naplněn téměř ze sta procent. Jaké budou další kroky
společnosti ČSAD Hodonín, a. s., v této lokalitě?“
„Výstavba skladu o rozloze 8000 m2 představuje jen první etapu našich
záměrů. Samozřejmě se budeme snažit rozlohu areálu rozšiřovat a
přesouvat do něj i ostatní pracoviště společnosti v Brně, kde
v současné době disponujeme přibližně 15 tisíci m2 skladovacích ploch.
Spolu s nimi a s dalšími sklady v Hodoníně a v Senici na Slovensku má
ČSAD Hodonín, a. s., k dispozici více než 20 tisíc m2 skladových
prostor. V brněnském logistickém centru dosud probíhají stavební práce.
Připravují se například další kancelářské prostory, které budou
pronajaty jiným firmám.“
„Se zahájením činnosti v logistickém areálu v Brně se změnila
i organizace společnosti…“
„Společnost ČSAD Hodonín se v současné době skládá ze tří závodů,
a to Brno, Hodonín a Veselí nad Moravou. V brněnském závodě,
který je specializován na logistiku – zasilatelství, skladové,
distribuční a celní služby – a zajišťuje expresní přepravu TOPTRANS
i distribuci do Slovenské republiky do 24 hodin, pracuje přibližně
155 zaměstnanců.“
„Proč se společnost ČSAD Hodonín rozhodla logistické cen-trum vybudovat
právě v Brně-Slatině?“
„Velkou roli při rozhodování, do které lokality v Brně umístíme
logistické centrum, sehrála jednak naše spolupráce s představiteli města,
kteří nás podrobně informovali o záměrech města v této oblasti, a
také skutečnost, že průmyslová zóna městské části Slatina je nedaleko
centra. Rozhodování kladně ovlivnila i existence železniční vlečky
v areálu a blízkost letiště, což by mohlo v budoucnosti představovat
konkurenční výhodu. Optimální dopravní spojení sice zatím narušuje
železniční přejezd u celního úřadu, ale magistrát již vyčlenil
finanční prostředky na výstavbu železničního nadjezdu i dálničního
přivaděče, takže atraktivita logistického areálu se bude dále
zvyšovat.“
„Jak se dále rozvíjí vaše spolupráce s magistrátem?“
„Městu se snažíme pomoci zejména při rozvoji logistiky, kterou ostatně
magistrát pokládá za jednu ze svých priorit. Pomáháme hodnotit různé
záměry, které má Brno v této oblasti a zastupitele města seznamujeme
s potřebami spedičních a logistických firem. Chtěli bychom se například
vyjadřovat k výstavbě dopravní infrastruktury a nové projekty případně
ovlivňovat tak, aby vyhovovaly také zájmům dopravních firem.
Spolupráce naší společnosti s magistrátem vyústí například
v uspořádání odborné konference o významu a výstavbě logistických
zón v České republice v květnu letošního roku, nad níž převzal
záštitu i primátor města Brna.“
(von)