11. dubna 2002
Francie, Velká Británie a Evropská unie se vyslovují pro co nejširší
využívání alternativních druhů dopravy, mimo jiné i pro posilování
úlohy kombinované dopravy železnice/silnice. Pokud však co nejrychleji
nepodniknou opatření pro nápravu současné situace v tunelu pod
Lamanšským průlivem, bude železniční nákladní doprava tunelem ohrožena;
kombinovaná doprava by na tomto tahu mohla dokonce zaniknout úplně. Ve svém
prohlášení to na konci března před konáním konference na nejvyšší
úrovni v Calais, kterou svolala britská Rail Freight Group, uvedla
Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR se
sídlem v Bruselu.
Unie v prohlášení připomenula, že již v prosinci loňského roku
apelovala na veřejnost a poukazovala na možné důsledky rostoucí vlny
ilegálních uprchlíků, kteří využívají nákladních vlaků
projíždějících tunelem k pronikání na území Velké Británie. Reakcí
na tuto situaci bylo nejprve zastavení nákladní dopravy v tunelu vůbec a
později omezení počtu spojů na polovinu. UIRR podle svého prohlášení
opakovaně poukazovala na nesprávnost takového postupu a varovala před
riziky, kterým jsou železniční společnosti, operátoři, přepravci
i zákazníci kombinované dopravy vystaveni. Vyzvala britskou a francouzskou
vládu, instituce Evropské unie a železniční společnosti, aby podnikly
veškeré kroky k obnovení železniční nákladní dopravy v tunelu
v plném rozsahu.
Koncentrace velkého počtu uprchlíků v táborech Červeného kříže
v Sangatte, tedy v bezprostřední blízkosti vjezdu do tu-nelu, představuje
podle
nového prohlášení UIRR značný rizikový faktor. To, že jsou v dosahu
terminálu Frethun-Calais, je pod-le ní velmi nebezpečné. SNCF sice podnikly
řadu opatření, jako například to, že instalovaly infračervené kamery pro
noční vidění, ale tato opatření přesto nelze považovat za dostatečná.
Francouzi stále nevyčlenili silnější bezpečnostní síly, britské úřady
zase odmítají diskusi o zpřísnění přistěhovalecké politiky, upozornila
UIRR.
Do června tak podle sekretariátu unie nebude možné očekávat výraznější
obrat směrem k normalizaci situace. Velká část operátorů kombinované
dopravy je přitom současným stavem přímo postižena a čelí značnému
propadu objemu přeprav. Například britský člen UIRR, společnost CTL,
zaznamenala až šedesátiprocentní pokles výkonů. Navzdory potenciálně
vysoké poptávce jí současný stav neumožňuje využívat kombinovanou
dopravu a mnoho jejích zákazníků se proto vrací zpět k silniční
dopravě. Experti nevylučují ani to, že by se celé odvětví mohlo do
prázdnin zhroutit, takže by tunelem již žádné vlaky kombinované dopravy
neprojížděly.
Uprchlíci se snaží dostat tunelem přes Lamanšský průliv všemi možnými
způsoby, při kterých doslova nasazují život. Jen za posledních osmnáct
měsíců bylo hlášeno devět mrtvých a mnoho zraněných nebo vyčerpaných.
Zůstává otázkou, kolik ještě zemře lidí, než se příslušná místa
začnou věcí vážně zabývat, uzavírá své březnové prohlášení UIRR.
A