4. března 2004
V polovině ledna slavnostně ote-vřený cargo terminál ČSA na letišti v Praze-Ruzyni nové vedení podniku velmi dobře mediálně „prodalo“, i když se o něj nová manažerská špička dopravce až tak nezasloužila. V době jejího nástupu se už málem na „Grand Opening“ tiskly pozvánky…
Máme tak příležitost trochu se zamyslet nad rolí PR a reklamy v dopravě a logistice vůbec. Ani v těchto oborech už přece dávno neplatí úsloví o panence skromně posedávající v koutě, kde o ni nikdo nezavadí. Věc má rozmanité podoby: takové UPS a FedEx se světovou působností udávají reklamu celosvětově, třeba i na globálních TV-kanálech, jako například na CNN. Jiný vztah k penězům na reklamu a k její efektivnosti ovšem bude mít dopravce či speditér středního stavu se třemi hlavními trvalými zákazníky v místě firmy.
Také nová DHL s výrazně narostlou svalovinou po pozření Danzasu vydala loni velký peníz na reklamu, aby se zviditelnila. Včetně megastánku na „transport logistic“ v Mnichově to vše bylo dosti megalomanské a tak soustředěné na vlastní velikost a sílu, že z toho mohl jít na malého a středního zákazníka spíše trochu strach, než aby honem přiběhl se zakázkou. Klasičtí rutinéři – spediční obři jako Schenker či KN – jsou při takových příležitostech většími diplomaty a umějí být komornější a ležérnější.
České dráhy také konečně opustily panenčin koutek a na billboardech vtipně předvedly svištící vlaky Eurocity nad nehybnou dálnicí, přecpanou osobními auty. Vzápětí si za to vysloužily smeč od svých odborů: co je to za vyhazování peněz v době, kdy se má propouštět a není na platové kompenzace? Názory se mohou různit, ale jakkoli to je bolestné, život nás poučuje, že propouštění nadbytečných pracovníků je nejčastější racionalizační krok. A do reklamy investují všechny renomovanější železnice v Evropě i mimo ni. Není daleko doba, kdy v rámci liberalizace drážního trhu EU budou na našich inovovaných koridorech projíždět také třeba německé či rakouské vlaky, a můžeme si být jisti, že podél tratí bude jejich vlastních reklamních billboardů jako naseto.
České speditéry namlsal úspěch účasti na loňském mnichovském veletrhu dopravy a logistiky a došli k poznatku, že není dost na tom stále se jen učit o Evropské unii, ale je třeba obrátit gard a říci jejím členům také něco o sobě. Proto se Svaz spedice a logistiky ČR rozhodl (zatím jako první podnikatelský svaz naší dopravní a logistické branže) zainvestovat část letošního rozpočtu do inzerátů v renomovaném evropském tisku. A tak se právě nyní schyluje k vydání informací o službách, které členové SSL nabízejí rozšířené EU, s hlavním poukazem na svazové webové stránky, na nichž se lze „proklikat“ až na individuální nabídky všech skoro dvou set členských firem.
Vraťme se ještě ke „Grand Openingu“ v pražské Ruzyni: silná bezpečnostní opatření umožnila jen několika vyvoleným VIP, aby si prohlédli moderní skladovou techniku nového zařízení. Ostatní se ne neradi přeorientovali na kulinární průzkum bohatě prostřených stolů. Leč věčným šťouralům to nedalo a za pomoci reklamního letáku se spojili s německou firmou ALS, která má avantgardní technické vybavení terminálu „na svědomí“. Nová věc díky tomu nezůstane „utajena“ za kontrolními body bezpečnostní agentury – české zastoupení ALS provede jistě podnětnou prezentaci své šikovnosti v březnu v logistické části Expresního klubu SSL.
Jiří Kladiva