2. ledna 2003
Panevropský operátor kombinované dopravy Intercontainer-Interfrigo (ICF) a rakouský operátor
Intercontainer Austria (ICA) k 1. lednu převzaly majoritní podíl akcií společnosti ČSKD-Intrans. Kupní cenu za balík celkem 80 procent akcií ani jedna ze společností nezveřejnila.
ICF a ICA tímto krokem podle svého prohlášení zvýšily svou přítomnost na středoevropském trhu a dále rozšířily svou evropskou síť regionálních překladových center.
Podle zprávy, kterou ICF vydal po převzetí majority v operátoru, ČSKD-Intrans v České republice provozuje čtyři kontejnerové terminály (Praha, Pardubice, Ostrava a Brno); další dvě centra má na Slovensku (v Bratislavě
a Košicích). V roce 2001 odbavil přibližně 75 tisíc TEU v mezinárodním a 11,5 tisíce TEU ve vnitrostátním provozu. Společnost zaměstnávající 168 pracovníků přitom vykázala obrat 506 miliónů Kč.
Dosavadními majoritními vlastníky jednoho z trojice největších českých operátorů byly od roku 1998 dvě rotterdamské společnosti – přístavní podnik Mainport Rotterdam Holding N.V. a překladový podnik ECT Beheer BV.
Hellinghausen: Intercontainer uzavřel mezeru své evropské sítě
Podle předsedy představenstva ICF René Hellinghausena uzavřel panevropský operátor převzetím ČSKD-Intrans mezeru v „pokrytí“ evropského trhu kombinované dopravy. ICF podle něj akvizicí současně sledoval svou strategii „posílení vlivu na přepravní řetězce“. Od července loňského roku ICF vlastní také podíl v novém kontejnerovém terminálu CTH v Herne v německém Porúří (viz DN 42/02).
Od jara letošního roku bude terminály ČSKD-Intrans v České republice a na Slovensku několikrát týdně obsluhovat ucelený vlak. Terminály tak přes Prahu získají napojení na síť X.Net s centrem v Herne, která slouží k obsluze námořních přístavů v severní a severozápadní Evropě, ale i dalších hospodářských center severní, jižní a jihovýchodní Evropy a Porúří, uvedl dále René Hellinghausen. Zákazníci v České republice a na Slovensku získají prostřednictvím sítě X.Net konečně přístup do panevropské sítě v kvalitě ucelených vlaků, zdůraznil.
K přepravě bude Intercontainer-Interfrigo přijímat kontejnery, výměnné nástavby i návěsy.
České zkušenosti
Současně se pro české a slovenské zákazníky rozšíří nabídka přepravy kontejnerů do zemí SNS. Česká republika bude nově napojena na regionální centrum ICF v Malaszewiczích na polsko-běloruských hranicích, z nějž ICF vypravuje vlaky Ostwind a Westwind. V této oblasti hodlá vedení ICF využít dlouholetých zkušeností českých odborníků s přepravami do zemí východní Evropy.
Rozšířením aktivit v České republice a na Slovensku pokračuje ICF v posilování sítě překladových center. Po převzetí podílu v maďarském podniku Pannoncont a rumunském ICA Romania se mu akvizicí ČSKD–Intrans podařilo se prosadit i v další zemi regionu. Převzetí má velký význam také z důvodu blížícího se rozšíření Evropské unie, které bude podle odhadu expertů provázet zesílení toku zboží mezi východem a západem, uvedlo dále vedení ICF ve zprávě o vstupu do ČSKD-Intrans.
Podle předsedy správní rady ICA Gustava Poschalka majorita v ČSKD-Intrans dále upevní úspěšnou alianci ICF/ICA. Za další pozitivní efekt považuje posílení bilaterální kombinované dopravy a nabídky zahrnující východní Evropu a země Společenství nezávislých států.
ICF: „Podporujeme provedenou reorganizaci“
Management ČSKD-Intrans v uplynulých dvou letech provedl rozsáhlou reorganizaci. V jejím rámci především posílil úlohu informačních technologií ve struktuře podniku. Aktivity, jako je skladování, poradenství v oblasti logistiky a leasing, tedy činnosti, které leží mimo hlavní činnost podniku – kombinovanou dopravu – postupně utlumuje.
ICF a ICA podle svého prohlášení restrukturalizaci, k níž přikročil stávající management, plně podporují a budou usilovat o co nejrychlejší konsolidaci.
ČSKD-Intrans bude v ČR zastupovat ICF
Cílem nového majoritního vlastníka je integrovat ČSKD-Intrans do panevropské sítě ICF/ICA jako aktivního partnera v České republice a na Slovensku. ČSKD-Intrans proto na českém (a slovenském) trhu převezme také provozní a komerční aktivity aliance.
n