DráŽní klub SSL

Drážní klub SSL se zabýval zahraničními rozvojovými projekty

Drážní speditéři a poskytovatelé logistických služeb pozorně sledují vývoj v oblasti železniční dopravy i rozvoj drážní infrastruktury. Na zasedání Drážního klubu SSL, které v závěru loňského roku řídila K. Špuláková (Čechofracht), jejich zástupci věnovali pozornost celé řadě připravovaných projektů.

Koridor Nizozemsko-Itálie

Projekty, jejichž cílem je podpora mezinárodní železniční dopravy, v Nizozemsku koordinuje ministerstvo dopravy. V současné době se v zemi diskutuje zejména o vybudování koridoru z Rotterdamu do Itálie, který by umožnil významné zrychlení dopravy z nizozemského přístavu. Očekává se, že všechny strany, které se budou na projektu podílet, podepíší do dvou měsíců „Memorandum of Understanding“. Nizozemsko nevylučuje, že se bude podílet i na vybudování dalších koridorů, například do Prahy či do Barcelony.

Transkorejská trať

Ruské ministerstvo železnic navrhlo, aby bylo ustaveno mezinárodní konsorcium pro výstavbu trans-

korejské železnice, která by byla po

dokončení napojena na Transsibiřskou magistrálu (viz DN 49/02). Odborníci při průzkumu 960 kilometrů dlouhé trati zjistili, že si její rekonstrukce vyžádá přibližně čtyři miliardy USD. Ruské ministerstvo železnic navrhuje, aby Rusko svou účastí na obnově železnice v severní Koreji uhradilo dluh Sovětského svazu vůči Jižní Koreji.

Íránský dopravní koridor sever-jih

Ministři dopravy Islámské republiky Írán a Ruské federace podepsali na podzim loňského roku dohodu o vybudování dopravního koridoru ze severního a severozápadního Ruska přes Kaspické moře a Írán do Perského zálivu. Nový koridor má být využíván především pro export zboží do Íránu, Indie, Pákistánu a Spojených arabských emirátů. Obě strany předpokládají, že trať přispěje také ke zlepšení vzájemné dopravy a přinese značné výdělky z tranzitu zboží. Zatímco Rusko by chtělo profitovat z tranzitu zboží ze střední, východní a severní Evropy na Blízký a Střední východ, Írán hodlá prostřednictvím projektu posílit svou roli v mezinárodní dopravě, lépe využít kapacitu přístavů v Kaspickém moři a profitovat z humanitárních zásilek určených pro Afghánistán.

Společnost TransRail z Berlína, která vystupuje jako drážní agent pro Společenství nezávislých států, je také vedoucím zbožovým agentem Íránských drah RAI, kde působí pod názvem TarabariRail. Zapojení společnosti v íránském dopravním sektoru se zvýšilo po její integraci do koncernu Trans-Invest v roce 2001.

Trans-Asia Railway

To, co před čtyřmi lety vypadalo jako pouhá vize čínské vlády a zemí seskupených v organizaci ASEAN, se začíná uskutečňovat. Půjde-li vše podle plánu, povede do šesti let ze Singapuru přes malajský poloostrov a Indočínu do čínského Kunmingu koridor Trans-Asia Railway o celkové délce 5500 kilometrů.

V případě, že také severní Korea otevře svou železniční síť a že se podaří postavit tunel mezi Jižní Koreou a Japonskem, by bylo možné kontejnery po kolejích odesílat až do Tokia. V rámci projektu by měly být propojeny již existující národní úseky v celkové délce 4500 kilometrů. Velký problém bude nicméně představovat zajištění bezpečnosti dopravy.

(ja)

spinner