18. dubna 2002
Logistika představuje jeden z klíčových strategických faktorů
konkurenceschopnosti podniků. Logistici mají v rukou strategické
rozmísťování výrobních kapacit a distribučních center či skladů,
rozmísťování zboží a personálu a toky informací. Přibližně polovina
českých firem přitom podle odhadu odborníků logistiku v praxi ještě
příliš nerozvinula. O přínosech logistiky pro hospodaření firem a jejím
vývoji v České republice i v zahraničí jsme hovořili s vedoucím
Katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze doc. ing. Petrem Pernicou,
CSc.
„Jaké jsou aktuální vývojové tendence strategického řízení firem
v oblasti logistiky?“
„V České republice i v zahraničí dosud probíhá proces vnitřní
integrace logistiky, který pozorujeme od 90. let. Utvrzuje se týmový
charakter práce a pokračuje reorganizace
uvnitř podniků. Logistika se přitom prosazuje jako slaďovatel procesů
vývojem a nákupem počínaje a dodáním zákazníkům, respektive zpětnými
toky, konče.
Současně se zintenzivňuje proces vnější integrace, který souvisí
s přesunem konkurenčních vztahů od konkurence mezi jednotlivými podniky
směrem ke konkurenci mezi logistickými řetězci. V budoucnu si budou
konkurovat ucelené logistické řetězce, supply chains, tedy seskupení
finálních výrobců, jejich distribučních a obchodních protějšků a
jejich dodavatelů včetně zapojených poskytovatelů logistických služeb,
kteří budou hrát v řetězcích stále větší roli.“
„Jakou roli hraje logistika z hlediska konkurenceschopnosti dnes?“
„Na dodavatelských, tedy logistických schopnostech, které hodnotí
konečný zákazník, se podílí celý logistický řetězec, všechny
zúčastněné subjekty a jejich fyzické články. To vede k upevňování
postavení logistiky jako jednoho z klíčových strategických faktorů
konkurenceschopnosti. Logistici mají v rukou strategické rozmísťování
výrobních kapacit a distribučních center či skladů, rozmísťování
zboží a personálu a toky informací. Jsou tvůrci strategie pro procesní
řetězce, supply chains.
Vše se přitom stává stále více závislé na informačních systémech a
technologiích, na komunikačních systémech. Vývoj směřuje k celkovému
slaďování řetězců, a to je nemyslitelné bez přehledu o tom, co se děje
po celé délce řetězce. Strategická rozhodnutí nelze přijímat bez
simulace jejich možných důsledků. Takže vývoj v logistice do značné
míry závisí na vývoji těchto systémů a technologií. Čas běží stále
rychleji a to vede k nutnosti souběžně provádět činnosti, které na sebe
dříve navazovaly. Pořád platí pravidlo, že první vyhrává.
Logistické strategie se stávají nejen alternativními – podle toho, kam
směřuje celková strategie firmy – ale také paralelními. Budeme častěji
čelit situacím, kdy budeme potřebovat souběžné logistické řetězce a
logistické technologie nejen pro různé výrobky, ale pro tentýž výrobek,
protože jej jeden zákazník bude požadovat ve velkých množstvích, zatímco
druhý zákazník v malých množstvích, zato se službami přidávajícími
hodnotu, a třeba i s jinou rychlostí dodání. Ke zvládnutí tohoto úkolu
bude třeba stále více využívat poskytovatele logistických služeb,
včetně balíkových, expresních a kurýrních služeb.“
„V jaké míře dnes firmy působící v České republice využívají
logistiku při svém podnikání?“
„Stále se potvrzuje, že firmy se zahraniční účastí a firmy, které
pronikly na vyspělé trhy, jsou ‚tahouny‘ logistiky a že zhruba polovina
českých firem logistiku v praxi pořádně nerozvinula. Jejich útvary
logistiky mají jen dílčí pověření a jsou zpravidla jen dispečinky
dopravy či skladů. Aplikace pouze některého z prvků logistiky je však
z hlediska konečného efektu totéž, jako žádná logistika.“
„Jaký je podíl logistiky na hospodářském růstu v České republice a
v zahraničí?“
„Firmy v Evropské unii, Švýcarsku a Norsku v roce 2000 na logistiku
vynaložily zhruba 880 miliard DEM a firmy v USA přibližně 920 miliard
USD, což představuje asi deset procent jejich hrubého domácího produktu.
Čím vyspělejší ekonomika, tím větší rozsah logistických výkonů se
v ní odehrává. Pro Českou republiku srovnatelný údaj nemám. Ostatně
česká legislativa (a tím pádem ani statistika) pojem logistika dosud nevzala
na vědomí.“
„Jaké jsou v České republice infrastrukturní předpoklady pro rozvoj
logistiky?“
„Logistickou infrastrukturu tvoří dopravní infrastruktura včetně uzlů,
tedy včetně například terminálů a překladišť kombinované dopravy.
Dále síť logistických center a skladů, jejichž služby jsou dostupné
kterémukoli zájemci, nebo smluvně vyhrazené pro klientské firmy. Její
součástí jsou i neveřejná (firemní) logistická centra či sklady. Do
logistické infrastruktury patří také komunikace (spoje).
Dominantou logistické infrastruktury v České republice se stala s velkým
náskokem Praha s blízkým okolím, kam byly umístěny nové kapacity skladů
a logistických center, jimiž disponují převážně zasilatelé. Jen
v logistickém areálu Rudná na západním okraji Prahy je nyní na
120 tisíc m2 nových kapacit. Menší význam dosud mají Brno a Ostrava.
Horší je, že ostatní území je logistickou infrastrukturou pokryto velmi
nerovnoměrně. Pro podniky v odlehlejších částech to znamená značný
handicap a v logistice to povede ke zvyšování výkonů v silničním svozu
a rozvozu.“
„Jaká je úroveň logistických center v České republice?“
„Jak vyplývá z provedených analýz, například České obchodní
kanceláře, mají veřejné skladové kapacity a logistická centra
k dispozici hlavně zasilatelé, provozovatelé skladů a v menší míře
developerské společnosti. Z těchto firem má vlastní kapacity na
62 procent podniků a pronajaté kapacity asi 57 procent společností.
Prostřednictvím skladů a logistických center jsou poskytovány logistické
služby: kompletace (v téměř 83 procentech objektů), balení (80 procent
objektů), konsolidace (přibližně 78 procent objektů) a cross-docking
(necelých 37 procent objektů).
Jejich úroveň však často není dostatečná. Logistická centra u nás
vznikala a vznikají jako důsledek konkurenčního prostředí bez vzájemných
logistických kapacitních či procesních slaďovacích vazeb. Až na
zanedbatelné výjimky například nemají přímé napojení na železniční
dopravu. Neexistují také projevy státního zájmu o koordinaci aktivit a
cílevědomé podněcování rozvoje logistiky, absentuje cílevědomé,
strategické propojení k rozvoji dopravní infrastruktury. A v neposlední
řadě chybí i účinné pobídky pro rozvoj city logistiky.“
„Jaké jsou možnosti logistiky při ochraně životního prostředí?“
„Logistika může prospět životnímu prostředí až sekundárně.
Primárně je ve hře orientace společnosti na konzum, která hraje mnohem
většími kartami. Konzum vede k nadměrnému růstu přepravy zboží a
k ne-úměrnému zatížení části silniční dopravní infrastruktury.
Logistika může tento vývoj částečně usměrnit racionálním přístupem
k rozmísťování výrobních a distribučních článků – jejich vývoj
však zatím vede daleko spíše ke koncentraci a centralizaci a zvyšuje tak
náročnost dopravní obsluhy logistických řetězců. Vše se dosud děje
v zájmu aktérů jednotlivých řetězců. V síťových propojeních a
v optimalizaci toků i kapacit, které by vedly k další redukci zásob,
k omezování výkonů v dopravě a k menšímu zatížení životního
prostředí, je tak zatím rezerva a výzva pro budoucnost. ‚Neviditelná ruka
trhu‘ tyto problémy neřeší. Zdá se, že bude nutný cílený impulz ze
strany státu a místních samospráv a ty k tomu zatím v České republice
pro jiné problémy nedorostly.“
„S jakým zájmem se setkal filmový projekt ‚Logistika – obor pro
21. století‘, jehož jste autorem?“
„To je otázka spíše pro společnost Euro Logistics jako distributora tohoto
videoseriálu. Pokud vím, v prvním kole distribuce byly uspokojeny jak
vysoké školy, tak část podniků, které to s logistikou myslí vážně a
jsou aktivní i v podněcování kvalifikačního rozvoje svých
pracovníků.“
„Katedra logistiky pracuje na Podnikohospodářské fakultě Vysoké školy
ekonomické v Praze již od roku 1990. Jaký přínos znamenají její
absolventi pro českou logistiku a dopravu?“
„Logistiku máme na fakultě jako povinný předmět na bakalářském studiu,
takže s její aktuální a perspektivní podobou se seznámí každým rokem
asi 500 studentů, budoucích manažerů a podnikových ekonomů.
Katedra logistiky byla první katedrou svého druhu na českých vysokých
školách a jako první také přišla s nabídkou uceleného specializačního
studia v magisterském stupni věnovaného logistice a mezinárodní přepravě
a zasilatelství. Studium této specializace končí státní závěrečnou
zkouškou a obhajobou diplomové práce, kterou je možné na katedře
zpracovat. Náměty na témata diplomových prací přicházejí většinou
z podniků. V této specializaci připravujeme absolventy pro logistické
manažerské funkce v průmyslových, obchodních a dalších podnicích a pro
poskytovatele logistických služeb, zasilatele, dopravce.
Vzhledem k tomu, že specializaci absolvuje 100 až 120 osob ročně, takřka
pokaždé, když přijdu do nějaké větší firmy, v ní potkám některého
z našich bývalých studentů. Dost je jich zaměstnáno u renomovaných
zahraničních společností a ‚vypracovali‘ se až na vedoucí posty.
Katedra logistiky je také školicím pracovištěm doktorandů. Zájem
o doktorské studium je tak vysoký, včetně uchazečů z Německa či
Slovenska, že můžeme uspokojit jen malou část z nich.“
(von)