26. února 2004
Význam Evropské unie jako „námořní velmoci“ dále podstatně vzroste, až ji v květnu rozšíří deset nových přistupujících zemí. Kapacita námořní dopravy Evropské unie se zvýší o 80 miliónů TEU, tedy o 68 procent, na téměř 198 miliónů TEU. To odpovídá 25 procentům celosvětové obchodní tonáže (769 miliónů TEU). Údaje na počátku roku zveřejnil Brémský ekonomický institut pro námořní dopravu a logistiku ISL.
Studie institutu vychází z údajů lodního registru. Jen Kypr a Malta podle ní přispějí k rozšíření tonáže Evropské unie přibližně 99 procenty. Většinou však půjde o lodě rejdařů ze zemí, kteří se v polovině loňského roku na maltské tonáži podíleli ze 73,5 procenta a na kyperské ze 78,4 procenta.
Rejdaři ze zemí EU využívají tzv. „otevřený registr“ Kypru a Malty již mnoho let, aby mohli své lodě nechat plout pod cizí vlajkou a ušetřili tak na daních a mzdách. Na žebříčku „levného loďstva“ zaujímá v současnosti Malta čtvrté a Kypr páté místo. První příčku si drží Panama, po ní následuje Libérie a Bahamy.
Význam tzv. „otevřených registrů“ dokládá skutečnost, že ačkoli se rejdaři deseti „námořních velmocí“ (Řecko, Japonsko, Norsko, Čína, Německo, Hongkong, USA, Jižní Korea, Thajsko a Velká Británie) podílejí na celosvětové obchodní flotile ze 70,8 procenta, je v těchto zemích zaregistrováno jen 24 procent všech lodí.
Pod cizí vlajkou například plulo v polovině loňského roku okolo 80 procent všech německých dopravních lodí. Zatímco německá flotila rostla od poloviny roku 1999 do poloviny loňského roku ročně v průměru o 11,5 procenta, poklesla tonáž zapsaná v německých lodních registrech o 4,2 procenta. V polovině loňského roku disponovali němečtí vlastníci lodí více než 41,8 miliónu TEU, z toho však bylo jen 7,4 miliónu TEU zaregistrováno v Německu.
Z nárůstu profitují otevřené registry
Z nárůstu světové obchodní tonáže profitovaly především otevřené registry. Pět zemí s nejvýznamnějšími „levnými flotilami“ registrovalo k 1. červnu loňského roku celkem 356,2 miliónu TEU, tedy 42,6 procenta celosvětové obchodní tonáže. Němečtí rejdaři přitom upřednostňují Libérii a Kypr. Na obě tyto země připadá 54,3 procenta německé tonáže; jasně ovšem vede Libérie s podílem 40 procent.