25. dubna 2002
Společnost DaimlerChrysler Automotive Bohemia uvedla v polovině dubna
v Brně oficiálně na český trh nový model Mercedes-Benz Axor. Tahač,
který se od počátku roku vyrábí v závodech Mercedes-Benz v německém
Wörthu a tureckém Aksaray, je určen především pro těžkou rozvážku nebo
regionální a dálkovou dopravu na střední vzdálenosti.
Nová typová řada, která vznikla spojením podvozku tahače Actros a kabiny
modelu Atego, se podle výrobce vyznačuje nízkou hodnotou spotřeby paliva, ve
svém segmentu ojediněle nízkou vlastní hmotností vozidla a příznivými
pořizovacími náklady. Její konstrukce je výsledkem promyšleného
modulárního systému výroby z velmi širokého spektra záměnných
komponentů.
Novou řadu tvoří výhradně tahače návěsů 4×2 s maximální celkovou
hmotností 18 tun ve třech výkonových třídách – 260, 295 a 315 kW
(respektive s maximálním točivým momentem 1850, 2000 a 2100 Nm při
1100 ot-1) – a se dvěma rozvory: 3600 a 3900 milimetrů (více údajů
viz test v DN 39/01).
Model Axor výrobce dodává se standardní výškou rámu a s kabinou pro
dálkovou dopravu s vnější délkou 2250 milimetrů, a to buď
v normálním provedení nebo se zvýšenou střechou (vnitřní výška
1910 mm). Prostorná kabina s pohodlnými lehátky a ergonomickým posezem
uspokojí i náročnější řidiče, kteří si potrpí na mimořádnou
výbavu kabiny – DaimlerChrysler nabízí například i obložení
přístrojové desky kořenovým dřevem nebo novou paletu barev čalounění
sedadel, lehátek a vnitřního obložení kabiny.
Tahač Axor je jako první evropské nákladní vozidlo značky Mercedes-Benz
vybaveno klasickým řadovým vznětovým přeplňovaným šestiválcem OM
457 LA z produkce výrobního závodu v Mannheimu (dosud se vyráběl a
používal jen v Brazílii). Motor o objemu 12 litrů splňuje emisní normu
Euro 3 a výrobce jej nabízí ve třech výkonových třídách 260, 295 a
315 kW. Motor o výkonu 295 kW DaimlerChrysler na přání dodává
i v provedení, které při tranzitu přes Rakousko vozidlo „stojí“ jen
čtyři ekobody.
Ke speciální výbavě nového tahače dále patří nově vyvinutá
odlehčovací výfuková brzda „Turbobrake“, která bude v nabídce od
začátku příštího roku. Standardem je také dvouokruhový vzduchotlakový
(pracuje s tlakem 10 barů) brzdový systém s kotoučovými brzdami na
všech kolech, sériově doplněný systémem ABS, samočinným vymezováním
vůle třecích segmentů a vysoušečem stlačeného vzduchu. Na přání lze
instalovat i servisní
a brzdový elektronický systém Telligent.
K nízké hodnotě spotřeby paliva přispěla manuální devítistupňová
synchronizovaná převodovka G 221–9 se vzduchotlakovým posilovačem. Vedle
ní DaimlerChrysler na přání nabízí také šestnáctistupňovou
převodovku, případně i se systémem Telligent představujícím prakticky
samočinnou převodovku.
Nový model se podle výrobce vyznačuje i dále sníženými náklady na
údržbu a opravy; například pevný servisní interval 80 tisíc kilometrů
je možné za použití flexibilního servisního systému Telligent prodloužit
při dálkové dopravě až na 120 tisíc kilometrů.
Prvních čtyřicet tahačů Mercedes–Benz Axor převzala v březnu
jihlavská společnost Icom transport, a. s. (viz DN 12/02). (plh)