5. prosince 2002
Severoněmecký námořní přístav Hamburk se připravuje na prohloubení plavební dráhy řeky Labe. Projekt nyní posuzuje německá spolková vláda, která také musí zajistit jeho financování. V polovině října to uvedl ředitel úřadu hospodářského senátora Hamburku Manfred Reuter.
Prohloubení koryta Labe ze současných 13,50 na 14,50 metru zajistí dostupnost přístavu pro největší kontejnerová námořní plavidla bez čekání na příliv. Zamítavé stanovisko obou sousedních spolkových zemí, Dolního Saska a Šlesvicko-Holštýnska, jejichž souhlas je pro realizaci projektu nezbytný, však Manfred Reuter nepředpokládá, protože ani jedna z nich zatím nevznesla žádné zásadní připomínky.
„Obě země nemohou projekt prohloubení Labe bezdůvodně zamítnout,“ uvedl Manfred Reuter s tím, že i případný nesouhlas by město mohlo napadnout u soudu. Dolní Sasko má navíc na zajištění konkurenceschopnosti přístavu eminentní zájem, protože po koncernu Volkswagen je největším zaměstnavatelem v regionu. Plných třicet procent všech pracovníků dojíždí do přístavu právě z této spolkové země.
Hamburský přístav má nejlepší šance dosáhnout i v příštích letech výrazného nárůstu, řekl Manfred
Reuter a poukázal přitom na výsledky překladu v přístavu v posledních měsících. V prvním pololetí se překlad kontejnerů v Hamburku meziročně zvýšil o dvanáct procent a přístav je tak podle něj na nejlepší cestě k tomu, aby letos překročil rekordní hranici pěti miliónů TEU.
Reforma správy přístavu je nezbytná
Hamburk má v současné době dostatek volných ploch pro odbavení až 14 miliónů TEU. Úřad hospodářského senátora považuje v této souvislosti za nezbytné, aby byly posíleny zejména logistické služby v přístavní zóně. Žádoucí by podle jeho názoru byla i reforma správy přístavu, protože Hamburk neřídí jako jiné velké námořní přístavy centrálně žádná přístavní správa, nýbrž jednotlivé úřady a organizace zřízené městem, které má statut spolkové země. Příjmy z přístavu zatím plynou do všeobecného rozpočtu hanzovního města. Investice do rozvoje přístavu z téhož rozpočtu se ovšem v konkurenci s dalšími projekty často jen obtížně prosazují.
A