Přeprava nebezpečných věcí

I v České republice lze školit bezpečnostní poradce

V posledním období se v České republice pozvolna rozbíhá diskuse o zavedení institutu bezpečnostního poradce (viz například rozhovor s doc. ing. Vladimírem Uhříčkem, CSc., v DN 01/02 nebo článek ing. Josefa Palatina v DN 12/02). Rád bych v tomto článku zaujal stanovisko k současnému právnímu stavu, pokud jde o školení a přezkušování bezpečnostních poradců. Částečně bych tak chtěl
reagovat i na již zveřejněné příspěvky věnované této problematice.
Letos 14. února byla Sdělením MZV č. 6/2002 Sb., v ČR zveřejněna restrukturalizovaná Dohoda ADR (verze 2001). V oddíle 1.8.3. ukládá všem, jejichž činnost zahrnuje silniční přepravu nebezpečných věcí nebo s touto přepravou související operace balení, nakládky, plnění nebo vykládky nebezpečných věcí, aby jmenovali osobu bezpečnostního poradce, a to nejpozději do 1. ledna příštího roku. Uchazeč o funkci bezpečnostního poradce se podle sdělení musí podrobit školení, jehož obsah je v něm rovněž vymezen, a s úspěchem složit zkoušku schválenou příslušným státním orgánem či jím pověřenou zkušební komisí. Podle pododdílů 1.8.3.7. a 1.8.3.10 Dohody ADR osvědčení o školení bezpečnostních poradců vydává a zkoušky organizuje příslušný orgán smluvní strany (v ČR by to bylo MDS ČR) nebo tímto orgánem pověřená (é) zkušební instituce. Pododdíl 1.8.3.10 Dohody ADR pro tyto instituce stanoví velmi obecné a neurčité požadavky: ani blíže neurčuje požadovanou způsobilost zkušební instituce, ani nespecifikuje formu zkoušek v navržené zkušební instituci nebo opatření určená pro zajištění nestrannosti těchto zkoušek či nezávislosti zkušební instituce na všech fyzických nebo právnických osobách zaměstnávajících poradce.
Obdobnou právní úpravu obsahují i příslušné směrnice Evropské unie. Podle mezinárodních předpisů, kterými je ČR vázána, tak organizaci zkoušek a vydávání osvědčení o školení zabezpečuje buď příslušný státní orgán, nebo jím pověřená instituce. Otázku určení školitele a vlastního školení však tyto předpisy neřeší. Proto také česká novela zákona o silniční dopravě (předložená z poslanecké iniciativy) tuto problematiku upravuje pouze v obecné poloze tak, že MDS umožňuje, aby výkonem činností souvisejících s prováděním Dohody ADR pověřovalo právnické či fyzické osoby. Zároveň doplňuje výčet některých povinností dopravce a odesilatele o povinnost „ustanovit bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí“, a to s odloženou účinností od 1. prosince letošního roku.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR tuto verzi přijala na svém zasedání 13. února, ale Senát ji sněmovně krátce poté – 15. března – vrátil zpět k projednání (nikoli s ohledem na problematiku bezpečnostního poradce). Tato situace nemění nic na tom, že všechny subjekty uvedené v Dohodě ADR musí funkci bezpečnostního poradce obsadit do 1. ledna příštího roku, protože i bez jakékoliv novely by platil odst. 2 § 22 zákona o silniční dopravě, který určuje, že „silniční dopravou je povoleno přepravovat pouze nebezpečné věci vymezené mezinárodní smlouvou, kterou je ČR vázána a která byla vyhlášena ve Sbírce mezinárodních smluv, a to za podmínek v ní uvedených“. Takže ani dnes nic nebrání tomu, aby mohla být naplněna ustanovení Dohody ADR verze 2001. Pokud se MDS ČR nepodaří žádnou zkušební instituci pověřit, bude muset začít přezkušovat samo (tak je tomu dnes například ve Slovenské republice).
Ještě jednou se vrátím ke školitelům bezpečnostních poradců. Pro možnost porovnání situace v ČR s ostatními zeměmi jsem se obrátil na příslušné orgány SRN, Rakouska a Švýcarska se žádostí, jak je tato problematika upravena v jejich zemi. Ve všech těchto zemích je zajištěn svobodný přístup na trh informací, a tak se regulace počtu školicích subjektů buď neprovádí vůbec (v SRN), nebo je naopak zcela precizně řešena zvláštním zákonem a doprovodnou prováděcí vyhláškou (například v Rakousku).
Příslušný rakouský zákon (GGBG) v § 11 mimo jiné stanoví, že v Rakousku smějí školicí kurzy provádět pouze pořadatelé školení uznaní úředním rozhodnutím zemského hejtmana. Požadavky na pořadatele školení a kvalifikaci školícího personálu, učební prostředky, počet účastníků atd. řeší prováděcí vyhlášky (GGBV). Pořadatel školení musí splňovat předpoklady živnostenského zákona a školící personál musí prokázat dostatečnou znalost přednášených témat a odpovídající způsobilost pro vyučování dospělých. Školitele však nikdo nepřezkušuje. Co se týče učebních pomůcek, musí školitel vlastnit materiály o předpisech, skripta, odborné brožury, nástěnné a obrazové tabule, průvodní doklady, audiovizuální vzdělávací pomůcky atd. Počet účastníků kurzů je omezen na 25 osob; základní rozsah kurzu pro všeobecnou část činí 32 vyučovacích hodin.
Z toho vyplývá, že pokud by MDS v této chvíli chtělo prováděcí vyhláškou upravovat školení a pověřovat školitele bezpečnostních poradců, neodpovídalo by to principům úpravy v Dohodě ADR, směrnicím Evropské unie ani praxi uplatňované v jiných zemích a bylo by nutné zkoumat, zda by tímto postupem nemohlo porušit pravidla hospodářské soutěže. Jistě by mohlo být i v českých podmínkách vhodné tuto oblast po odborné diskusi vymezit obdobnými požadavky, jaké platí v Rakousku, ale to by novela zákona o silniční dopravě musela být koncipována jinak.
Ještě se nabízí jedno srovnání, a to řešení, které bylo přijato pro veřejnou drážní nákladní dopravu v nařízení vlády č. 1/2000 Sb. V něm je otázka bezpečnostního poradce pro železnici řešena v § 14, 15 a 16; nikde však není o jakémkoli určování školících firem či požadavků na školitele ani zmínky, jelikož nařízení vychází z dikce Řádu pro mezinárod-
ní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID). V této části jsou znění předpisů ADR i RID shodná.
I v tomto případě se sice v současné době provádí jakýsi výběr školících firem, ale není mi známo, na základě jakých zákonných norem.
I v České republice tedy lze nabízet školení bezpečnostních poradců, ovšem nikoli jako pěkný „džob“, nýbrž jako seriózní kvalifikovanou službu, o jejíž kvalitě rozhodne úspěšnost či neúspěšnost uchazečů u nestranné zkoušky, prováděné mimo školící organizaci. Zájemci o školení však budou muset – stejně jako u řady dalších lidských činností – provést zodpovědně výběr školící firmy a věnovat na přípravu ke zkoušce dostatečný čas. Tedy ne-otálet tak, jak dnes s řešením celé situace otálí MDS a de facto tak poškozuje podnikající subjekty z řad odesilatelských a dopravních firem i z řad příjemců nebezpečných zásilek.
Těm, kdo uvažují o výběru školící firmy, lze nabídnout návod, sestavený na základě požadavků, které by školící organizace musela splňovat v (na naše poměry přísném) Rakousku. Tyto požadavky by zahrnovaly příslušné živnostenské oprávnění, dostatečnou kvalifikaci lektora (jeho odborné znalosti i znalosti vzdělávání dospělých), vlastní učební texty odpovídající kvality, náležitý způsob prezentace (u těchto školení je běžná multimediální forma přednášek s využitím notebooku a dataprojektoru), videoprojekci, dostatek skutečných průvodních dokladů, možnost neoficiálního přezkoušení a cenu odpovídající kvalitě a rozsahu školení. Je možné si ověřit i rozsah či osnovu kurzu. Pro srovnání mohou sloužit zahraniční kurzy pro všeobecnou část například ve dnech 23. až 26. dubna ve švýcarském Muttenz (podle oficiálně schválené osnovy švýcarských kurzů; podrobná osnova je v německém originálu i v českém překladu k dispozici ve firmě Ing. Jiří Miletín M KONZULT) nebo 10. až 13. června v Essenu (SRN).
Úplně na závěr bych chtěl uvést na správnou míru informaci, že v České republice nemůže existovat žádný bezpečnostní poradce. Může, ale není přezkoušen v ČR. Na základě pododdílu 1.8.3.15 Dohody ADR, který ukládá, že osvědčení o školení musí být uznáváno všemi smluvními stranami, lze zkoušku složit i v jiném státě. Proto si například na internetové adrese nakladatelství Storck z německého Hamburku může každý zájemce zaplatit dálkový tří- až šestiměsíční kurz bezpečnostního poradce v němčině, holandštině či angličtině a u Obchodní a průmyslové komory SRN se pak přihlásit k složení zkoušky. Může také případně absolvovat celé školení v internátní formě. Musí ovšem počítat s tím, že se cena čtyřdenního kurzu pro bezpečnostního poradce (bez poplatku za zkoušku) v SRN pohybuje v rozmezí 50 až 70 tisíc Kč, a to i při současném příznivém kursu Kč vůči €.

Ing. Jiří Miletín 

spinner