11. dubna 2002
V loňském roce založilo Sdružení ČESMAD Bohemia jako svou
stoprocentní dceřinou společnost Institut silniční dopravy ČESMAD Bohemia,
s. r. o. (ISD). Činnost a plány institutu pro nejbližší období nám
přiblížil jeho jednatel a zástupce generálního tajemníka sdružení Mgr.
Vojtěch Hromíř.
„Proč vlastně Sdružení ČES-MAD Bohemia ISD založilo?“
„Celý projekt ISD připravil odstupující generální tajemník sdružení
ing. Miroslav Solař a o jeho realizaci rozhodlo předsednictvo Sdružení
ČESMAD Bohemia loni na jaře. V listopadu pak byl proveden zápis do
obchodního rejstříku a od prosince již institut slouží dopravcům.
K založení institutu nás vedly v podstatě dva důvody: jednak se v době
založení ISD měnila legislativa týkající se pravidelného proškolování
řidičů nákladní dopravy (školení mohly provádět pouze autoškoly a
sdružení žádnou nemělo), jednak se sdružení rozhodlo více akcentovat
oblast vzdělávání řidičů. Uvědomujeme si totiž, že již nyní je
nedostatek kvalitních řidičů a po vstupu do Evropské unie bychom mohli
čelit jejich dalšímu odlivu.“
„Co je konkrétně náplní činnosti institutu?“
„Na přelomu loňského a letošního roku se jednalo především
o pravidelné proškolování. Hlavní roli přitom hrála zejména
regionální pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia, vlastně spolupracující
subjekty ISD. Postupně jsme pak zaměstnali první tři pracovníky a institut
získal registraci pro autoškolskou činnost na třech místech – v Praze,
Kladně a Českých Budějovicích. K dispozici má jednu přívěsovou
soupravu MAN, autobus a dva osobní automobily. Provádí tedy klasický
autoškolský výcvik pro skupiny B, C, C+E a D.
Druhou činností, která na předchozí vhodně navazuje a v budoucnu by měla
tvořit hlavní náplň práce ISD, je teoretické vzdělávání řidičů
profesionálů. Již z názvu – Institut silniční dopravy ČESMAD
Bohemia – lze usuzovat, že tato instituce má vysoké ambice – chce se
stát skutečným centrem pro kvalitní vzdělávání na evropské úrovni.
Uvědomujeme si ovšem, že k dosažení této mety povede ještě dlouhá
cesta.“
„Bude se tedy nabídka institutu postupně rozšiřovat?“
„Ano. V současné době již běží kurzy pravidelného školení řidičů
a v nejbližší době představíme i další dvě novinky. První z nich
bude rekvalifikační kurz pro profesi řidiče mezinárodní nákladní
dopravy, který by měly hradit pracovní úřady. Druhou bude modul pro
začínající řidiče kamiónové dopravy – bude koncipován tak, aby
během relativně krátkého školení účastníci získali znalosti potřebné
pro dobrý výkon své profese.
Kromě toho připravujeme také modul pro zdokonalování řidičů, kteří
již s kamiónem jezdí. Pro majitele firmy by mělo být absolvování kurzu
určitou garancí, že jeho řidič bude schopen například účinně
předcházet nehodám.“
„Kdy budou v ISD nové kurzy otevřeny?“
„Počítáme s tím, že již tento měsíc, nejpozději v květnu,
zahájíme kurzy pro začínající řidiče a pro prevenci nehodovosti. Na
podzim by se měl rozběhnout první rekvalifikační kurz, jehož součástí
bude také výcvik pro získání řidičského oprávnění skupiny C,
případně rozšíření na skupinu C+E. Po absolvování tohoto
rekvalifikačního kurzu v délce zhruba tří až čtyř týdnů by měl být
jeho účastník schopen pracovat v mezinárodní kamiónové dopravě.“
„Zmínil jste se o pravidelném školení řidičů…“
„Jedná se o profesní zdokonalování, tedy šestnáctihodinové kurzy
předepsané zákonem. V této oblasti se několikrát změnila legislativa a
proto připomínám, že podle platného znění zákona č. 247/2000 Sb.,
je řidič nákladních a speciálních vozidel povinen proškolení absolvovat
každoročně s tím, že přezkoušení podléhá pouze jednou za tři roky.
Dosud se nepodařilo napravit chybu v legislativě (ani poslední pokus
o opravu ve sněmovně neprošel) a podle zákona se tak povinnost nadále
vztahuje i na často zmiňované řidiče vozidel typu pick-up.
V této souvislosti bych rád
reagoval na velmi častý dotaz, zda řidič, který absolvoval přezkoušení a
získal profesní osvědčení v loňském roce, musí přezkoušení letos
absolvovat znovu. Podle posledního výkladu legislativního odboru MDS
nemusí – okresní úřad mu platnost loni získaného osvědčení
prodlouží na tři roky.“
„Začátkem roku byl nedostatek
formulářů pro profesní osvědčení…“
„Do konce loňského roku autoškoly formuláře a výsledky přezkoušení
posílaly do místa své registrace. Od ledna je podle nové legislativy musí
zasílat okresním úřadům podle místa bydliště účastníků školení.
Okresní úřady skutečně neměly a někde stále ještě nemají dostatek
formulářů potřebných k vystavení průkazu o profesním osvědčení.
Někteří řidiči proto museli čekat třeba i tři měsíce na to, než jim
profesní osvědčení mohly vydat. V současné době se však již situace
zlepšuje.“ Milan Frydryšek