Mgr. Vojtěch Hromíř pro DN

Sdružení ČESMAD Bohemia rozšiřuje aktivity pro další...

V loňském roce založilo Sdružení ČESMAD Bohemia jako svou stoprocentní dceřinou společnost Institut silniční dopravy ČESMAD Bohemia, s. r. o. (ISD). Činnost a plány institutu pro nejbližší období nám přiblížil jeho jednatel a zástupce generálního tajemníka sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř.
„Proč vlastně Sdružení ČES-MAD Bohemia ISD založilo?“
„Celý projekt ISD připravil odstupující generální tajemník sdružení ing. Miroslav Solař a o jeho realizaci rozhodlo předsednictvo Sdružení ČESMAD Bohemia loni na jaře. V listopadu pak byl proveden zápis do obchodního rejstříku a od prosince již institut slouží dopravcům.
K založení institutu nás vedly v podstatě dva důvody: jednak se v době založení ISD měnila legislativa týkající se pravidelného proškolování řidičů nákladní dopravy (školení mohly provádět pouze autoškoly a sdružení žádnou nemělo), jednak se sdružení rozhodlo více akcentovat oblast vzdělávání řidičů. Uvědomujeme si totiž, že již nyní je nedostatek kvalitních řidičů a po vstupu do Evropské unie bychom mohli čelit jejich dalšímu odlivu.“
„Co je konkrétně náplní činnosti institutu?“
„Na přelomu loňského a letošního roku se jednalo především o pravidelné proškolování. Hlavní roli přitom hrála zejména regionální pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia, vlastně spolupracující subjekty ISD. Postupně jsme pak zaměstnali první tři pracovníky a institut získal registraci pro autoškolskou činnost na třech místech – v Praze, Kladně a Českých Budějovicích. K dispozici má jednu přívěsovou soupravu MAN, autobus a dva osobní automobily. Provádí tedy klasický autoškolský výcvik pro skupiny B, C, C+E a D.
Druhou činností, která na předchozí vhodně navazuje a v budoucnu by měla tvořit hlavní náplň práce ISD, je teoretické vzdělávání řidičů profesionálů. Již z názvu – Institut silniční dopravy ČESMAD Bohemia – lze usuzovat, že tato instituce má vysoké ambice – chce se stát skutečným centrem pro kvalitní vzdělávání na evropské úrovni. Uvědomujeme si ovšem, že k dosažení této mety povede ještě dlouhá cesta.“
„Bude se tedy nabídka institutu postupně rozšiřovat?“
„Ano. V současné době již běží kurzy pravidelného školení řidičů a v nejbližší době představíme i další dvě novinky. První z nich bude rekvalifikační kurz pro profesi řidiče mezinárodní nákladní dopravy, který by měly hradit pracovní úřady. Druhou bude modul pro začínající řidiče kamiónové dopravy – bude koncipován tak, aby během relativně krátkého školení účastníci získali znalosti potřebné pro dobrý výkon své profese.
Kromě toho připravujeme také modul pro zdokonalování řidičů, kteří již s kamiónem jezdí. Pro majitele firmy by mělo být absolvování kurzu určitou garancí, že jeho řidič bude schopen například účinně předcházet nehodám.“
„Kdy budou v ISD nové kurzy otevřeny?“
„Počítáme s tím, že již tento měsíc, nejpozději v květnu, zahájíme kurzy pro začínající řidiče a pro prevenci nehodovosti. Na podzim by se měl rozběhnout první rekvalifikační kurz, jehož součástí bude také výcvik pro získání řidičského oprávnění skupiny C, případně rozšíření na skupinu C+E. Po absolvování tohoto rekvalifikačního kurzu v délce zhruba tří až čtyř týdnů by měl být jeho účastník schopen pracovat v mezinárodní kamiónové dopravě.“
„Zmínil jste se o pravidelném školení řidičů…“
„Jedná se o profesní zdokonalování, tedy šestnáctihodinové kurzy předepsané zákonem. V této oblasti se několikrát změnila legislativa a proto připomínám, že podle platného znění zákona č. 247/2000 Sb.,
je řidič nákladních a speciálních vozidel povinen proškolení absolvovat každoročně s tím, že přezkoušení podléhá pouze jednou za tři roky. Dosud se nepodařilo napravit chybu v legislativě (ani poslední pokus o opravu ve sněmovně neprošel) a podle zákona se tak povinnost nadále vztahuje i na často zmiňované řidiče vozidel typu pick-up.
V této souvislosti bych rád
reagoval na velmi častý dotaz, zda řidič, který absolvoval přezkoušení a získal profesní osvědčení v loňském roce, musí přezkoušení letos absolvovat znovu. Podle posledního výkladu legislativního odboru MDS nemusí – okresní úřad mu platnost loni získaného osvědčení prodlouží na tři roky.“
„Začátkem roku byl nedostatek
formulářů pro profesní osvědčení…“
„Do konce loňského roku autoškoly formuláře a výsledky přezkoušení posílaly do místa své registrace. Od ledna je podle nové legislativy musí zasílat okresním úřadům podle místa bydliště účastníků školení. Okresní úřady skutečně neměly a někde stále ještě nemají dostatek formulářů potřebných k vystavení průkazu o profesním osvědčení. Někteří řidiči proto museli čekat třeba i tři měsíce na to, než jim profesní osvědčení mohly vydat. V současné době se však již situace zlepšuje.“ Milan Frydryšek 

spinner