Evropská unie

Dopravně-politické priority Evropské unie v letošním roce

Všechny dopravně-politické předlohy zákonných norem z dílny Evropské komise procházejí spolurozhodovacím řízením Evropského parlamentu a Rady ministrů Evropské unie. Obě instituce letos čeká velmi napjatý program. Dopravní politiku EU lze chronologicky rozdělit do tří kategorií: připravované legislativní normy, návrhy zákonů, které se nacházejí v prvním nebo ve druhém čtení, a návrhy, jež jsou předmětem dohadovacího řízení.

Legislavní záměry

Liberalizace železniční dopravy. V nejbližších týdnech plánuje Evropská komise návrh třetího balíčku směrnic o liberalizaci železnic v Evropské unii. Balíček by měl mimo jiné obsahovat směrnice o stanovení standardů jakosti v železniční nákladní dopravě a o zavedení vůdčího listu (průkazu) pro strojvůdce.

Bezpečnost námořní dopravy. V rámci iniciativy „Erica“ by se měly ve třetím balíčku zákonů objevit směrnice pro státní kontrolu přístavů a normy zamezující tzv. „prodavačům duší“ přístup k evropským přístavům.

Vnitrostátní lodní doprava. Návrh směrnic na zavedení říčního informačního systému RIS (River Information Services).

Jednotné evropské nebe. Ustavení účinné kontroly evropského vzdušného prostoru.

Komise předpokládá, že vydá i několik „sdělení“, která obecně slouží pro přípravu budoucích zákonných iniciativ. Budou se týkat rozvoje a podpory příbřežní námořní dopravy (včetně celního odbavení), rámcových podmínek pro státní podporu leteckých dopravců, strategie na zavedení železničního signalizačního systému ERTMS a realizace „Vyhlášení evropského zájmu pro transevropské dopravní a energetické sítě (TEN)“ (stanovuje například to, že v budoucnosti bude stačit pro projekt jediná analýza).

Normy v legislativním procesu

V průběhu evropského zákonodárného procesu, tedy v prvním nebo druhém čtení, je několik významných předloh, které by měly letos přijít na pořad jednání Evropského parlamentu nebo Rady.

Transevropské dopravní sítě. Evropští ministři dopravy se již shodli na novém seznamu priorit transevropských dopravních sítí, který zahrnuje celkem 31 infrastruk­turních projektů. Kromě toho by se měl zvýšit podíl financování přeshraničních úseků ze strany unie ze současných deseti na (maximálně) dvacet procent. Evropský parlament bude návrh projednávat teprve v prvním čtení.

Zatížení těžké kamiónové dopravy náklady na dopravní cestu. Hlavy států a předsedové vlád požádali evropské ministry dopravy o návrh změny směrnice o tzv. eurovinětě v zájmu sjednocení dalšího postupu. Dopravní výbor Evropského parlamentu již o předloze začal diskutovat, jednání by měla být ukončena nejpozději v březnu nebo v polovině dubna hlasováním v plénu. Poslanci usilují o to, aby se dosáhlo dohody mezi Evropským parlamentem a Radou již při prvním čtení.

Zákaz jízdy nákladních vozidel během víkendů a svátků. Německu se na posledním zasedání Rady v prosinci podařilo zamezit přijetí evropské směrnice o zákazu jízdy nákladních vozidel. Směrnice však nebyla zrušena, ale jen oddálena – přinejmenším do doby, než v druhé polovině roku převezme předsednictví unie Nizozemsko a než se v důsledku rozšíření EU podstatně změní většinový poměr v Radě.

Kontroly nákladních vozidel. Návrh směrnice předpokládá zvýšení rozsahu kontrol nákladních vozidel na silnicích a v podnicích a kontrol dodržování dob jízdy a odpočinku řidičů v členských zemích EU ze současného jednoho na tři procenta všech pracovních dní. Návrh zákona kromě toho obsahuje i jistý pokus o sjednocení sankcí v jednotlivých členských zemích. Předloha ještě nebyla v prvním čtení ani v Evropském parlamentu, ani v Radě.

Doby jízd a odpočinku řidičů z povolání. Evropský parlament rozhodl o nové směrnici v prvním čtení na začátku loňského roku. Narozdíl od představ komise se parlament vyslovil pro pružnější řešení při stanovování denního odpočinku a povinné přestávky řidičů během jízdy. V Radě se v této věci nepodařilo dosáhnout výraznějšího pokroku.

Startovací a přistávací práva na letištích. Evropský parlament a Rada absolvovaly první čtení návrhu na novou úpravu přidělování slotů. Komise projevila nad výsledkem zklamání a oznámila, že předloží další návrh směrnice, který by detailně upravoval výměnu slotů.

Intermodální nákladové jednotky. Cílem komise je vyvinout všestranně použitelnou intermodální skříň/kontejner pro pozemní a námořní přepravu. Parlament a Rada budou návrh teprve projednávat v prvním čtení.

Dohadovací řízení

Stanoviska Evropského parlamentu a Rady se musí sjednotit v případě několika předloh.

Liberalizace železniční dopravy. Ožehavým bodem druhého železničního balíčku je zejména liberalizace kabotáže: Evropský parlament požaduje, aby byla ve vnitrostátní přepravě zboží po železnici nastolena plná konkurence již v roce 2006, nikoli až v roce 2008, jak rozhodla Rada.

Bezpečnost letecké dopravy. Směrnice o bezpečnosti letadel z nečlenských zemí, která předpokládá výměnu kontrolních údajů mezi členskými státy EU.

Evropská unie by se mohla vedle těchto úkolů letos zabývat přinejmenším ještě třemi dalšími tématy, i když jejich zákonodárný proces byl již uzavřen: tranzitem kamiónů přes Rakousko, digitálním tachografem a dohodou o otevřeném nebi mezi EU a USA. Jelikož Rakousko se zdráhá zavést závěry EU k tzv. ekobodům (spotřebovávají se podle ekologické charakteristiky kamiónů), vládne napjaté očekávání, jaká opatření unie uplatní, aby zamezila šikanování řidičů zahraničních kamiónů při tranzitu přes alpskou republiku. Otevřenou otázkou také zůstává, zda bude digitální tachograf zaveden podle plánu v celé Evropské unii současně 5. dubna a zda bude možné jednání kolem dohody „Open Sky“ ukončit již letos.

Tento souhrn si v žádném případě neklade nároky na úplnost. Především zavádění dálničního mýta v SRN a otázka kompenzací pro silniční dopravce by mohly připravit ještě mnohá překvapení. n

spinner