11. dubna 2002
Správa nizozemských přístavů Vlissingen a Terneuzen (Zeeland Seaports) a
rotterdamský městský přístavní podnik GHR budou usilovat o těsnější
spolupráci. Návrh na posílení kontaktů v březnu obdržela městská rada
Rotterdamu, v průběhu tohoto měsíce by měli projekt projednat také
vlastníci Zeeland Seaports. Dohoda předpokládá další rozvoj společného
překladového podniku Exploitatiemaatschappij Schelde-Maas (ESM).
Počátky spolupráce obou podniků lze nalézt v roce 1995, kdy Rotterdam a
Zeeland Seaports založily společný podnik ESM, v němž oba vlastnily
poloviční podíl. Ve Vlissingenu ESM provozuje například areál „Port
Scaldia“, který má omezenou plochu (100 hektarů) a využívá se pro
překlad segmentu „neobulk“, protože pro překlad hromadných substrátů
není v Rotterdamu dostatek volných kapacit.
Ve srovnání s dosavadní společností bude mít ESM-2 k dispozici
o 490 hektarů větší plochu pozemků. Zvýší se také vlastní kapitál
společnosti; každý z partnerů jej navýší o 50 miliónů €.
ESM-2 bude zpočátku působit jako přípravná a provozní společnost pro
všechny volné plochy ve vlissingenském přístavním areálu. Podnik
připraví všechny volné pozemky ve Vlissingenu a zajistí provoz
překladových zařízení. Vedle pozemků v přístavní zóně Scaldia se
bude jednat o kontejnerový terminál Westerschelde o rozloze 180 hektarů,
pozemky v areálu Nieuwland (110 hektarů) a dalších 200 hektarů jiných
ploch.
Podnik Zeeland Seaports převede pozemky na ESM-2 poté, co podepíše smlouvu
s prvním zákazníkem. Zatím se již společnosti podařilo například
uzavřít rámcovou dohodu se společností Cobelfret o využívání Ro/Ro
terminálu u areálu Nieuwland. Obdobnou dohodu podepsala také firma
Hessenatie pro kontejnerový terminál Westerschelde. Podle dosavadních plánů
by měl být nový terminál vybudován v letech 2003 až 2008 s náklady
v celkové výši 280 až 300 miliónů €.
A