ADSSF

„Dopravní politika musí vymezit podmínky pro všechny druhy dopravy“

Nová dopravní politika České republiky musí jasně vymezit právní podmínky pro všechny druhy dopravy a měla by obsahovat i pasáž týkající se finančních prostředků. Minulý týden to na valné hromadě Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) v Hustopečích k připravované státní koncepci dopravní politiky prohlásil prezident asociace Jaroslav Hanák.

K harmonizaci jednotlivých oborů podle Jaroslava Hanáka nelze přistupovat pouze politicky — například prázdnou proklamací, že železniční doprava je důležitá. Dobrá dopravní politika je nesmírně významná a to, jak bude zpracována, ovlivní nejen prestiž podnikatelů v silniční dopravě, ale i celé České republiky, řekl.

Jiří Navrátil z Ministerstva dopravy ČR k přípravě dokumentu uvedl, že se zpracovával dvoukolejně. Na jeho přípravě pracoval jak odbor dopravní politiky ministerstva, tak i někteří externisté. Připustil však, že následný kompilát stanovisek obou skupin se „příliš nezdařil“.

Jaroslav Hanák ve svém vystoupení dále zdůraznil, že v ČR stále nefunguje státní odborný dozor a vyjádřil pochybnost, zda je Česká republika v této oblasti vůbec připravena na vstup do Evropské unie.

Pokud jde o dopravní obslužnost, mají dopravci pro letošní rok přislíbenu podporu ve výši 200 miliónů Kč. Podle posledních informací, které získal Jaroslav Hanák od ministerstva dopravy, je již příslušný materiál hotov a čeká pouze na poslední stanovisko ministerstva financí. Tato částka je však určena na provoz, nikoli na obnovu vozového parku.

Problematická zůstává oblast žákovského jízdného, kde je nutno zajistit potřebné finance, řekl Jaroslav Hanák.

Jaroslav Hanák také kritizoval připravovanou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně skutečnost, že novela, která byla předložena do Poslanecké sněmovny, navrhuje pro profesionální řidiče vyšší tresty než pro ostatní řidiče. To je podle něj protiústavní a odporuje to i statistikám nehodovosti, z nichž vyplývá, že profesionální řidiči jezdí bezpečněji. Připomenul také, že stávající podobu novely zákona se silničními dopravci nikdo nekonzultoval.

Připomínky zazněly i na adresu ministerstva práce a sociálních věcí, které podle prezidenta asociace nedostatečně kontroluje mzdové podmínky a cestovní náhrady řidičů u malých dopravců.

Součástí zasedání ADSSF byla i prezentace výrobků a služeb pro dopravce firem DAF Trucks CZ a Schwarzmüller­. (lan)

spinner