4. dubna 2002
Český leasingový trh má za sebou deset let trvalého nárůstu. Loni
dokonce celkový objem nově uzavřených obchodů přesáhl hranici
100 miliard Kč a Česká republika tak ve stupni využití leasingu potvrdila
své čelní místo mezi zeměmi střední a východní Evropy. Generální
tajemník Asociace leasingových společností České republiky JUDr. Jiří
Pulz, CSc., s nímž jsme o příčinách současného pozitivního vývoje a
budoucích perspektivách leasingového trhu v České republice hovořili, je
přesvědčen o tom, že objem leasingových obchodů ještě několik let
poroste, i když pravděpodobně s poněkud menší intenzitou.
„Podle nedávno zveřejněných výsledků Asociace leasingových
společností České republiky se podíl dopravní techniky na celkovém
leasingovém trhu v České republice zvyšuje. Čím je to po-dle vás
ovlivněno?“
„Rád bych upřesnil, že ačkoli celkový podíl leasingu dopravní techniky
každoročně roste o jedno až dvě procenta, současně klesá podíl nových
osobních vozidel pořizovaných formou leasingu. Naopak mírně roste podíl
leasingu ojetých osobních vozů a již několik let také podíl leasingu
těžší dopravní techniky, tedy nákladních vozidel, autobusů, autokarů a
specializované techniky různého typu.
Chápeme to jako reflexi oživení ekonomiky České republiky: zvyšuje se
podíl investic a zároveň na trh vstupují nové podnikatelské subjekty.
Také stávající podnikatelé, především dopravci, obměňují svůj
vozový park. V rámci leasingu osobních vozidel zase mírně roste podíl
objemu leasingu pro soukromou spotřebu, což je velmi pozitivní signál
rostoucí koupěschopnosti obyvatelstva.
Pokud jde o leasing ojetých osobních vozidel, který v současné době
tvoří necelou pětinu všech uzavřených obchodů, zdá se, že tento segment
již dále neporoste, ačkoli v uplynulých letech zaznamenával nárůst
o dvě až tři miliardy Kč ročně.“
„A segment ojetých nákladních vozidel?“
„Nově uzavřené smlouvy na po-užitá nákladní vozidla dovezená
z Německa nebo Rakouska jsou spíše výjimkou. Určitý zájem je však
o tzv. releasing, tedy o nově uza-vřený leasing na vozidla stažená
z předchozího leasingu.“
„Je tento trend srovnatelný s Evropou?“
„V podílu leasingu osobních vozidel se stále ještě pohybujeme nad
evropským průměrem. Na některých jiných trzích střední a východní
Evropy – například na Slovensku, v Maďarsku nebo ve Slovinsku –
leasing osobních vozidel dominuje. V Polsku naopak převažuje leasing
nákladních vozidel a těžké dopravní techniky – v tomto segmentu
zaujímají dokonce šesté místo v Evropě. Tuto situaci velmi výrazně
ovlivňují daňové a legislativní podmínky leasingu, protože leasing
osobních vozidel v Polsku je zatížen dvojím zdaněním přidané
hodnoty.
Na konci loňského roku jsem se v Polsku zúčastnil semináře, na němž
polští odborníci na českém příkladu sondovali možnosti rozvoje polského
automobilového průmyslu. Zjišťovali, zda by se leasing – podobně jako je
tomu i v České republice – nemohl stát jedním z motorů celého tohoto
významného odvětví, které tvoří asi jednu třetinu národního produktu
Polska. Poláci již totiž zaregistrovali, že česká právní úprava
leasingu včetně daňového režimu a rozvoj nabídky leasingových služeb
patří mezi momenty, který v ČR výrazně přispěly k obnovení
ekonomického růstu a k jeho akceleraci.“
„Jaké hlavní trendy se v současné době na českém leasingovém trhu
prosazují? Bude podle vás i nadále pokračovat konsolidace firem a
očekáváte opět pokles členů asociace?“
„Jsem přesvědčen o tom, že prorůstová tendence zůstane ještě
v příštích několika letech zachována. Objem leasingu se loni zvýšil
o 13,5 procenta, což při zohlednění inflace představovalo reálný
nárůst asi o deset procent. To je dobrá zpráva nejen pro leasingové
společnosti, ale i pro malé a střední podnikatele. Právě ti totiž
prostřednictvím leasingu řeší potřeby, pro které jsou v tradičních
tržních ekonomikách východiskem bankovní úvěry. Je to však zároveň
dobrá zpráva i pro českou ekonomiku, protože leasing napomáhá rozvoji
investic a modernizaci národního hospodářství. Tento nástroj umožňuje,
aby na na trh vstupovali i noví podnikatelé, kteří by pro bankovní sektor
byli velmi těžko úvěrovatelní.
Až na období tzv. ekonomických balíčků (rok 1997) se objem leasingu
neustále zvyšoval a bude tomu provděpodobně tak i letos. Na rozdíl od
druhé poloviny loňského roku se v letošních prvních měsících zlepšuje
mezinárodní ekonomická situace a vnější ekonomické prostředí, což by
spolu s rostoucím objemem investic v ČR mohlo napomoci dalšímu růstu
leasingu movitých věcí (strojů, zařízení a dopravních prostředků).
V oblasti leasingu nemovitostí očekávám mírný nárůst, který však
z celkového hlediska českého leasingového trhu bude naprosto
zanedbatelný.
Významný bude také trend další koncentrace trhu. Podle Českého
statistického úřadu dnes na českém trhu působí asi 200 leasingových
společností, což považuji za příliš vysoký počet. Z odhadů a
výzkumů asociace vyplývá, že leasing nabízí pouze 140 subjektů.
Nicméně i to je stále ještě obrovský počet ve srovnání s jinými
srovnatelnými trhy (Rakousko, Portugalsko), na nichž pracuje pouze zhruba
jedna třetina společností. I u nás se již počet společností, které
nabízejí leasing, prudce snížil – asi na polovinu. Z pohledu klientů
však tato změna nebyla nijak dramatická, protože jsme nezaznamenali žádné
dramatické konkurzy leasingových společností, které by výrazněji
poškodily jejich partnery – zákazníky či úvěrující banky. Některé
společnosti se zaměřily na jinou oblast podnikání, jiné zvolily formu
fúze s velkou zahraniční společností a další koupily nové firmy
vstupující na český trh spolu s jejich zkušeným personálem i zavedenou
klientelou. Ke snížení počtu společností na českém leasingovém trhu
přispělo i řešení případu Investiční a poštovní banky, která jako
jediná domácí banka nabízela program na refinancování leasingových
společností odkupem budoucích leasingových pohledávek. Poté, co IPB
odkoupila ČSOB, tento program utlumila.
V loňském roce postoupila koncentrace českého leasingového trhu tak, že
ze zhruba 140 společností jen prvních patnáct realizovalo plných
86 procent všech leasingových obchodů na trhu a prvních dvacet
společností dokonce přes devadesát procent. Nicméně i malé společnosti
mají na trhu své místo. Většinou se totiž specializují, například na
leasing těžké dopravní techniky, nebo působí jen v určitém regionu.
Z hlediska objemů je Česká republika také běžným evropským trhem. Pokud
zohledníme počet obyvatel, je dokonce český leasingový trh při porovnání
objemů větší než například norský, finský, dánský, portugalský,
řecký nebo lucemburský. A ve střední a východní Evropě je Česká
republika jednoznačně největším leasignovým trhem.“
„Je pro zahraniční společnosti těžké proniknout na český trh?“
„Rozhodně ne. Podmínky pro poskytování leasingu v České republice jsou
velmi liberální a za uplynulých deset let, během nichž se zde leasing
masověji vyvíjí, je nebylo nutné zpřísňovat. Také proto zde již nyní
působí většina velkých evropských leasingových a bankovních
společností. A po vstupu České republiky do Evropské unie budeme mnohem
častěji svědky situace, kdy například společnost z irského Dublinu bude
nabízet leasing v České republice, ačkoli je to tak do určité míry
občas již dnes.“
„Formou leasingu je v České republice pořizována celá jedna třetina
strojů, zařízení a dopravní techniky, což nás řadí do čela evropského
trhu. Čím je to podle vás ovlivněno?“
„Ano, v tomto směru zaujímá český leasing primát – určitě
evropský, možná i světový. Je to dáno liberální úpravou leasingového
podnikání i tím, že jsme mohli navázat na určité zkušenosti
s leasingem již z období centrálně plánované ekonomiky. Navíc bankovní
sektor se zaměřil na jiné zákazníky, než jsou typičtí klienti
leasingových společností – tedy malí a střední podnikatelé. Jsem
ovšem přesvědčen o tom, že tento podíl bude postupně klesat a
přibližovat se úrovni ostatních evropských zemí, kde se dlouhodobě
pohybuje kolem 15 až 16 procent (například v Německu to je 16,
v Rakousku 15,5 procenta).“
„Na českém trhu se stále ještě nepodařilo výrazněji prosadit
operativní leasing, ačkoli i jeho podíl se neustále zvyšuje. Co je
příčinou?“
„Objem operativního leasingu roste v řádu miliard a zvyšuje se i jeho
podíl. V roce 2000 to bylo jen 3,5 procenta, loni už 4,5 a letos se bude
pohybovat asi okolo pěti procent. Z toho je patrné, že se u nás již
operativní leasing uchytil a že jej zákazníci začali využívat. Problém
spíše spatřuji v jeho nedostatečné propagaci a nízké nabídce.
V současné době totiž pouze tři společnosti nabízejí operativní
leasing jako nosný produkt.
Mezi finančním leasingem jako jinou formou úvěru a operativním leasingem
ovšem existuje celá řada meziproduktů, které dnes na českém trhu
dominují. Spolu s profinancováním potřebné investice poskytují
leasingové společnosti řadu doprovodných služeb, čímž se do jisté míry
operativnímu leasingu přibližují: typicky například při prodeji vozidel,
k nimž leasingové společnosti nabízejí například i pojištění,
zařízení dalších formalit, karty na pohonné hmoty, asistenční služby
nebo možnost výměny pneumatik. Výrazně se také zvyšuje objem leasingu
flotil vozidel, k nimž leasingové společnosti poskytují například
možnost vedení autoparku či proškolování řidičů. Ačkoli podíl ryze
operativního leasingu, při němž leasingová společnost nese plně
odpovědnost za předmět leasingu a nepřenáší žádná rizika na nájemce
(a zároveň nepočítá s tím, že by předmět leasingu po jeho skončení
přešel do vlastnictví nájemce), dosahuje pouze již zmíněných
4,5 procenta, podíl různých typů finančního leasingu se širokou škálou
doprovodných služeb je daleko výraznější.“
„Myslíte si, že se trh bude i nadále vyvíjet tímto směrem?“
„Určitě. Jestliže o operativní leasing měli nejdříve zájem dopravci,
dnes se tato forma rozšiřuje i na další komodity – počítače,
zemědělské stroje, nábytek nebo i zdravotnickou techniku, především pro
stomatology. Kromě toho zpočátku o operativní leasing žádali hlavně
představitelé nadnároních společností a nyní se ujal už i u ryze
českých menších firem.“
„Jak se české leasingové firmy připravují na vstup země do Evropské
unie? Očekáváte, že dojde k nějaké zásadnější změně?“
„Pro leasingový trh nebude vstup České republiky do EU nijak dramatický.
Nevím o jediné důležitější směrnici Evropské unie, relevantní pro
leasing – ať už z oblasti bankovnictví, účetnictví, daně z přidané
hodnoty, z oblasti ochrany životního prostředí či ochrany
spotřebitele – která by do českého právního řádu zatím nebyla
transformována. V tomto směru nás nečeká již nic převratného. Budeme
však muset, stejně jako všechny dosavadní členské země Evropské unie,
přijmout pravidla obezřetného chování bank – tzv. Basilejské předpisy
2. Z dosavadních informací je patrné, že přístup Basilejského výboru
k leasingu je velmi necitlivý, protože nezohledňuje jeho specifika. Pokud by
byly Basilejské předpisy 2 přijaty v dnešní podobě, vedlo by to
k likvidaci celého leasingového trhu. A to nejen v České republice.
Věříme nicméně, že se to nestane už proto, že Evropská komise v roli
pozorovatele hájí spíše zájmy leasingových společností.“
„Můžete porovnat český leasingový trh s ostatními zeměmi střední a
východní Evropy?“
„Z hlediska objemu je český leasingový trh na vedoucí pozici a ke
špičce patří i pokud jde o propracovanost právního rámce. I proto si
naprostá většina západoevropských i amerických společností, které
chtěly vstoupit na středoevropský trh, vybrala nejdříve Prahu. Odhaduji,
že to bylo v 60 procentech případů, ve dvaceti procentech zvolili
Maďarsko a jen málokdo vstoupil přes Polsko a Slovinsko.“ Martina
Novická