2. ledna 2003
Na začátku září loňského roku nahradil Karla Holla ve funkci náměstka ministra dopravy pro úsek civilního letectví, silniční dopravy, pozemních komunikací, schvalování vozidel, předpisů a bezpečnosti silničního provozu a dopravně správních agend ing. Jiří Kubínek. Ačkoli do jeho kompetence patří celá řada významných oblastí, nejčastěji se v poslední době diskutuje o revizi smluv se společností Housing & Construction na výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy.
„S jakými prioritami jste na začátku září přijímal funkci náměstka ministra dopravy?“
„Pro upřesnění, ve skutečnosti jsem nastoupil v pondělí 26. srpna a hned ten den přesně v 19:30 se mou velkou prioritou stala příprava realizace výstavby dálnice D47.
Ale nyní vážně: po počátečním seznámení s problematikou svého úseku a po třech měsících ve funkci vidím priorit několik. Například v souvislosti s pokračující reformou veřejné správy a v souvislosti s převodem některých kompetencí je to zajištění převodu dopravně-správní agendy na pověřené obce a dále také kompletní reorganizace výroby a distribuce materiálů, které s touto agendou souvisejí.
V oblasti silničního hospodářství považuji určitě za velmi důležité dokončení projektu D47 a zahájení výstavby dálnice nejpozději v letošním roce, ale stejně tak i přípravu a zahájení staveb dalších neméně významných silnic a dálnic. Důležitá je také spolupráce s agenturou Czech-Invest při realizaci napojení nových průmyslových zón. V letošním roce bude MDS iniciovat legislativní úpravy zákonů, které povedou k urychlení přípravy a zahájení výstavby liniových staveb obecně. Důležitým bodem v této oblasti je již zahájená ‚rekonstrukce‘ Ředitelství silnic a dálnic ČR, jehož nový generální ředitel byl jmenován na začátku listopadu loňského roku.
V oblasti letecké dopravy byl určitou prioritou summit NATO. V této souvislosti musím všem spolupracovníkům ze svého úseku velmi poděkovat za bezchybnou práci. Další velkou prioritou je určitě i výstavba nového terminálu ruzyňského letiš-tě Sever 2, kterou zajišťuje Česká správa letišť s termínem ukončení v roce 2005.“
„Za jednu z priorit jste označil výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Jaký bude tedy další postup?“
„Oba realizační týmy (za společnost Housing & Construction a ministerstvo dopravy) připravují k podpisu dohodu o společném postupu obou smluvních stran. V rámci této dohody budou Smlouvy o financování, Přímé realizační dohody a Smlouvy o výstavbě do konce března opět předloženy české vládě k posouzení. Spolu s těmito smlouvami bude vládě v tomto termínu předložen také dodatek Realizační dohody, který dostatečně ošetří rizika na straně státu. Naše společná jednání směřují k zahájení stavby dálnice v letošním roce.“
„Do vaší kompetence patří i oblast letecké dopravy. Jaký je tedy váš názor na oddálení privatizace českého národního dopravce ČSA, která měla proběhnout již letos?“
„Je nesporné, že v současné době obecně není vhodná doba pro privatizaci leteckých společností. Události po 11. září roku 2001, mimo celou řadu průvodních jevů – jako pokles
V letošním roce bude MDS iniciovat legislativní úpravy zákonů, které povedou k urychlení přípravy a zahájení výstavby liniových staveb obecně. Důležitým bodem v této oblasti je již zahájená rekonstrukce Ředitelství silnic a dálnic ČR zájmu o letecké cestování a výpadek klientely z USA, která se orientuje na své vlastní teritoriální možnosti cestování – znamenají především i zvýšení nákladů na bezpečnostní opatření. Případní zájemci o podíl v ČSA počítají s nižší cenou, ale dále si musí přičíst i nutné další investice vyvolané řadou mezinárodních dohod v zájmu zvýšení bezpečnosti letecké dopravy.
Pro vaši informaci musím dodat, že ministerstvo dopravy neovládá ČSA, ani není vlastníkem této společnosti, byť podílovým. Pohybujeme se v konkurenčním prostředí, v České republice funguje celkem šest licencovaných dopravců a politika MDS v této oblasti tedy musí být vyrovnaná. Proto takzvaný výkon
akcionářských práv, ke kterému bylo MDS vlastníky pověřeno v době vzniku ČSA jako akciové společnosti, působí spíše k zajištění obecných principů v mezinárodní letecké dopravě a domnívám se, že bude zcela eliminován a nahrazen běžnými nástroji všeobecné správy v letectví České republiky jako celku.“
„Řízením ČSL byl po odvolání Miloše Šťastného dočasně jmenován Martin Kačúr. Kdy by měl být znám nový generální ředitel ČSL? Neovlivní změna ve vedení termín privatizace ČSL? Jak bude privatizace pokračovat?“
„Nejprve chci zdůraznit, že pokud nebyla transformace a privatizace ČSL provedena za posledních řádově sedm let, není to výsledek práce pana Kačúra, ale předchozí strategie starého vedení České správy letišť, s. p. Proto nevím, jak by pověření či jmenování nového generálního ředitele mohlo toto dále ovlivnit…
Tím, že v minulosti nebyla provedena transformace podniku, se nynějšímu vedení ČSL podstatně zúžila možnost volby investorů a způsobu financování. Z hlediska mezinárodních závazků a udržení dostatečné kapacity letiště Praha-Ruzyně je nyní prioritou dostavba nového terminálu, a proto se jí také v současné době maximálně věnujeme. Vhodná volba partnera pro financování stavby terminálu Sever 2 na-poví leccos i o možné transformaci a následné privatizaci ČSL. Toto rozhodnutí však přísluší vládě České republiky.
Současné znění Zákona o civilním letectví je výsledkem kompromisů minulosti. Nyní se provádí průzkum funkčnosti současné právní úpravy a následně padne rozhodnutí, zda novelizovat nebo rekodifikovat
ČSL organizuje výběrová řízení na financování stavby podle platných zákonů samostatně, bez státní záruky a přeji současnému vedení, aby se věc zdařila. Tento krok možná ovlivní i další postup při jmenování ředitele podniku.“
„V jakém stadiu příprav je novela Zákona o civilním letectví?“
„Současné znění Zákona o civilním letectví je výsledkem kompromisů minulosti. Nyní se provádí průzkum funkčnosti současné právní úpravy a následně padne rozhodnutí, zda novelizovat nebo rekodifikovat. Z výsledků průzkumu zatím lépe vychází spíše druhá varianta – rekodifikace – což bude časově velice náročné. V této souvislosti spoléháme i na spolupráci s leteckou veřejností.“
„Probíhají jednání o stanovení výše cla na dovoz letadel v letošním roce? Jaké jsou jejich výsledky?“
„Jednání stále probíhají a ve hře je více atributů. Samozřejmě že odbor civilního letectví MDS podporuje nulovou variantu, ale zatím je předčasné vyslovovat jakékoli závěry.“
„Jaký způsob spojení letiště Ruzyně s centrem hlavního města budete prosazovat?“
„Spojení a dosažitelnost letiště Praha-Ruzyně s centrem města je zásadní otázkou a patří do komplexu řešení strategie výstavby letiště. Je však třeba podotknout, že původní vize, že by tuto akci zastřešovala Česká správa letišť, je nepřijatelná. Na konečné variantě se budou muset shodnout i další subjekty, mimo jiné i České dráhy.
Ministerstvo dopravy – vedle stávajících dopravních systémů – zatím stále ještě neupustilo od myšlenky rychlodráhy, která se jeví z hlediska komfortu cestujících pro dosažení centra Prahy jako nejvýhodnější, ale jak jsem již řekl, do jednání musí mnohem aktivněji vstoupit i ostatní subjekty.
Věřím, že výstavba terminálu Sever 2 vzbudí zájem investorů i o rychlodráhu a urychlí další rozpracované projekty. Ke zlepšení dosažitelnosti letiště významně přispěje i dokončení pražského okruhu a přístup k letišti také ze severu města.“
(mna)