DaimlerChrysler

DaimlerChrysler uvedl na český trh nový tahač Mercedes-Benz Axor

Společnost DaimlerChrysler Automotive Bohemia uvedla v polovině dubna v Brně oficiálně na český trh nový model Mercedes-Benz Axor. Tahač, který se od počátku roku vyrábí v závodech Mercedes-Benz v německém Wörthu a tureckém Aksaray, je určen především pro těžkou rozvážku nebo regionální a dálkovou dopravu na střední vzdálenosti.
Nová typová řada, která vznikla spojením podvozku tahače Actros a kabiny modelu Atego, se podle výrobce vyznačuje nízkou hodnotou spotřeby paliva, ve svém segmentu ojediněle nízkou vlastní hmotností vozidla a příznivými pořizovacími náklady. Její konstrukce je výsledkem promyšleného modulárního systému výroby z velmi širokého spektra záměnných komponentů.
Novou řadu tvoří výhradně tahače návěsů 4×2 s maximální celkovou hmotností 18 tun ve třech výkonových třídách – 260, 295 a 315 kW (respektive s maximálním točivým momentem 1850, 2000 a 2100 Nm při 1100 ot-1) – a se dvěma rozvory: 3600 a 3900 milimetrů (více údajů viz test v DN 39/01).
Model Axor výrobce dodává se standardní výškou rámu a s kabinou pro dálkovou dopravu s vnější délkou 2250 milimetrů, a to buď v normálním provedení nebo se zvýšenou střechou (vnitřní výška 1910 mm). Prostorná kabina s pohodlnými lehátky a ergonomickým posezem uspokojí i náročnější řidiče, kteří si potrpí na mimořádnou výbavu kabiny – DaimlerChrysler nabízí například i obložení přístrojové desky kořenovým dřevem nebo novou paletu barev čalounění sedadel, lehátek a vnitřního obložení kabiny.
Tahač Axor je jako první evropské nákladní vozidlo značky Mercedes-Benz vybaveno klasickým řadovým vznětovým přeplňovaným šestiválcem OM 457 LA z produkce výrobního závodu v Mannheimu (dosud se vyráběl a používal jen v Brazílii). Motor o objemu 12 litrů splňuje emisní normu Euro 3 a výrobce jej nabízí ve třech výkonových třídách 260, 295 a 315 kW. Motor o výkonu 295 kW DaimlerChrysler na přání dodává i v provedení, které při tranzitu přes Rakousko vozidlo „stojí“ jen čtyři ekobody.
Ke speciální výbavě nového tahače dále patří nově vyvinutá odlehčovací výfuková brzda „Turbobrake“, která bude v nabídce od začátku příštího roku. Standardem je také dvouokruhový vzduchotlakový (pracuje s tlakem 10 barů) brzdový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech, sériově doplněný systémem ABS, samočinným vymezováním vůle třecích segmentů a vysoušečem stlačeného vzduchu. Na přání lze instalovat i servisní
a brzdový elektronický systém Telligent.
K nízké hodnotě spotřeby paliva přispěla manuální devítistupňová synchronizovaná převodovka G 221–9 se vzduchotlakovým posilovačem. Vedle ní DaimlerChrysler na přání nabízí také šestnáctistupňovou převodovku, případně i se systémem Telligent představujícím prakticky samočinnou převodovku.
Nový model se podle výrobce vyznačuje i dále sníženými náklady na údržbu a opravy; například pevný servisní interval 80 tisíc kilometrů je možné za použití flexibilního servisního systému Telligent prodloužit při dálkové dopravě až na 120 tisíc kilometrů. 


Prvních čtyřicet tahačů Mercedes–Benz Axor převzala v březnu jihlavská společnost Icom transport, a. s. (viz DN 12/02). (plh) 

spinner