26. února 2004
Vytvoření jasného právního prostředí pro podnikání v dopravě a harmonizaci dopravní politiky požaduje od státu Svaz dopravy ČR. Požadavek minulý týden v Praze nastolila valná hromada svazu. Její účastníci předtím mimo jiné vyslechli zprávu o hospodaření svazu, dodatečně odsouhlasili změny v rozpočtu za loňský rok a schválili rozpočet na rok letošní. Svaz dopravy ČR je podle svého prezidenta Jaroslava Hanáka v současné době konsolidován.
K současné situaci v dopravě Jaroslav Hanák uvedl, že stát krajům dosud neposkytl 200 miliónů Kč na zajišťování dopravní obslužnosti. Tato částka, jež byla krajům přislíbena, by měla kompenzovat zvýšení spotřební daně z pohonných hmot, které vstoupilo v platnost na počátku letošního roku.
První viceprezident Svazu dopravy a generální ředitel Českých drah Petr Kousal na tiskové konferenci po jednání valné hromady uvedl, že příslušné orgány EU hodnotí současnou činnost Českých drah lépe, než tomu bylo dříve. Petr Kousal rovněž informoval o tom, že se dohodl s předsedou představenstva Německé dráhy Hartmutem Mehdornem na spolupráci obou železničních společností.
Generální ředitel ČD dále uvedl, že se dohodl s ministrem dopravy Milanem Šimonovským na tom, že jeho ministerstvo připraví k vládnímu projednání podklady pro vypracování doprovodného sociálního programu v souvislosti s plánovaným propouštěním zaměstnanců drah. České dráhy hodlají v letošním roce propustit šest tisíc zaměstnanců a stát by měl podle Petra Kousala na doprovodný sociální program poskytnout 530 miliónů Kč, ovšem podle předchozího plánu to mělo být jen 123 miliónů Kč.
V současné době komplikuje Českým drahám situaci na 1. března ohlášená 48hodinová stávka strojvůdců. Odborová organizace Federace strojvůdců požaduje přeřazení strojvedoucích na traťových výkonech ze sedmé do osmé tarifní třídy a strojvedoucích jezdících na posunech ze šesté do sedmé třídy. Federace strojvůdců chce stávkovat, protože se domnívá, že management Českých drah nedodržel slib nejpozději k 1. únoru letošního roku změnit zařazení strojvedoucích v Oborovém sborníku prací. Podle Petra Kousala však Oborový sborník prací zahrnuje všechny drážní profese, a vedení ČD proto chce znát i stanoviska zástupců ostatních
oborů.
Podle zástupce sekce kombinované dopravy Jiřího Samka je toto dopravní odvětví ze strany státu silně diskriminováno a stát neplní deklarovanou podporu tohoto oboru. Kombinovaná doprava je znevýhodněna tím, že musí platit vysoké poplatky za železniční cestu. Jiří Samek uvedl, že v tomto ohledu je nutno harmonizovat kombinovanou dopravu s dopravou silniční. Dlouhodobým cílem kombinované dopravy pak je převést co nejvíce tranzitující silniční dopravy na železnici.
Nedávné setkání ministrů dopravy „Visegrádské čtyřky“ podle Jiřího Samka nepřineslo z hlediska kombinované dopravy nic nového. Potřeba získávání statistických údajů pro další rozvoj kombinované dopravy, kterou ministři deklarovali, není problémem, neboť požadovaná data mohou být v krátké době dodána.
Viceprezident Svazu dopravy a předseda představenstva Sekce vodní dopravy Miloslav Černý předložil na valné hromadě „Společné prohlášení Českého plavebního a vodocestného sdružení a Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR“. V něm členové sdružení i sekce vyjádřili podezření, že v současnosti probíhá „mohutná mediální kampaň“, jejímž cílem je znemožnit výstavbu dvou jezů na dolním toku Labe. Podle prohlášení by realizací projektu, který po sedmi úpravách představuje maximální kompromis mezi funkčností stavby a ochranou životního prostředí, mělo být na dolním Labi dosaženo celoročního provozu, zvýšení objemů přeprav až na trojnásobek současného objemu a jejich zlevnění.
Svaz dopravy na konci loňského roku evidoval 143 firem a organizací, které jsou sdruženy v deseti odborných sekcích a zaměstnávají 139 544 zaměstnanců. Vedení svazu rovněž konstatovalo, že platební morálka členů je velmi dobrá.
V loňském roce ze Svazu dopravy vystoupila ČSAD Prachatice, a. s., a to z důvodu ukončení své činnosti. Nově svaz loni přijal do sekce vodní dopravy společnosti Elbau-Sand Labské stavební písky a ČSPL, a. s., do sekce železničního opravárenství Českomoravskou železniční opravnu, s. r. o., a do sekce silniční dopravy akciovou společnost Zdar.
Petr Jechort