Evropská unie

Kombinovaná doprava v Lamanšském tunelu je ohrožena

Francie, Velká Británie a Evropská unie se vyslovují pro co nejširší využívání alternativních druhů dopravy, mimo jiné i pro posilování úlohy kombinované dopravy železnice/silnice. Pokud však co nejrychleji nepodniknou opatření pro nápravu současné situace v tunelu pod Lamanšským průlivem, bude železniční nákladní doprava tunelem ohrožena; kombinovaná doprava by na tomto tahu mohla dokonce zaniknout úplně. Ve svém prohlášení to na konci března před konáním konference na nejvyšší úrovni v Calais, kterou svolala britská Rail Freight Group, uvedla Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR se sídlem v Bruselu.
Unie v prohlášení připomenula, že již v prosinci loňského roku apelovala na veřejnost a poukazovala na možné důsledky rostoucí vlny ilegálních uprchlíků, kteří využívají nákladních vlaků projíždějících tunelem k pronikání na území Velké Británie. Reakcí na tuto situaci bylo nejprve zastavení nákladní dopravy v tunelu vůbec a později omezení počtu spojů na polovinu. UIRR podle svého prohlášení opakovaně poukazovala na nesprávnost takového postupu a varovala před riziky, kterým jsou železniční společnosti, operátoři, přepravci i zákazníci kombinované dopravy vystaveni. Vyzvala britskou a francouzskou vládu, instituce Evropské unie a železniční společnosti, aby podnikly veškeré kroky k obnovení železniční nákladní dopravy v tunelu v plném rozsahu.
Koncentrace velkého počtu uprchlíků v táborech Červeného kříže v Sangatte, tedy v bezprostřední blízkosti vjezdu do tu-nelu, představuje podle
nového prohlášení UIRR značný rizikový faktor. To, že jsou v dosahu terminálu Frethun-Calais, je pod-le ní velmi nebezpečné. SNCF sice podnikly řadu opatření, jako například to, že instalovaly infračervené kamery pro noční vidění, ale tato opatření přesto nelze považovat za dostatečná. Francouzi stále nevyčlenili silnější bezpečnostní síly, britské úřady zase odmítají diskusi o zpřísnění přistěhovalecké politiky, upozornila UIRR.
Do června tak podle sekretariátu unie nebude možné očekávat výraznější obrat směrem k normalizaci situace. Velká část operátorů kombinované dopravy je přitom současným stavem přímo postižena a čelí značnému propadu objemu přeprav. Například britský člen UIRR, společnost CTL, zaznamenala až šedesátiprocentní pokles výkonů. Navzdory potenciálně vysoké poptávce jí současný stav neumožňuje využívat kombinovanou dopravu a mnoho jejích zákazníků se proto vrací zpět k silniční dopravě. Experti nevylučují ani to, že by se celé odvětví mohlo do prázdnin zhroutit, takže by tunelem již žádné vlaky kombinované dopravy neprojížděly.
Uprchlíci se snaží dostat tunelem přes Lamanšský průliv všemi možnými způsoby, při kterých doslova nasazují život. Jen za posledních osmnáct měsíců bylo hlášeno devět mrtvých a mnoho zraněných nebo vyčerpaných. Zůstává otázkou, kolik ještě zemře lidí, než se příslušná místa začnou věcí vážně zabývat, uzavírá své březnové prohlášení UIRR. A 

spinner