Francie/Itálie

Do tunelu pod Mont Blankem vjely po třech letech první kamióny

Do tunelu, který pod masivem Mont Blanc spojuje Francii s Itálií, na počátku dubna po více než tříleté přestávce zaviněné tragickým požárem vjely první kamióny. Z volného průjezdu se však jejich řidiči těšili jen asi tři dny – poté byl tunel pro nákladní vozidla opět uzavřen, naštěstí jen na několik hodin. Podle francouzského střediska pro dopravní informace byly příčinou další uzavírky technické problémy.
Po jejich odstranění zůstává v platnosti původní plán obnovy provozu v tunelu. Od poloviny května by tak měl být průjezd umožněn i dalším nákladním vozidlům přesahujícím zatím povolenou hmotnost 19 tun a autokarům.
Lehčí nákladní vozidla se do tunelu vrátila přesně měsíc poté, co v něm byl vůbec poprvé po třech letech obnoven provoz. Tunel byl kvůli rozsáhlé rekonstrukci uzavřen od března 1999, kdy v něm při mohutném požáru zahynulo 39 lidí.
Nákladní vozidla o hmotnosti přesahující 19 tun by měla podle dohody ministerstev dopravy Itálie a Francie tunelem projíždět od 13. května. Vozidla s více než čtyřmi osami se budou moci do tunelu vrátit až 25. června, ale soupravy převážející nebezpečné věci zůstanou z dopravy tunelem vyloučeny i po tomto datu.
Francie: bezpečnost především
Znovuotevření tunelu pro nákladní vozidla bylo v posledních týdnech předmětem tvrdého vyjednávání mezi Francií a Itálií. Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje, Francie na-opak upřednostňovala zajištění co nejvyšší bezpečnosti dopravy. Itálie přitom již dnes usiluje o přehodnocení současného střídavého provozu nákladních vozidel, který byl v tunelu zaveden právě kvůli bezpečnosti. Kamióny mohou zatím projíždět pouze v jednom směru, který se střídá v hodinových intervalech. To však značně snižuje výkonnost tunelu, takže řada nákladních vozidel bude muset i nadále využívat jiných cest přes Alpy.
Proti návratu kamiónů do tunelu ostře protestují obyvatelé údolí Chamonix na francouzské straně, a to především kvůli znečišťování životního prostředí a možnému nebezpečí dalších nehod. Zatímco současný návrat lehčích kamiónů byli obyvatelé a zastupitelé Chamonix v zásadě ochotni akceptovat, již teď slibují, že obnovení dopravy těžších souprav budou provázet velké protesty. „Budeme se i nadále bít,“ prohlásil starosta Chamonix Michel Charlet, který se chce proti návratu kamiónů vyšší hmotnostní třídy odvolat až k Ústavní radě.
(čtk) 

spinner