Československá plavba labská

ČSPL po více než sedmdesáti letech uzavřela pobočku v Hamburku

V německém přístavu Hamburk na konci března skončila třiasedmdesátiletá éra trvalé přítomnosti československých, respektive českých lodí vnitrozemské plavby. Československá plavba labská (ČSPL) uzavřela svou hamburskou pobočku a sídlo zahraniční služebny přenesla do Magdeburku, kde v současné době vyrůstá křižovatka vodních cest evropského významu.
Zahraniční zastoupení ČSPL působilo v Hamburku na základě mezinárodní dohody od roku 1929. Spolu se služebnou v Magdeburku zajišťovalo technické a obchodně-organizační zázemí pro celou flotilu ČSPL na území západní Evropy. ČSPL využívala v části hamburského přístavu s přístupem pouze pro vnitrozemská plavidla pozemek o rozloze
30 tisíc m2 vybavený nezbytným technickým a personálním zázemím.
V dobách největší slávy zaměstnávala pobočka ČSPL v Hamburku na 120 německých a 130 českých pracovníků. Ještě před rokem 1989 byly na územích pronajatých bývalému Československu a posléze České republice provedeny investice v hodnotě zhruba 200 miliónů Kč. Před rokem 1990 přepravovala ČSPL přes Hamburk po vodě i více než milión tun zboží ročně. Disponovala v Hamburku i vlastním zázemím přístavních pramic, remorkérů a dalšího zařízení.
V Sálském přístavu vzniklo administrativní, sociální a logistické centrum s překladištěm silnice (železnice)-voda. Ve Vltavském přístavu bylo opravárenské a odstavné zázemí plavby. V přístavu Peute se nacházel obytný dům pro české zaměstnance a odstaviště. Nyní ČSPL tyto plochy jako podnájemník definitivně opouští. Hlavní činnost ČSPL přenesla do Magdeburku, kde již také působí od roku 1922. „Máme tam vlastní budovu a překladiště. Je to centrum vnitrozemské přepravy,“ řekl na konci března generální ředitel ČSPL Miroslav Šefara.
Pobočka uzavřena kvůli dlouhodobé ztrátovosti
ČSPL uzavřela pobočku v Hamburku především kvůli její dlouhodobé ztrátovosti. „Budeme tam udržovat pouze spediční firmu a zastoupení rejdařství,“ dodal Miroslav Šefara s tím, že v přístavu zůstane jen jeden pracovník.
Pobočka byla podle jeho slov ztrátová minimálně od poloviny 80. let. V posledních letech se ztráta pohybovala kolem 150 miliónů Kč ročně. „Pobočka ztratila svou ekonomickou opodstatněnost,“ uvedl Miroslav Šefara. I když likvidace začala již před několika lety, podle názoru ředitele měl k ukončení činnosti podnik přistoupit ihned v roce 1990. „Ztráta z udržování pobočky samozřejmě přispěla ke špatnému hospodaření firmy,“ dodal.Za velkými ztrátami pobočky stojí podle Miroslava Šefary především skutečnost, že se nedokázala přizpůsobit novým trendům. „Zboží se začalo převážet hlavně v kontejnerech, k čemuž pobočka nebyla přizpůsobena,“ uvedl. Přístav se také prudce rozvíjel směrem k moři. České území, které leží zhruba sto kilometrů od moře, se tak dostalo do určitého „zákoutí“.
Česká republika bude pozemek v Hamburku nadále využívat
Versailleská smlouva z června 1919 o uspořádání v Evropě prohlásila Labe a Odru za mezinárodní toky. Zároveň bylo Československu propůjčeno užívání částí přístavů Hamburk a Štětín. Zatímco ve Štětíně se bývalá ČSR užívání vzdala v roce 1956, v Hamburku pronájem ploch na 99 let trvá.
Česká republika již potvrdila zájem o pokračování nájmu i poté, co ČSPL v přístavu uzavřela svou pobočku. Pozemky, stavby a zařízení zůstanou ve vlastnictví České republiky a český stát je bude zájemcům, kterých je údajně několik, pronajímat. V budoucnosti by pak měly být plochy vráceny městu Hamburk pro jiné využití.Situaci v české části přístavu ovšem komplikuje spor mezi ČSPL a státem. Plavba chce po státu zhruba 200 miliónů Kč, které v minulosti do výstavby budov a dalšího zařízení investovala. Podle Miroslava Šefary byl tento majetek při privatizaci plavby na začátku 90. let součástí firmy, ale stát zastoupený ministerstvem dopravy a spojů to neuznává. Miroslav Šefara nevylučuje ani soudní dohru sporu. To by však nemělo komplikovat rozprodej funkčních částí plavby, který by se měl uskutečnit zhruba v polovině roku.
ČSPL v konkurzu
ČSPL, jež si letos připomíná 80. výročí existence a která donedávna patřila mezi deset největších vnitrozemských rejdařů v Evropě, přežila hospodářskou krizi na počátku třicátých let i protektorát. Největšího rozmachu doznala v letech 1975 až 1985, kdy byla v souvislosti s rozhodnutím přepravovat po Labi uhlí pro chvaletickou elektrárnu upravena celá střední část Labe.
Význam vodní cesty však začal postupně upadat. ČSPL zrušila ztrátovou vnitrostátní dopravu, kterou začaly zajišťovat malé soukromé firmy, a od roku 1997 se soustřeďuje na mezinárodní přepravu.

(čtk) 

spinner