ČR/Evropská unie

Odklad problematiky kabotáže se ČR zřejmě nepodaří prosadit

Česká republika zřejmě při vstupních rozhovorech neprosadí, aby byl problém kabotáže vyjmut z kapitoly „Dopravní politika“ a jeho řešení se odložilo na pozdější dobu (viz DN 13/02). Kdyby se jí to podařilo, bylo by možné kapitolu již uzavřít; zatím však ani Evropská komise, ani předsedající Španělsko nejsou ochotny dát takovému postupu zelenou.
K českému tlaku se naposledy připojil i český ministr zahraničí Jan Kavan. „Je zde jistá váhavost, nepříliš velká ochota tuto proceduru po-užít. Bylo by to přitom logické,“ řekl minulý týden na závěr svého pobytu v Bruselu. Také zdroje Evropské komise potvrdily, že teoreticky by se metoda „vyčlenění“ ožehavého problému („set-aside“) na tento případ dokonale hodila.
Evropská unie navrhuje České republice, aby uzavřela jednání o kapitole „Dopravní politika“ za podmínek, na nichž se patnáctka dohodla. Zahrnují až pětiletý odklad (dva roky plus dva plus jeden) práva českých dopravců podnikat na vnitřním trhu ostatních členských zemí (kabotáž).
Česká republika ovšem toto přechodné období považuje za diskriminační a nehodlá za těchto podmínek kapitolu uzavřít. Vede také intenzivní jednání s Německem, které je prosadilo; vyčlenění kabotáže z kapitoly a její odklad na období po německých volbách se českým vyjednavačům logicky jevilo jako správný postup.
Názory v Evropské komisi se rozcházejí. Podle jedněch je český problém kabotáže učebnicovým příkladem postupu „set-aside“, jenž při jednání s deseti kandidáty zatím nebyl vůbec použit, ačkoli s ním Evropská komise ve své metodice rozhovorů počítá. Podle druhých je jeho nasazení předčasné, protože se ještě nevyčerpaly všechny možnosti vyjednávání.
Česká výhrada nicméně vyvolává sympatie, což při své dubnové návštěvě Prahy potvrdil i komisař Günter Verheugen. Česká republika nežádá v kapitole „Dopravní politika“, na rozdíl od většiny kandidátských zemí, žádná přechodná období; česká doprava bude schopna přizpůsobit se ode dne vstupu. Toto úsilí by mělo být podle české diplomacie kompenzováno stejným přístupem na druhé straně, tím spíš, že nebylo prokázáno ani výrazné finanční zvýhodnění českých dopravců, kterým argumentuje Německo. (čtk) 

spinner