Komentář

Co přinesl prosinec v dopravě

Nová francouzská vláda je otře-sena vývojem silniční nehodovosti v zemi (zejména v osobní dopravě mezi bydlištěm a pracovištěm) a pod osobním dohledem premiéra přišla necelý měsíc před Vánocemi s řadou zostřujících opatření – ať již se jedná o různá zpřísnění při získávání řidičských průkazů pro mladé řidiče či při jejich zachovávání starým občanům, o modernější měření a zaznamenávání rychlosti na silnicích nebo další opatření.

U nás prakticky ve stejném týdnu zabije opilý policista za volantem chodce a ujede z místa nehody a jiný strážce zákona usmrtí na přechodu pro chodce malé dítě. A k této děsné situaci okamžitě před veřejnost nevystoupí ani předseda vlády, ani ministr vnitra či dopravy. Je tu přece důležitější politická tahanice o to, kdo v lednu na Hrad…

Nedávno jsem na tomto místě komentoval případ korupce u několika pracovníků francouzských drah (zodpovědných za rychlostní vlaky TGV), kteří se dostali „do basy“ za přijímání úplatků od dodavatelů. Dnes tu máme podobný případ z Německa: někdejší manažer Německé dráhy DB AG byl ve Frankfurtu odsouzen ke třem letům a jedenácti měsícům vězení. Jako vedoucí oddělení pro nákupy a logistiku zajišťoval jisté strojírenské firmě miliónové zakázky a inkasoval za to „všimné“ ve výši 1,7 miliónu € (asi 51 miliónů Kč). Podnikatel, který úplatky poskytoval, si vysloužil celkem tři a půl roku za mřížemi.

Ještě že se u nás na dráze něco tak ohavného neděje. I samotný nejvyšší představitel Českých drah o tom přesvědčil televizní národ, když veřejně pro-vedl inventarizaci svého nemovitého majetku ve vazbě na svůj ne zcela běžný příjem. (Šlo o nepodložené „tlachy“ o jeho bytě v objektu firmy, která od ČD odkoupila pozemky. Podobně nepodložené jako fantazírování novinářů o bytech náměstků ministra dopravy v domě firmy zainteresované na výstavbě dálnice D47.)

Ale raději k veselejším věcem z předkonce roku 2002 – třeba pár „klípků“ z oblasti letectví. V prosinci byl vytvořen dlouhý letecký most mezi německým letištěm Parchim a čínským městem Guangžou (dříve Kanton). Výrobce kolejové techniky Bombardier Transportation z Herringsdorfu nakládal do nákladního letadla Antonov 124 dva nové velké vozy metra, které měly od konce roku jezdit v Číně na nové podzemní trati. Každý vůz měl hmotnost 77 tun a protože vlaková souprava jich potřebuje šest, otočilo se letadlo na této trase celkem třikrát. Vozy bylo přece třeba před zahájením provozu také vyzkoušet. Antonov létal s tankovacími zastávkami v Kyjevě a v Almaty, čistá doba letu činila čtrnáct hodin.

Jsme-li u ruských letadel, pak stojí ještě za zmínku nákladní novinka Tupoleva pod označením Tu-204–

  • 120C. Hned čtyři „kousky“ zařazuje do svých nočních letů expresní integrátor TNT. Třetí v pořadí je pořízen na leasing od egyptské leasingové firmy Sirocco a provozuje jej expert na nákladní velkoletadla Heavylift v Anglii. Stroj obsluhuje nákladní centrum TNT v belgickém Lie`ge. Letadlo má být vybaveno pohonnými jednotkami od firmy Rolls-Royce a západní avionikou. Nájem z Egypta má vyrovnat skutečnost, že nová letadla opouštějí výrobní linku

v Uljanovsku jen velmi pomalu.

Italská Alitalia si dala k Ježíšku svůj první Boeing 777 a do konce letošního roku se jejich počet rozroste na pět. A společnost si již zálohovala dodání dalších šesti o něco větších Boeingů 777–300. Nové dodávky zakončí éru modelu Boeing 747–200, kterých provozuje Alitalia ještě osm. Nová letadla budou nasazena na dlouhých tratích do Jižní a Severní Ameriky a také do Asie. Proti jumbu B747 naloží osobní B777 pod podlahu o dvanáct tun zboží více – tedy celkem 30 tun. Tím společnost výrazně zvýší svou nákladní kapacitu na atraktivních linkách. Jiří Kladiva

spinner