15. ledna 2004
Společnost UPS zveřejnila loni v prosinci výsledky 13. ročníku UPS Europe Business Monitor. I v průběhu posledního ročníku jednoho z nejdéle trvajících průzkumů postojů evropských manažerů oslovila 1453 vedoucích představitelů obchodního světa z 15 tisíc vedoucích společností z hlediska tržeb a analyzovala jejich názory na řadu faktorů ovlivňujících evropský obchod.
Přistoupení deseti nových zemí k Evropské unii je podle výsledků průzkumu všeobecně vnímáno jako jedna z největších příležitostí pro Evropu. UPS Europe Business Monitor potvrdil, že evropští vrcholoví manažeři se těší na výhody větší Evropy. Někteří však současně vyjádřili obavy, zda je EU na přijetí desítky nových členských zemí připravená.
Za největší výhody rozšíření EU oslovení manažeři považují větší vnitřní trh (49 %) a zjednodušení administrativních procedur a předpisů mezi stávajícími a novými členskými státy (42 %). Němečtí (62 %) a belgičtí manažeři (60 %) se těší zejména na výhody, které jejich společnostem přinese větší vnitřní trh.
Jak to vidí elita?
Evropští manažeři jsou přesvědčeni o tom, že rozšíření EU znamená pro jejich společnost cestu vpřed, ale obávají se přílišné rychlosti tohoto procesu. Některé hlasy z průmyslu varují před tím, aby se nezaměňovalo omezování byrokracie s nedostatky v oblasti norem a předpisů. Čtyřicet procent respondentů považuje nedostatky v harmonizaci a předpisech nových členských států za úkol, který budou muset jejich společnosti řešit ještě v nadcházejících letech.
Třetina evropských vrcholových manažerů (33 %) se domnívá, že konkurenceschopnost jejich společností ohrozí nižší mzdové náklady v nových členských zemích. Další výzvou spojenou s podnikáním v rozšířené Evropě může být nesnadné hledání vhodného obchodního partnera v deseti přistupujících zemích (uvedlo 32 % respondentů).
Pětina evropských manažerů (20 %) považuje nové členské státy EU (společně s ostatními zeměmi bývalé východní Evropy) za nejdůležitějšího obchodního partnera v nadcházejících pěti letech. Zejména přední italští manažeři se orientují na spolupráci s přistupujícími zeměmi: více než třetina (35 %) z nich očekává, že nové členské státy se v průběhu příštích pěti let stanou jejich nejdůležitějšími obchodními partnery.
Protože dosud není dořešena řada otázek, evropští manažeři neočekávají, že by mohli z výhod rozšířené Evropy okamžitě profitovat: 38 % respondentů odpovědělo, že výhod plynoucích z Evropské unie s 25 členskými státy se dočkají teprve v rozmezí od jednoho roku do pěti let. Podle dalších 28 % respondentů přijdou výhody až později, pokud vůbec.
Mezi přistupujícími zeměmi vede Polsko
Mezi všemi přistupujícími zeměmi upřednostňují evropští vrcholní manažeři jako obchodního partnera Polsko: téměř polovina z nich (44 %) je označuje za zemi s nejlepším obchodním potenciálem. Další v pořadí je Česká republika (9 %) a Maďarsko (5 %). Polsko je v oblibě zejména u německých manažerů – 54 % z nich jmenuje Polsko jako nejsilnějšího potenciálního obchodního partnera – a dále u manažerů v Belgii a ve Španělsku (v obou případech 51 %). Podpora, kterou Polsku vyjadřují evropští manažeři, odpovídá i názorům evropských politiků.
Průzkum s tradicí
Každoroční UPS Europe Business Monitor pořádá společnost UPS od roku 1992. Slouží k získání aktuálních názorů představitelů hospodářské sféry v celé Evropě. Výsledky průzkumu UPS poskytuje svým zákazníkům a všem, kdo se zajímají o ekonomické informace, pohled praxe na aktuální podmínky, předpověď trendů a překážek, které spolupůsobí na globálním trhu a ovlivňují tak i podniky v Evropě. Kompletní výsledky průzkumů UPS zveřejňuje na internetu. Výsledky třináctého ročníku budou pro zájemce k dispozici on-line od února. n