JUDr. Jiří Pulz, CSc., pro DN

„Patnáct největších společností se loni podělilo o 86 procent leasingových obchodů“

Český leasingový trh má za sebou deset let trvalého nárůstu. Loni dokonce celkový objem nově uzavřených obchodů přesáhl hranici 100 miliard Kč a Česká republika tak ve stupni využití leasingu potvrdila své čelní místo mezi zeměmi střední a východní Evropy. Generální tajemník Asociace leasingových společností České republiky JUDr. Jiří Pulz, CSc., s nímž jsme o příčinách současného pozitivního vývoje a budoucích perspektivách leasingového trhu v České republice hovořili, je přesvědčen o tom, že objem leasingových obchodů ještě několik let poroste, i když pravděpodobně s poněkud menší intenzitou.
„Podle nedávno zveřejněných výsledků Asociace leasingových společností České republiky se podíl dopravní techniky na celkovém leasingovém trhu v České republice zvyšuje. Čím je to po-dle vás ovlivněno?“
„Rád bych upřesnil, že ačkoli celkový podíl leasingu dopravní techniky každoročně roste o jedno až dvě procenta, současně klesá podíl nových osobních vozidel pořizovaných formou leasingu. Naopak mírně roste podíl leasingu ojetých osobních vozů a již několik let také podíl leasingu těžší dopravní techniky, tedy nákladních vozidel, autobusů, autokarů a specializované techniky různého typu.
Chápeme to jako reflexi oživení ekonomiky České republiky: zvyšuje se podíl investic a zároveň na trh vstupují nové podnikatelské subjekty. Také stávající podnikatelé, především dopravci, obměňují svůj vozový park. V rámci leasingu osobních vozidel zase mírně roste podíl objemu leasingu pro soukromou spotřebu, což je velmi pozitivní signál rostoucí koupěschopnosti obyvatelstva.
Pokud jde o leasing ojetých osobních vozidel, který v současné době tvoří necelou pětinu všech uzavřených obchodů, zdá se, že tento segment již dále neporoste, ačkoli v uplynulých letech zaznamenával nárůst o dvě až tři miliardy Kč ročně.“
„A segment ojetých nákladních vozidel?“
„Nově uzavřené smlouvy na po-užitá nákladní vozidla dovezená z Německa nebo Rakouska jsou spíše výjimkou. Určitý zájem je však o tzv. releasing, tedy o nově uza-vřený leasing na vozidla stažená z předchozího leasingu.“
„Je tento trend srovnatelný s Evropou?“
„V podílu leasingu osobních vozidel se stále ještě pohybujeme nad evropským průměrem. Na některých jiných trzích střední a východní Evropy – například na Slovensku, v Maďarsku nebo ve Slovinsku – leasing osobních vozidel dominuje. V Polsku naopak převažuje leasing nákladních vozidel a těžké dopravní techniky – v tomto segmentu zaujímají dokonce šesté místo v Evropě. Tuto situaci velmi výrazně ovlivňují daňové a legislativní podmínky leasingu, protože leasing osobních vozidel v Polsku je zatížen dvojím zdaněním přidané hodnoty.
Na konci loňského roku jsem se v Polsku zúčastnil semináře, na němž polští odborníci na českém příkladu sondovali možnosti rozvoje polského automobilového průmyslu. Zjišťovali, zda by se leasing – podobně jako je tomu i v České republice – nemohl stát jedním z motorů celého tohoto významného odvětví, které tvoří asi jednu třetinu národního produktu Polska. Poláci již totiž zaregistrovali, že česká právní úprava leasingu včetně daňového režimu a rozvoj nabídky leasingových služeb patří mezi momenty, který v ČR výrazně přispěly k obnovení ekonomického růstu a k jeho akceleraci.“
„Jaké hlavní trendy se v současné době na českém leasingovém trhu prosazují? Bude podle vás i nadále pokračovat konsolidace firem a očekáváte opět pokles členů asociace?“
„Jsem přesvědčen o tom, že prorůstová tendence zůstane ještě v příštích několika letech zachována. Objem leasingu se loni zvýšil o 13,5 procenta, což při zohlednění inflace představovalo reálný nárůst asi o deset procent. To je dobrá zpráva nejen pro leasingové společnosti, ale i pro malé a střední podnikatele. Právě ti totiž prostřednictvím leasingu řeší potřeby, pro které jsou v tradičních tržních ekonomikách východiskem bankovní úvěry. Je to však zároveň dobrá zpráva i pro českou ekonomiku, protože leasing napomáhá rozvoji investic a modernizaci národního hospodářství. Tento nástroj umožňuje, aby na na trh vstupovali i noví podnikatelé, kteří by pro bankovní sektor byli velmi těžko úvěrovatelní.
Až na období tzv. ekonomických balíčků (rok 1997) se objem leasingu neustále zvyšoval a bude tomu provděpodobně tak i letos. Na rozdíl od druhé poloviny loňského roku se v letošních prvních měsících zlepšuje mezinárodní ekonomická situace a vnější ekonomické prostředí, což by spolu s rostoucím objemem investic v ČR mohlo napomoci dalšímu růstu leasingu movitých věcí (strojů, zařízení a dopravních prostředků). V oblasti leasingu nemovitostí očekávám mírný nárůst, který však z celkového hlediska českého leasingového trhu bude naprosto zanedbatelný.
Významný bude také trend další koncentrace trhu. Podle Českého statistického úřadu dnes na českém trhu působí asi 200 leasingových společností, což považuji za příliš vysoký počet. Z odhadů a výzkumů asociace vyplývá, že leasing nabízí pouze 140 subjektů. Nicméně i to je stále ještě obrovský počet ve srovnání s jinými srovnatelnými trhy (Rakousko, Portugalsko), na nichž pracuje pouze zhruba jedna třetina společností. I u nás se již počet společností, které nabízejí leasing, prudce snížil – asi na polovinu. Z pohledu klientů však tato změna nebyla nijak dramatická, protože jsme nezaznamenali žádné dramatické konkurzy leasingových společností, které by výrazněji poškodily jejich partnery – zákazníky či úvěrující banky. Některé společnosti se zaměřily na jinou oblast podnikání, jiné zvolily formu fúze s velkou zahraniční společností a další koupily nové firmy vstupující na český trh spolu s jejich zkušeným personálem i zavedenou klientelou. Ke snížení počtu společností na českém leasingovém trhu přispělo i řešení případu Investiční a poštovní banky, která jako jediná domácí banka nabízela program na refinancování leasingových společností odkupem budoucích leasingových pohledávek. Poté, co IPB odkoupila ČSOB, tento program utlumila.
V loňském roce postoupila koncentrace českého leasingového trhu tak, že ze zhruba 140 společností jen prvních patnáct realizovalo plných 86 procent všech leasingových obchodů na trhu a prvních dvacet společností dokonce přes devadesát procent. Nicméně i malé společnosti mají na trhu své místo. Většinou se totiž specializují, například na leasing těžké dopravní techniky, nebo působí jen v určitém regionu.
Z hlediska objemů je Česká republika také běžným evropským trhem. Pokud zohledníme počet obyvatel, je dokonce český leasingový trh při porovnání objemů větší než například norský, finský, dánský, portugalský, řecký nebo lucemburský. A ve střední a východní Evropě je Česká republika jednoznačně největším leasignovým trhem.“
„Je pro zahraniční společnosti těžké proniknout na český trh?“
„Rozhodně ne. Podmínky pro poskytování leasingu v České republice jsou velmi liberální a za uplynulých deset let, během nichž se zde leasing masověji vyvíjí, je nebylo nutné zpřísňovat. Také proto zde již nyní působí většina velkých evropských leasingových a bankovních společností. A po vstupu České republiky do Evropské unie budeme mnohem častěji svědky situace, kdy například společnost z irského Dublinu bude nabízet leasing v České republice, ačkoli je to tak do určité míry občas již dnes.“
„Formou leasingu je v České republice pořizována celá jedna třetina strojů, zařízení a dopravní techniky, což nás řadí do čela evropského trhu. Čím je to podle vás ovlivněno?“
„Ano, v tomto směru zaujímá český leasing primát – určitě evropský, možná i světový. Je to dáno liberální úpravou leasingového podnikání i tím, že jsme mohli navázat na určité zkušenosti s leasingem již z období centrálně plánované ekonomiky. Navíc bankovní sektor se zaměřil na jiné zákazníky, než jsou typičtí klienti leasingových společností – tedy malí a střední podnikatelé. Jsem ovšem přesvědčen o tom, že tento podíl bude postupně klesat a přibližovat se úrovni ostatních evropských zemí, kde se dlouhodobě pohybuje kolem 15 až 16 procent (například v Německu to je 16, v Rakousku 15,5 procenta).“
„Na českém trhu se stále ještě nepodařilo výrazněji prosadit operativní leasing, ačkoli i jeho podíl se neustále zvyšuje. Co je příčinou?“
„Objem operativního leasingu roste v řádu miliard a zvyšuje se i jeho podíl. V roce 2000 to bylo jen 3,5 procenta, loni už 4,5 a letos se bude pohybovat asi okolo pěti procent. Z toho je patrné, že se u nás již operativní leasing uchytil a že jej zákazníci začali využívat. Problém spíše spatřuji v jeho nedostatečné propagaci a nízké nabídce. V současné době totiž pouze tři společnosti nabízejí operativní leasing jako nosný produkt.
Mezi finančním leasingem jako jinou formou úvěru a operativním leasingem ovšem existuje celá řada meziproduktů, které dnes na českém trhu dominují. Spolu s profinancováním potřebné investice poskytují leasingové společnosti řadu doprovodných služeb, čímž se do jisté míry operativnímu leasingu přibližují: typicky například při prodeji vozidel, k nimž leasingové společnosti nabízejí například i pojištění, zařízení dalších formalit, karty na pohonné hmoty, asistenční služby nebo možnost výměny pneumatik. Výrazně se také zvyšuje objem leasingu flotil vozidel, k nimž leasingové společnosti poskytují například možnost vedení autoparku či proškolování řidičů. Ačkoli podíl ryze operativního leasingu, při němž leasingová společnost nese plně odpovědnost za předmět leasingu a nepřenáší žádná rizika na nájemce (a zároveň nepočítá s tím, že by předmět leasingu po jeho skončení přešel do vlastnictví nájemce), dosahuje pouze již zmíněných 4,5 procenta, podíl různých typů finančního leasingu se širokou škálou doprovodných služeb je daleko výraznější.“
„Myslíte si, že se trh bude i nadále vyvíjet tímto směrem?“
„Určitě. Jestliže o operativní leasing měli nejdříve zájem dopravci, dnes se tato forma rozšiřuje i na další komodity – počítače, zemědělské stroje, nábytek nebo i zdravotnickou techniku, především pro stomatology. Kromě toho zpočátku o operativní leasing žádali hlavně představitelé nadnároních společností a nyní se ujal už i u ryze českých menších firem.“
„Jak se české leasingové firmy připravují na vstup země do Evropské unie? Očekáváte, že dojde k nějaké zásadnější změně?“
„Pro leasingový trh nebude vstup České republiky do EU nijak dramatický. Nevím o jediné důležitější směrnici Evropské unie, relevantní pro leasing – ať už z oblasti bankovnictví, účetnictví, daně z přidané hodnoty, z oblasti ochrany životního prostředí či ochrany spotřebitele – která by do českého právního řádu zatím nebyla transformována. V tomto směru nás nečeká již nic převratného. Budeme však muset, stejně jako všechny dosavadní členské země Evropské unie, přijmout pravidla obezřetného chování bank – tzv. Basilejské předpisy 2. Z dosavadních informací je patrné, že přístup Basilejského výboru k leasingu je velmi necitlivý, protože nezohledňuje jeho specifika. Pokud by byly Basilejské předpisy 2 přijaty v dnešní podobě, vedlo by to k likvidaci celého leasingového trhu. A to nejen v České republice. Věříme nicméně, že se to nestane už proto, že Evropská komise v roli pozorovatele hájí spíše zájmy leasingových společností.“
„Můžete porovnat český leasingový trh s ostatními zeměmi střední a východní Evropy?“
„Z hlediska objemu je český leasingový trh na vedoucí pozici a ke špičce patří i pokud jde o propracovanost právního rámce. I proto si naprostá většina západoevropských i amerických společností, které chtěly vstoupit na středoevropský trh, vybrala nejdříve Prahu. Odhaduji, že to bylo v 60 procentech případů, ve dvaceti procentech zvolili Maďarsko a jen málokdo vstoupil přes Polsko a Slovinsko.“ Martina Novická 

spinner