Nizozemsko

Rotterdam a Zeeland Seaports založí nový společný podnik

Správa nizozemských přístavů Vlissingen a Terneuzen (Zeeland Seaports) a rotterdamský městský přístavní podnik GHR budou usilovat o těsnější spolupráci. Návrh na posílení kontaktů v březnu obdržela městská rada Rotterdamu, v průběhu tohoto měsíce by měli projekt projednat také vlastníci Zeeland Seaports. Dohoda předpokládá další rozvoj společného překladového podniku Exploitatiema­atschappij Schelde-Maas (ESM).
Počátky spolupráce obou podniků lze nalézt v roce 1995, kdy Rotterdam a Zeeland Seaports založily společný podnik ESM, v němž oba vlastnily poloviční podíl. Ve Vlissingenu ESM provozuje například areál „Port Scaldia“, který má omezenou plochu (100 hektarů) a využívá se pro překlad segmentu „neobulk“, protože pro překlad hromadných substrátů není v Rotterdamu dostatek volných kapacit.
Ve srovnání s dosavadní společností bude mít ESM-2 k dispozici o 490 hektarů větší plochu pozemků. Zvýší se také vlastní kapitál společnosti; každý z partnerů jej navýší o 50 miliónů €. ESM-2 bude zpočátku působit jako přípravná a provozní společnost pro všechny volné plochy ve vlissingenském přístavním areálu. Podnik připraví všechny volné pozemky ve Vlissingenu a zajistí provoz překladových zařízení. Vedle pozemků v přístavní zóně Scaldia se bude jednat o kontejnerový terminál Westerschelde o rozloze 180 hektarů, pozemky v areálu Nieuwland (110 hektarů) a dalších 200 hektarů jiných ploch.
Podnik Zeeland Seaports převede pozemky na ESM-2 poté, co podepíše smlouvu s prvním zákazníkem. Zatím se již společnosti podařilo například uzavřít rámcovou dohodu se společností Cobelfret o využívání Ro/Ro terminálu u areálu Nieuwland. Obdobnou dohodu podepsala také firma Hessenatie pro kontejnerový terminál Westerschelde. Podle dosavadních plánů by měl být nový terminál vybudován v letech 2003 až 2008 s náklady v celkové výši 280 až 300 miliónů €.

spinner