25. dubna 2002
Do tunelu, který pod masivem Mont Blanc spojuje Francii s Itálií, na
počátku dubna po více než tříleté přestávce zaviněné tragickým
požárem vjely první kamióny. Z volného průjezdu se však jejich řidiči
těšili jen asi tři dny – poté byl tunel pro nákladní vozidla opět
uzavřen, naštěstí jen na několik hodin. Podle francouzského střediska pro
dopravní informace byly příčinou další uzavírky technické problémy.
Po jejich odstranění zůstává v platnosti původní plán obnovy provozu
v tunelu. Od poloviny května by tak měl být průjezd umožněn i dalším
nákladním vozidlům přesahujícím zatím povolenou hmotnost 19 tun a
autokarům.
Lehčí nákladní vozidla se do tunelu vrátila přesně měsíc poté, co
v něm byl vůbec poprvé po třech letech obnoven provoz. Tunel byl kvůli
rozsáhlé rekonstrukci uzavřen od března 1999, kdy v něm při mohutném
požáru zahynulo 39 lidí.
Nákladní vozidla o hmotnosti přesahující 19 tun by měla podle dohody
ministerstev dopravy Itálie a Francie tunelem projíždět od 13. května.
Vozidla s více než čtyřmi osami se budou moci do tunelu vrátit až
25. června, ale soupravy převážející nebezpečné věci zůstanou
z dopravy tunelem vyloučeny i po tomto datu.
Francie: bezpečnost především
Znovuotevření tunelu pro nákladní vozidla bylo v posledních týdnech
předmětem tvrdého vyjednávání mezi Francií a Itálií. Řím se v této
záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala
na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje, Francie
na-opak upřednostňovala zajištění co nejvyšší bezpečnosti dopravy.
Itálie přitom již dnes usiluje o přehodnocení současného střídavého
provozu nákladních vozidel, který byl v tunelu zaveden právě kvůli
bezpečnosti. Kamióny mohou zatím projíždět pouze v jednom směru, který
se střídá v hodinových intervalech. To však značně snižuje výkonnost
tunelu, takže řada nákladních vozidel bude muset i nadále využívat
jiných cest přes Alpy.
Proti návratu kamiónů do tunelu ostře protestují obyvatelé údolí
Chamonix na francouzské straně, a to především kvůli znečišťování
životního prostředí a možnému nebezpečí dalších nehod. Zatímco
současný návrat lehčích kamiónů byli obyvatelé a zastupitelé Chamonix
v zásadě ochotni akceptovat, již teď slibují, že obnovení dopravy
těžších souprav budou provázet velké protesty. „Budeme se i nadále
bít,“ prohlásil starosta Chamonix Michel Charlet, který se chce proti
návratu kamiónů vyšší hmotnostní třídy odvolat až k Ústavní
radě.
(čtk)