Maersk Logistics

Obrat společnosti Maersk Logistics v České republice stále roste

Obrat Maersk Logistics Czech Republic, s. r. o., od roku 1999 stále roste, a to až o několik stovek procent ročně. Dopravním novinám to minulý týden oznámil country manager společnosti Herfried Leitner. Společnost příští měsíc slavnostně otevře nový logistický terminál v Hostivici u Prahy, jehož výstavba byla zahájena v květnu loňského roku. Již nyní v něm však nabízí veškeré logistické služby.
Společnost Maersk Logistics Czech Republic, s. r. o, je součástí dánského koncernu A. P. Moller Group a byla založena v roce 1995. Činnost firmy v České republice zpočátku stagnovala, obrat nastal až po roce 1999, kdy se ústředí v Kodani rozhodlo posílit aktivity koncernu v zemích střední a východní Evropy. Od té doby se obrat firmy v ČR neustále zvyšoval, a to až o několik stovek procent ročně. V loňském roce pak bylo rozhodnuto o vybudování nového logistického terminálu v Hostivici u Prahy. Společnost zatím v České republice zaměstnává celkem 85 pracovníků
a tento počet by se do konce roku měl zvýšit až na 156.
V Hostivici společně s archeology
Lokalitu v Hostivici společnost zvolila především kvůli blízkému silničnímu obchvatu Prahy a ruzyňskému letišti. Významnou roli při rozhodování představitelů společnosti rovněž sehrála možnost vybudování železniční přípojky. „Toto místo považujeme z hlediska potřeb logistiky za stejně klíčové, jako je například logistická zóna na jihozápadním okraji Prahy na dálnici D1,“ uvedl Herfried Leitner. Zejména existence železniční vlečky je podle jeho slov velmi významná, protože tento způsob přepravy mohou v České republice využívat jen některé spediční a logistické firmy. Logistický terminál sice podle Herfrieda Leitnera nebude patřit k největším objektům tohoto druhu v České republice, ale o to větší význam bude mít z hlediska své polohy a úrovní vybavení informačními technologiemi.
Výstavba logistického terminálu byla zahájena v květnu loňského roku. Investor musel stavební práce koordinovat s pracovníky Středočeského muzea, protože v lokalitě byly nalezeny pozůstatky osídlení z doby bronzové. Slavnostní otevření centra, na jehož vybudování Maersk Logistics vynaložil 300 miliónů Kč, je plánováno na příští měsíc, kdy budou vystaveny i některé 4,5 tisíce let staré archeologické vykopávky nalezené na staveništi.
„V novém terminálu jsme zákazníkům schopni nabídnout veškeré logistické služby. Kromě toho disponujeme jedním z nejlepších informačních systémů, který dokáže evidovat jakýkoliv druh produktů a skladování včetně evidence sériových čísel, data výroby a spotřeby,“ řekl Herfried Leitner. Prostřednictvím internetu se zákazníci mohou v reálném čase dozvědět, kde se jejich zásilka nachází.
V terminálu o rozloze 10 100 m2 je k dispozici i 1600 m2 kancelářských ploch. Jsou určeny nejen zaměstnancům Maersk Logistics, ale také zákazníkům společnosti a dalším zájemcům. V současné době firma pronajímá 400 m2 kancelářských ploch a její představitelé předpokládají, že v budoucnu se pronajatá plocha dále zvětší.
Maersk Logistics Czech Republic se podle Herfrieda Leitnera řadí k poskytovatelům logistických služeb „3PL“ (Third Party Logistics), jejichž služby v České republice vyžaduje stále více firem. Zaměřuje se především na zákazníky, kteří požadují vysokou úroveň služeb a informačních technologií, což jim umožňuje snižovat vlastní logistické náklady. Společnost je schopna zajistit distribuci zboží na území celé České republiky do 24 hodin a na přání zákazníků zajišťuje letecké, námořní i kombinované přepravy. Paletu služeb doplňuje celní oddělení, které poskytuje veškeré celní služby a disponuje i potřebnými celními zárukami.
Jedním z prvních zákazníků společnosti byla firma Velux, která se zabývá výrobou střešních oken. V současné době jejích služeb dále využívají například výrobci monitorů, dodavatelé automobilového průmyslu, oblečení či obuvi. V budoucnosti by se společnost chtěla v České republice podle Herfrieda Leitnera zaměřit na distribuci výrobků farmaceutického průmyslu.
Další terminály v Jaroměři a Olomouci
Maersk Logistics Czech Republic provozuje kromě terminálu v Hostivici i centrum americké společnosti Kimberly-Clark v Jaroměři, na jehož vybudování společnost Kimberly–Clark vynaložila přibližně 164 miliónů Kč. Terminál je v provozu od konce března a jeho skladová kapacita činí 7 tisíc m2. Sklad je vybaven osmi nakládacími rampami a celkem je v něm možné umístit přes 14 500 palet.
V těchto dnech společnost Maersk Logistics dále otevírá terminál v Olomouci s rozlohou 1000 m2, jehož prostřednictvím chce dále rozvíjet služby na Moravě.
Záměrem společnosti je do října letošního roku rozšířit terminál v Hostivici o dalších 5 tisíc m2, aby do něj mohly být přemístěny i ty služby, které Maersk Logistics dosud nabízí v logistickém centru v Neratovicích.
Od června sklad na Slovensku
Ve střední Evropě působí Maersk Logistics také v Polsku, Maďarsku a v červnu plánuje otevření skladu v Bratislavě. Centrum na Slovensku by mělo mít zpočátku rozlohu 1000 m2. Všechny pobočky spolupracují a snaží se podporovat své zákazníky, kteří na středoevropský trh chtějí expandovat, nebo na něm již působí.
Maersk Logistics disponuje vlastními pobočkami v téměř všech zemích světa. Ve 220 kancelářích společnosti je zaměstnáno celkem 5500 pracovníků. Největší sklad má firma ve Švédsku, jehož 300 tisíc m2 je určeno pro skladování výrobků koncernu Ikea. (von/mna) 

spinner